Mam marzenia – nie mam środków. O formach wsparcia finansowego ucznia
Niektórzy uczniowie od najmłodszych lat wiedzą, co chcieliby robić w życiu. Natomiast inni potrzebują więcej czasu, by odnaleźć swój kierunek. Jedni marzą o pracy lekarza, architekta, informatyka czy mechanika, a drudzy chcą tworzyć i odkrywać. Wszyscy potrzebują wsparcia, by móc te marzenia stopniowo realizować. Czasem potrzebną pomocą są jedynie dobre słowo, podpowiedź, rozmowa. Niektórym brakuje środków finansowych na kurs, komputer, dojazdy czy materiały edukacyjne. W jaki sposób nauczyciele mogą przyczynić się do organizacji wsparcia finansowego ucznia? Z artykułu dowiesz się: Z jakich źródeł uczeń może otrzymać pomoc materialną, m.in. zasiłek szkolny, zasiłek rodzinny, stypendium szkolne i inne świadczenia? Czy dochód na osobę w rodzinie i wyniki w nauce to jedyne możliwe kryterium we wniosku o przyznanie stypendium szkolnego? Jakie form wsparcia finansowego o charakterze socjalnym może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej lub z niepełnosprawnością? Jakie świadczenie przysługuje uczniom rozpoczynającym rok szkolny? Czy istnieję formy wsparcia finansowego, ze względu na miejsce zamieszkania, kierowane do uczniów z obszarów wiejskich? Czy możliwe jest wykorzystywane świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych dojazdem do szkoły? Czy można otrzymać jednorazowy zasiłek, na który zapotrzebowanie wyników z powodu zdarzeń losowych? »
Najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego na rok 2025–2030
Zmieniający się rynek pracy oraz rozwój technologii rekrutacyjnych wpływają bezpośrednio na kształt dokumentów aplikacyjnych. Współczesne CV i list motywacyjny nie tylko prezentują doświadczenie zawodowe, ale są także narzędziem do budowania marki osobistej, pokazywania potencjału oraz świadomego komunikowania motywacji. W artykule przedstawiono zarówno aktualne globalne trendy, które będą dominować w latach 2025–2030, jak i praktyczne wskazówki wynikające z wieloletniej pracy doradczej z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego? Czym są list motywacyjny, życiorys, portfolio? Jakie dokumenty rekrutacyjne mają największe znaczenie? Czy wciąż warto w procesie rekrutacji napisać list motywacyjny? Czy warto uczyć uczniów jak napisać CV i dobry list motywacyjny? Czy warto korzystać z kreatora CV i szablonów CV do tworzenia profesjonalnego curriculum vitae? »
Wyniki kontroli doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych – zawartość arkuszy kontroli, wstępne doniesienia i rekomendacje
Polityka oświatowa państwa w bieżącym roku szkolnym kładzie nacisk m.in. na wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych uczniów poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. W ramach nadzoru pedagogicznego, kuratorzy oświaty w bieżącym roku szkolnym przeprowadzają w szkołach podstawowych kontrolę. Jakie są wyniki kontroli doradztwa zawodowego w okresie do marca 2025 – zgodności realizacji przedmiotu z przepisami prawa oświatowego w szkołach podstawowych? Z artykułu dowiesz się: Co jest sprawdzane przez kuratorium podczas kontroli zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego w szkole? Jakie punkty znalazły się w arkuszach kontroli w zakresie zgodności z przepisami prawa, zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej? Jakie są pierwsze wyniki kontroli doradztwa zawodowego w publicznych szkołach podstawowych? »
Charyzmatyczność – nieuchwytna cecha osobowości. Czy można i czy warto uczyć się charyzmy?
Charyzmatyczność kojarzy się często z cechą wrodzoną, czymś, co posiadają tylko nieliczni. To „błysk w oku, umiejętność skupiania na sobie uwagi i inspirowania innych. W rzeczywistości jednak charyzma nie jest wyłącznie darem natury, lecz kompetencją, którą można i warto rozwijać. Charyzma odgrywa istotną rolę w budowaniu relacji, skutecznej komunikacji i pewności siebie, a w doradztwie zawodowym te umiejętności mają szczególne znaczenie – wpływają na kierunek rozwoju kariery. Nauczyciele doradcy zawodowi mogą wspierać uczniów w rozwijaniu tej cechy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy charyzmy można się nauczyć – i jak rozwijać ją krok po kroku? Jakie cechy naprawdę decydują o charyzmatyczności – i czy musisz być ekstrawertykiem? Jak nauczyciele i doradcy zawodowi mogą wspierać uczniów w budowaniu charyzmy? Dlaczego charyzma to kluczowa kompetencja w rozwoju kariery zawodowej? »
Ostatnia prosta przed maturą. Jak doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę?
Okres przygotowania do egzaminu maturalnego to jeden z najważniejszych etapów w edukacji, dla wielu czas pełen obaw i niepewności. Istotne jest, aby doradca zawodowy był nie tylko źródłem informacji, ale oferował również przyszłym maturzystom wsparcie emocjonalne. Jak w tym trudnym czasie doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę, pomóc uczniowi pokonać stres i ograniczające przekonania oraz zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową? Z artykułu dowiesz się: Jak wesprzeć maturzystę, który odczuwa stres z powodu wątpliwości, czy wybrał dobrą uczelnię, studia lub pomysł na karierę? W jaki sposób kształcić u uczniów umiejętność radzenia sobie ze stresem? Jaka może być rola doradcy zawodowego w procesie wsparcia maturzysty i absolwenta szkoły średniej? Jakie techniki pracy warto zaproponować kończącym etap nauki uczniom szkół ponadpodstawowych, którzy poszukują wsparcia w kreowaniu swojej kariery zawodowej? Jakie postawy i przekonania, które ukształtują w sobie młodzi ludzie, może w przyszłości szczególnie docenić pracodawca? »
Pokolenie Z. Charakterystyka nowej generacji pracowników urodzonych w latach 1995 – 2012, wchodzących po milenialsach na rynek pracy
Współczesny rynek pracy zmienia się dynamicznie, a jednym z kluczowych czynników tych przemian są zmiany demograficzne. Zmiana pokoleniowa modyfikuje i na nowo ustala standardy w zatrudnieniu. Pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 1995 – 2012, już wkraczają na rynek pracy, na nowo definiując świadomość zawodową pracowników. W przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, ich świat jest nierozerwalnie związany z Internetem, mediami społecznościowymi i cyfrowymi narzędziami. Wszystko to wpływa na ich styl życia, wartości oraz oczekiwania wobec pracodawców i rynku pracy. Jakimi pracownikami będą uczniowie i już są świeżo upieczeni absolwenci? Z tego artykułu dowiesz się: Uczniów w jakim wieku można określać przedstawicielami pokolenia Z? Dlaczego pokolenie Z nazywa się również „cyfrowymi tubylcami”? Jakie cechy różnią przedstawicieli generacji Z od baby boomers, pokolenia X i pokolenia Y? Jak pokolenie Z funkcjonuje w realiach współczesnego rynku pracy? Jakie są kluczowe oczekiwania pokolenia Z wobec współczesnego świata pracy? Jak skutecznie wspierać rozwój zawodowy uczniów pokolenia Z? Co warto przeczytać, by zdobyć wiedzę temat zmian pokoleniowych na rynku pracy? »
Szkolny doradca zawodowy jako rzetelny ekspert rynku pracy 2025 – 2030
Rynek pracy w latach 2025–2030 będzie podlegać dynamicznym zmianom. Przedstawiciele młodego pokolenia muszą dostosować swoje podejście do kariery uwzględniając między innymi takie zjawiska jak automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji, nowe modele zatrudnienia i globalizacja. Wsparciem w tym zakresie dla ucznia jest nauczyciel doradca zawodowy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najważniejsze trendy w rekrutacji pracowników wchodzących na rynek pracy do 2030 r.? Jakie zmiany przechodzi światowy i polski rynek pracy? Do jakich zmian na rynku pracy należy przygotowywać uczniów? W jakich branżach można spodziewać się licznych nowych miejsc pracy w latach 2025-2030? Jakie działania uwzględnić w pracy nauczyciela doradcy zawodowego, aby przygotować uczniów do wejścia na rynek pracy do 2030? W jaki sposób nauczyciel doradca zawodowy może aktualizować wiedzę o przyszłości rynku pracy? Jak wdrażać wiedzę o wymaganiach rynku i przyszłości pracy w Polsce i na świecie podczas lekcji z doradcą zawodowym? »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
