Wsparcie ucznia w określeniu swoich zainteresowań – lepszym poznaniu siebie
Odkrywanie własnych zainteresowań i pasji to proces, w trakcie którego młodzi ludzie mają okazję do lepszego zrozumienia i poznania siebie. Ta wiedza warunkuje ich przyszłe wybory życiowe – w tym edukacyjne i zawodowe. Nauczyciele mają wyjątkową szansę wspierać uczniów w procesie samopoznania i odkrywania pasji. W jaki sposób pomóc uczniom znaleźć i określić swoje zainteresowania? Jak nauczyć ich wykorzystywania umiejętności związanych z pasją do planowania i realizacji ścieżki edukacyjno-zawodowej? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak nauczyciele mogą wspierać uczniów w odkrywaniu ich pasji? Dlaczego określenie zainteresowań jest kluczowe dla młodych ludzi? W jaki sposób zainteresowania wpływają na motywację do nauki i budowanie poczucia własnej wartości? Jakie narzędzia i techniki mogą pomóc uczniom w identyfikacji ich pasji? W jaki sposób doradcy zawodowi mogą wspierać uczniów w rozwijaniu ich zainteresowań? Dlaczego rozwój zainteresowań jest istotny nie tylko zawodowo, ale także dla ogólnego rozwoju osobowości? Jakie są najlepsze praktyki dla nauczycieli i doradców w pracy nad samopoznaniem uczniów? »
Kontrola kuratora oświaty w szkole podstawowej – zgodność organizacji doradztwa zawodowego z przepisami prawa
W kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 określono, że zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli obejmują kontrolę zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych. Oznacza to, że dyrektorzy tych szkół muszą być przygotowani na ocenę stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących organizacji i realizacji doradztwa zawodowego. W artykule wyjaśniono, jakie aspekty dotyczące doradztwa zawodowego mogą zostać poddane ocenie podczas planowanych kontroli kuratora oświaty w roku szkolnym 2024/2025. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest kontrola planowana kuratora oświaty? Jakie obszary działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej podlegają ocenie? Jakie aspekty doradztwa zawodowego będą weryfikowane podczas kontroli? Jakie są wymagania dotyczące treści programowych dla młodszych uczniów? Jaki jest minimalny wymiar godzin zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów klas VII i VIII? Jakie są kluczowe elementy programu realizacji doradztwa zawodowego? Którzy nauczyciele realizują w szkole działania w zakresie doradztwa zawodowego? Jakie są obowiązki doradcy zawodowego w szkole podstawowej? Z jakimi podmiotami szkoła współpracuje przy realizacji doradztwa zawodowego? »
Zagrożenie wykluczeniem edukacyjnym i zawodowym młodzieży
Bierność i trudności z wejściem młodzieży na rynek pracy, zagrożenie wykluczeniem zawodowym bądź edukacyjnym stają się problemem, który powoduje długoterminowe konsekwencje dla jednostek, grup społecznych oraz całych gospodarek. Jednocześnie generuje potrzebę projektowania działań edukacyjno-poradniczych wspierających osoby zagrożone przywołanymi zjawiskami. Celem niniejszego artykułu jest przekazanie podstawowych informacji dotyczących wspomnianych zagadnień oraz wskazanie kierunków działań edukacyjno-doradczych, mających charakter prewencyjny. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie czynniki społeczne, zdrowotne i ekonomiczne wpływają na wykluczenie edukacyjne? Jakie są skutki przedwczesnego kończenia nauki (ESL) dla jednostki i społeczeństwa? Jakie różnice w kapitale kulturowym rodziców wpływają na edukację ich dzieci? Jakie są aktualne statystyki dotyczące bezrobocia młodzieży i odsetka NEET w Polsce i UE? Dlaczego niektóre dzieci mają mniejsze szanse na poprawę swojego statusu społecznego? Jakie interwencje edukacyjno-poradnicze mogą pomóc młodym ludziom w wejściu na rynek pracy? Jakie działania mogą zapobiegać bierności zawodowej i wykluczeniu młodzieży? Jakie kompetencje kariery są kluczowe dla młodych ludzi w kontekście zawodowym? »
Test osobowości DISC. Jaki kolor ma uczeń?
Zrozumienie indywidualnych potrzeb i zasobów uczniów pozwala na efektywne kształcenie ich. Dlatego też test osobowości DISC, oferujący stosunkowo prostą klasyfikację stylów zachowań, zyskuje coraz większe uznanie wśród dydaktyków. Jego wynik pozwala lepiej zrozumieć predyspozycje uczniów, dostosować do ich potencjału metody nauczania oraz trafniej zaplanować potencjalne ścieżki kariery. W niniejszym artykule Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie: w jaki sposób „kolorowy świat DISC” może poprawić jakość edukacji, w tym doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych, otwierając nowe perspektywy rozwojowe dla uczniów i pracy nauczycieli? Z artykułu dowiesz się: Jakie korzyści może przynieść uczniowi wykonanie testu kompetencji DISC? W jaki sposób na podstawie wyniki testu DISC doradca zawodowy w szkole podstawowej może wzmacniać efektywność pracy ucznia? Jakie cechy przypisuje się poszczególnym typom osobowości – kolorom DISC? Jakie style komunikacji będą charakteryzowały uczniów mających określone profile DISC? W jaki sposób budować grupę w klasie w oparciu o wyniki testu osobowości DISC? Jak wspierać uczniów przy pomocy DISC? »
Wykorzystanie Koła Życia w doradztwie zawodowym i coachingu
Koło Życia to wartościowe narzędzie, którego zastosowanie przynosi liczne korzyści. Zwiększa samoświadomość, pomaga osiągnąć równowagę w realizowaniu się w różnych obszarach życia, ułatwia efektywne zarządzanie czasem. W jaki sposób i w jakim celu doradca zawodowy może skorzystać z Koła Życia w pracy i w życiu osobistym? Z artykułu dowiesz się: W jakim celu warto wykonać z uczniem ćwiczenie coachingowe Koło Życia? Jakie etapy obejmuje to ćwiczenie? Jak przy użyciu Koła Życia poznać predyspozycje i potencjał ucznia? O czym świadczy wysoki poziom zadowolenia z danego obszaru życia? Jak sprawdzić, które sfery życia są źródłem trosk i stresu? W jaki sposób wykorzystać wyniki zastosowania Koła Życia do zmiany własnego życia na lepsze? Jaki wymiar edukacyjny może mieć zastosowanie przez doradcę zawodowego tego narzędzia w pracy z uczniem? »
Ochrona sygnalistów – prezydent podpisał ustawę o ochronie sygnalistów
Prezydent RP Andrzej Duda podpisał długo wyczekiwaną ustawę o ochronie sygnalistów, której przepisy (w znacznej większości) zaczną obowiązywać we wrześniu 2024 r. Do tego czasu wymagane będzie wypracowanie i wdrożenie nowych rozwiązań, w szczególności procedury zgłaszania naruszeń prawa przez sygnalistów. »
Inna ścieżka kariery edukacyjno-zawodowej w oczach dziecka i rodzica. Jak postępować, gdy rodzic i dziecko mają inne plany zawodowe?
Decyzja dotycząca wyboru ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej jest ważnym momentem w życiu każdego ucznia i jego rodziny. W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy oraz coraz większej różnorodności ścieżek zawodowych, wybór kariery staje się wyzwaniem zarówno dla młodych ludzi, jak i ich rodziców. Młody człowiek dopiero zbiera wiedzę i doświadczenia związane z pracą i wymarzonym zawodem. Powinien być w tym procesie otoczony wsparciem mentalnym i merytorycznym. Istotną rolę pełnią tu nauczyciele, środowisko szkolne, rówieśnicy, ale przede wszystkim bliscy ucznia – a w szczególności jego rodzice. Od doradców zawodowych w szkole oczekuje się wsparcia ucznia w podjęciu dobrej decyzji edukacyjno-zawodowej, w oparciu o wiedzę o jego oczekiwaniach, możliwościach i potrzebach oraz wymaganiach stawianych mu przez bliskich. Z tego artykułu dowiesz się: Jakie obawy towarzyszą rodzicom, których pociecha decyduje się na niezgodną z ich oczekiwaniami ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej? Jak postawy wychowawcze w rodzinie kształtują przyszłość zawodową dziecka? W jaki sposób rodzic może starać się pomóc dziecku w planowaniu kariery zawodowej? Jaka jest rola szkoły w procesie rozwoju edukacyjno-zawodowego ucznia? Jak postępować w sytuacji, gdy rodzic nie akceptuje planów edukacyjno-zawodowych dziecka? »
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 wyznaczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Dn. 13.06.2024 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka ogłosiła podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025. Na liście znalazły się m.in. zalecenia wspierania rozwoju umiejętności zawodowych. Kontrola zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego to natomiast jedno z zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów na nadchodzący rok szkolny. Z artykułu dowiesz się: Jakie kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 wytyczyło Ministerstwo Edukacji Narodowej? Czy na liście MEN pojawiły się zapisy dotyczące doradztwa zawodowego? Czy dyrektorzy i nauczyciele mogą spodziewać się kontroli zgodności z prawem oświatowym organizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej? »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »