doradztwo zawodowe

1. Predyspozycje zawodowe – jakie mogą być i jakie posiadasz. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • uczeń potrafi rozpoznać i zdefiniować własne predyspozycje zawodowe.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie znaczenie i korzyści płynące z trafnej identyfikacji predyspozycji zawodowych,
  • rozumie rolę procesu samopoznania w identyfikacji swoich predyspozycji zawodowych,
  • potrafi wykorzystać własne predyspozycje w dalszym planowaniu swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej,
  • rozwija umiejętność pracy zespołowej.

Metody pracy:

  • praca w parach/praca grupowa,
  • praca zespołowa,
  • burza mózgów,
  • rozmowa kierująca,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy,
  • flipchart i pisaki lub monitor (tablica) multimedialny,
  • kartki samoprzylepne,
  • Zawód na fotografii (załącznik nr 1 – po jednej fotografii dla każdej grupy),
  • Zawód a predyspozycje (załącznik nr 2),
  • Wybrane predyspozycje zawodowe (załącznik nr 3),
  • Typy predyspozycji zawodowych (załącznik nr 4).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Kompetencje językowe a praca zawodowa. Co doradca zawodowy powinien wiedzieć?

Kompetencje językowe a praca zawodowa. Co doradca zawodowy powinien wiedzieć?

Przez całe życie jesteśmy umiejscowieni w pewnej rzeczywistości językowej. Poznajemy ją, aktywnie w niej uczestnicząc poprzez słuchanie, mówienie, a także pisanie i czytanie. Dzięki temu możemy m.in. opisywać świat i porozumiewać się z innymi. Jakie znaczenie mają kompetencje językowe w przebiegu karier zawodowych? Czy mogą zagwarantować bardziej satysfakcjonującą pracę? Co w związku z tym powinien wiedzieć doradca zawodowy na temat kompetencji językowych, aby skuteczniej wspomagać wybory edukacyjno-zawodowe swoich uczniów?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Języki obce, których warto się uczyć, to także języki krajów, z którymi Polska współpracuje, w tym języki naszych sąsiadów (np. niemiecki, ukraiński, czeski czy słowacki). W branży handlowej, logistyce i dystrybucji oraz w transporcie duże znaczenie ma znajomość języka chińskiego i tureckiego. Z uwagi na to, że wiele firm próbuje zdobyć rynek wschodni, językiem z przyszłością jest również rosyjski. Język duński, litewski i węgierski przydadzą się do pracy w centrach outsourcingowych i w centrach usług wspólnych.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są kompetencje językowe i kompetencje komunikacyjne?
  • Jak kompetencje językowe wpływają na pracę zawodową?
  • Jakie czynniki wpływają na rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży?
  • Dlaczego coraz ważniejsza jest znajomość języków obcych i które języki warto znać?