Kontrola kuratora oświaty w szkole podstawowej – zgodność organizacji doradztwa zawodowego z przepisami prawa

W kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 określono, że zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli obejmują kontrolę zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych. Oznacza to, że dyrektorzy tych szkół muszą być przygotowani na ocenę stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących organizacji i realizacji doradztwa zawodowego. W artykule wyjaśniono, jakie aspekty dotyczące doradztwa zawodowego mogą zostać poddane ocenie podczas planowanych kontroli kuratora oświaty w roku szkolnym 2024/2025. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest kontrola planowana kuratora oświaty? Jakie obszary działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej podlegają ocenie? Jakie aspekty doradztwa zawodowego będą weryfikowane podczas kontroli? Jakie są wymagania dotyczące treści programowych dla młodszych uczniów? Jaki jest minimalny wymiar godzin zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów klas VII i VIII? Jakie są kluczowe elementy programu realizacji doradztwa zawodowego? Którzy nauczyciele realizują w szkole działania w zakresie doradztwa zawodowego? Jakie są obowiązki doradcy zawodowego w szkole podstawowej? Z jakimi podmiotami szkoła współpracuje przy realizacji doradztwa zawodowego? »

Inna ścieżka kariery edukacyjno-zawodowej w oczach dziecka i rodzica. Jak postępować, gdy rodzic i dziecko mają inne plany zawodowe?

Decyzja dotycząca wyboru ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej jest ważnym momentem w życiu każdego ucznia i jego rodziny. W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy oraz coraz większej różnorodności ścieżek zawodowych, wybór kariery staje się wyzwaniem zarówno dla młodych ludzi, jak i ich rodziców. Młody człowiek dopiero zbiera wiedzę i doświadczenia związane z pracą i wymarzonym zawodem. Powinien być w tym procesie otoczony wsparciem mentalnym i merytorycznym. Istotną rolę pełnią tu nauczyciele, środowisko szkolne, rówieśnicy, ale przede wszystkim bliscy ucznia – a w szczególności jego rodzice. Od doradców zawodowych w szkole oczekuje się wsparcia ucznia w podjęciu dobrej decyzji edukacyjno-zawodowej, w oparciu o wiedzę o jego oczekiwaniach, możliwościach i potrzebach oraz wymaganiach stawianych mu przez bliskich. Z tego artykułu dowiesz się: Jakie obawy towarzyszą rodzicom, których pociecha decyduje się na niezgodną z ich oczekiwaniami ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej? Jak postawy wychowawcze w rodzinie kształtują przyszłość zawodową dziecka? W jaki sposób rodzic może starać się pomóc dziecku w planowaniu kariery zawodowej? Jaka jest rola szkoły w procesie rozwoju edukacyjno-zawodowego ucznia? Jak postępować w sytuacji, gdy rodzic nie akceptuje planów edukacyjno-zawodowych dziecka? »

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65
Dostępny w wersji elektronicznej