Przykładowe programy realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej.
Program doradztwa zawodowego na rok szkolny 2025/2026 (przykładowe działania). Klasy IV–VI
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, każda szkoła zobowiązana jest do opracowania na dany rok szkolny programu realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniającego wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego. Przedstawiamy treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI szkoły podstawowej. Stanowią one punkt wyjścia do planowania działań wspierających uczniów w poznawaniu siebie, świata zawodów i rynku pracy, a także w kształtowaniu umiejętności planowania rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Do pobrania dostępny jest również przykładowy, gotowy program doradztwa zawodowego dla klas IV–VI szkoły podstawowej, który może posłużyć jako wzór przy tworzeniu własnych rozwiązań w szkole. »
Program realizacji doradztwa zawodowego na rok szkolny 2025/2026 (przykładowe działania). Orientacja zawodowa klasy I–III
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, szkoła podstawowa jest zobowiązana do realizacji doradztwa zawodowego już od pierwszego etapu edukacyjnego. W klasach I–III działania te przyjmują formę zabaw, obserwacji, rozmów i ćwiczeń dostosowanych do rozwoju dzieci, a ich celem jest m.in. wzmacnianie poczucia własnej wartości, poznawanie zawodów i kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki. Poniżej przedstawiamy treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla edukacji wczesnoszkolnej, które mogą stanowić podstawę do planowania działań w ramach programu realizowanego w szkole. Dostępny jest także przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas I–III, który można pobrać i wykorzystać jako pomoc w opracowaniu własnych rozwiązań dostosowanych do potrzeb uczniów. »
Przykładowy roczny program doradztwa zawodowego na rok szkolny 2025/2026 dla klas VII–VIII
W klasach VII i VIII szkoły podstawowej doradztwo zawodowe nabiera szczególnego znaczenia – to etap intensywnego przygotowania do podejmowania pierwszych, świadomych decyzji dotyczących dalszej edukacji i przyszłej kariery zawodowej. Działania realizowane w ramach programu doradztwa zawodowego powinny wspierać młodzież w poznawaniu własnych zasobów, analizie rynku pracy, zdobywaniu informacji o systemie edukacji oraz planowaniu indywidualnej ścieżki rozwoju. Poniżej prezentujemy treści programowe dla klas VII–VIII, zgodne z obowiązującym Rozporządzeniem MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Stanowią one punkt odniesienia przy planowaniu zajęć oraz konstruowaniu rocznego programu doradztwa zawodowego dla uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej. Dostępny jest również przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, który można pobrać i wykorzystać jako inspirację do stworzenia programu dostosowanego do potrzeb uczniów w szkole. »
Formularz rekomendacji edukacyjno-zawodowej dla ucznia klasy VIII
Formularz rekomendacji edukacyjno-zawodowej dla ucznia klasy VIII to praktyczne narzędzie wspierające doradców zawodowych, wychowawców i pedagogów w indywidualnym doradztwie edukacyjnym. Umożliwia podsumowanie zainteresowań, predyspozycji oraz mocnych stron ucznia, a także wskazanie odpowiednich kierunków kształcenia i propozycji szkół ponadpodstawowych. Dokument pomaga w świadomym planowaniu dalszej ścieżki edukacyjnej, ułatwia współpracę z rodzicami i stanowi wsparcie w procesie rekrutacji.
Arkusz pomocniczy rozmowy z rodzicem o wyborze szkoły ponadpodstawowej
Arkusz rozmowy doradcy zawodowego z rodzicem ucznia to praktyczne narzędzie wspierające specjalistów w prowadzeniu indywidualnych spotkań dotyczących wyboru szkoły ponadpodstawowej. Dokument zawiera zestaw pytań otwierających, które pomagają rozpocząć rozmowę i poznać oczekiwania rodzica, a także zestaw zagadnień do omówienia – m.in. różnice między liceum, technikum a szkołą branżową, zasady rekrutacji oraz możliwości dalszej edukacji. Uzupełnieniem są gotowe reakcje na najczęstsze trudne sytuacje, takie jak rozbieżność zdań między dzieckiem a rodzicem czy uprzedzenia dotyczące niektórych typów szkół. Arkusz zawiera również tabelę „fakty i mity” o systemie szkolnym, miejsce na notatki z rozmowy oraz listę materiałów, które doradca może przekazać rodzicowi. Narzędzie pomaga uporządkować przebieg spotkania, ułatwia komunikację i wzmacnia merytoryczny charakter wsparcia, jakie doradca oferuje rodzinie ucznia stojącego przed ważnym wyborem edukacyjnym.
Karty konsultacji z uczniem i rodzicami – rozmowa doradcza
Karty konsultacji z uczniem i rodzicami to praktyczne narzędzia wspierające pracę doradcy zawodowego. Pozwalają na systematyczne dokumentowanie rozmów, określanie celów i potrzeb ucznia oraz ustalanie konkretnych działań wspierających jego rozwój edukacyjno-zawodowy. Karta konsultacji z uczniem pomaga w analizie zainteresowań, mocnych stron i wyzwań, natomiast karta konsultacji z rodzicami umożliwia uzyskanie ich perspektywy i wspólne opracowanie strategii dalszego wsparcia. Dzięki temu doradca może skuteczniej planować działania, monitorować postępy oraz budować współpracę z uczniem, rodzicami i nauczycielami.
Arkusz planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej
Pobierz arkusz planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, który wspiera ucznia i doradcę zawodowego w procesie planowania edukacji kariery.
Kontrakt doradczy – przykładowy wzór do zastosowania w szkole podstawowej
Kontrakt doradczy to formalna umowa zawierana między doradcą zawodowym a uczniem. Kontrakt określa zasady, cele oraz zakres współpracy. Jest dokumentem ustalającym oczekiwania obu stron, definiującym cele spotkań oraz wytyczającym rolę zarówno ucznia, jak i doradcy. Kontrakt doradczy ma na celu zbudowanie atmosfery zaufania i odpowiedzialności, co sprzyja otwartości i skuteczności procesu doradczego. Pobierz przykładowy kontrakt doradczy do wykorzystania w pracy z uczniem szkoły podstawowej.
Ankieta zainteresowań zawodowych dla uczniów klasy VII
Wyniki ankiety dotyczącej zainteresowań zawodowych uczniów klasy VII szkoły podstawowej dostarczą doradcy zawodowemu kompleksowej wiedzy na temat zainteresowań, umiejętności, preferencji i motywacji uczniów. Dzięki temu będzie mógł zaproponować uczniom działania odpowiadające ich potrzebom i oczekiwaniom oraz skuteczniej wspierać ich w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Checklista do opracowania planu pracy doradcy zawodowego
Tworzenie planu pracy doradcy zawodowego z wykorzystaniem praktycznej checklisty ułatwia skuteczne planowanie i realizację zadań doradcy zawodowego. Dzięki niej doradca może mieć pewność, że nie pominie żadnego ważnego kroku, a jego działania będą dobrze zorganizowane i zgodne z przepisami. Checklisty umożliwiają regularne monitorowanie postępów i szybkie reagowanie na nowe wyzwania, co przekłada się na bardziej efektywną pracę doradczą doradztwo. Pobierz checklistę już teraz i zwiększ efektywność swój pracy.
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
