Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego – struktura i organizacja
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) to obowiązkowy element organizacji pracy szkoły. Choć jego opracowanie jest wymagane ustawowo, to brak szczegółowych wytycznych dotyczących jego treści powoduje, że wiele szkół ma trudność z jego opracowaniem. Jak zbudować dokument, który będzie zgodny z prawem, spójny wewnętrznie i rzeczywiście wspierający ucznia w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej? W niniejszym artykule omawiamy cele, strukturę, etapy organizacji WSDZ oraz przykładowe rozwiązania do zastosowania w praktyce szkolnej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak opracować wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zgodny z przepisami prawa oświatowego? Kto odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i ewaluację działań doradczych w szkole? Jakie elementy powinien zawierać roczny program realizacji doradztwa zawodowego? W jaki sposób angażować nauczycieli, rodziców i instytucje zewnętrzne w działania WSDZ? Jak planować działania doradcze dostosowane do etapu edukacyjnego uczniów? »
Zadania doradcy zawodowego w statucie szkoły
Pytanie: W szkole podstawowej zatrudniono doradcę zawodowego do realizacji jedynie 10 godzin doradztwa w klasach VII i VIII. Zgodnie z treścią arkuszy kontroli z zakresu doradztwa, które ruszyły w roku szkolnym 2024/2025, w statucie powinny być zawarte zadania doradcy zawodowego. Czy jeżeli doradca jest zatrudniony tylko do pracy w klasach VII i VIII, to nie należy w statucieumieszczać zadań doradcy? »
Najczęściej pojawiające się pytania na rozmowie o pracę w latach 2025–2030. Jak uczyć na nie odpowiadać?
Rozmowa kwalifikacyjna to kluczowy etap procesu rekrutacji. Jej celem jest nie tylko weryfikacja umiejętności, ale też poznanie osobowości kandydata, jego sposobu myślenia, reakcji na stres i umiejętności dopasowania do zespołu. W pracy doradcy zawodowego w szkole ponadpodstawowej oznacza to konieczność przygotowywania uczniów do rozmowy nie tylko merytorycznie, ale również psychologicznie i komunikacyjnie. Odpowiedni trening z pewnością ułatwi przyszłym pracownikom odpowiadanie na pytania na rozmowie o pracę. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęstsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej? Jakie cechy ceni pracodawca u osób aplikujących na dane stanowisko pracy? Co sprawdzają rekruterzy, zadając różne, w tym podchwytliwe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej? Jakie mogą być przykłady odpowiedzi na pytania rekrutacyjne, gdy nie ma się doświadczenia poprzedniej pracy Jakie ćwiczenia i kształtowanie jakich kompetencji powinno obejmować kompleksowe przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej? »
Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego – jeden z priorytetowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
Dn. 21 maja 2025 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka przedstawiła główne kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na nadchodzący rok szkolny 2025/2026. Jednym z nich jest promocja edukacji zawodowej w szkołach podstawowych. Wśród innych podkreślonych zagadnień znalazły się m.in. profilaktyka zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, wykorzystanie sztucznej inteligencji w dydaktyce oraz interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. »
Ciekawe formy burzy mózgów
Burza mózgów to jedno z tych narzędzi, które na stałe wpisało się w praktykę pracy z grupą, zarówno w edukacji, jak i poza nią. Kojarzy się głównie z głośną wymianą pomysłów, ale tak naprawdę może przybierać wiele różnych form – od dynamicznych, ustnych dyskusji, po ciche, uporządkowane metody pisemne. Każda z nich może być skuteczna, jeśli tylko zostanie odpowiednio dopasowana do rodzaju grupy i celu zajęć. Znajomość tych technik może znacząco ułatwić pracę nauczycielom doradcom zawodowym, a jednocześnie uatrakcyjnić zajęcia dla uczniów. Która z tych form sprawdzi się najlepiej na lekcji doradztwa zawodowego? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najciekawsze formy burzy mózgów – ustne i pisemne – do wykorzystania w pracy z uczniami? Które techniki burzy mózgów najlepiej sprawdzają się w doradztwie zawodowym? Czym różni się klasyczna burza mózgów od cichego brainwritingu i metody karuzelowej? Jak dobrać odpowiednią formę burzy mózgów do typu grupy i celu zajęć? Dlaczego warto znać więcej niż jedną metodę burzy mózgów w edukacji? »
Nauczanie przyjazne dla mózgu – neurodydaktyka na lekcjach doradztwa zawodowego
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem – te słowa Konfucjusza doskonale oddają ducha neurodydaktyki, interdyscyplinarnej dziedziny łączącej wiedzę z m.in. neurobiologii, psychologii poznawczej, pedagogiki, dydaktyki. Neurodydaktycy, na podstawie badań nad funkcjonowaniem mózgu, starają się zrozumieć, jak uczy się mózg, i wykorzystać tę wiedzę do tworzenia bardziej angażujących i skutecznych metod nauczania [1]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak działa mózg ucznia i dlaczego neuroplastyczność ma kluczowe znaczenie dla uczenia się? Dlaczego emocje odgrywają tak dużą rolę w zapamiętywaniu i motywacji do nauki? Jak w praktyce wykorzystać zasady neurodydaktyki na lekcjach doradztwa zawodowego? W jaki sposób ruch i doświadczenie wspierają proces uczenia się według neuronauki? Jakie metody aktywizujące zgodne z neurodydaktyką można wdrożyć krok po kroku w szkole? »
Organizacja zajęć z doradztwa zawodowego w terenie
Współczesne szkolne doradztwo zawodowe musi odpowiadać na dynamicznie zmieniający się świat pracy i coraz wcześniejsze pytania uczniów o przyszłość. Prezentacja zawodów w sali lekcyjnej w niewielkim stopniu uwzględnia potrzebę budowania doświadczenia – fundament skutecznego uczenia się opartego na przeżyciu, działaniu i refleksji. W tym kontekście zasadne staje się pytanie: czy przestrzeń edukacyjna ograniczona do klasy szkolnej sprzyja rzeczywistemu rozwijaniu orientacji zawodowej? Wyjście do lokalnych środowisk pracy, w przestrzeń publiczną, do miejsc aktywności zawodowej i społecznej jest dla uczniów przeżyciem silniej oddziałującym i kształtującym niż tradycyjna lekcja. Z artykułu dowiesz się: Jaką formę mogą mieć zajęcia z doradztwa zawodowego w terenie? Jakie wartości niesie ze sobą lekcja terenowa? czym należy pamiętać, organizując wyjście z uczniami w ramach lekcji terenowej? W jaki sposób przygotować się w sali lekcyjnej do wyjścia z uczniami, by było ono owocne? Gdzie warto udać się z uczniami na zajęcia w ramach doradztwa zawodowego? »
Savoir-vivre kandydata – o kulturze osobistej podczas rozmowy o pracę
Kultura osobista w kontekście zawodowym to realna kompetencja wpływająca na odbiór kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Młodzi ludzie, wkraczając na rynek pracy, mają coraz większą świadomość swoich celów i możliwości, ale nie zawsze towarzyszy temu pewność, jak zachować się w sytuacjach oficjalnych. Dobre maniery, sposób mówienia, punktualność i umiejętność prowadzenia rozmowy z poszanowaniem zasad komunikacji to kwestie, które mogą decydować o pierwszym wrażeniu, a w konsekwencji o wyniku całego spotkania. Warto więc zadać pytanie, w jaki sposób nauczyciele i doradcy zawodowi mogą przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? Z artykułu dowiesz się: Jakich zachowań powinni unikać kandydaci do pracy podczas rozmowy o pracę? Jak zrobić dobre wrażenie w oczach rekrutującego? W jaki sposób skutecznie i atrakcyjnie przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
