Przykładowe programy realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej.
Kontrakt doradczy – przykładowy wzór do zastosowania w szkole podstawowej
Kontrakt doradczy to formalna umowa zawierana między doradcą zawodowym a uczniem. Kontrakt określa zasady, cele oraz zakres współpracy. Jest dokumentem ustalającym oczekiwania obu stron, definiującym cele spotkań oraz wytyczającym rolę zarówno ucznia, jak i doradcy. Kontrakt doradczy ma na celu zbudowanie atmosfery zaufania i odpowiedzialności, co sprzyja otwartości i skuteczności procesu doradczego. Pobierz przykładowy kontrakt doradczy do wykorzystania w pracy z uczniem szkoły podstawowej.
Ankieta zainteresowań zawodowych dla uczniów klasy VII
Wyniki ankiety dotyczącej zainteresowań zawodowych uczniów klasy VII szkoły podstawowej dostarczą doradcy zawodowemu kompleksowej wiedzy na temat zainteresowań, umiejętności, preferencji i motywacji uczniów. Dzięki temu będzie mógł zaproponować uczniom działania odpowiadające ich potrzebom i oczekiwaniom oraz skuteczniej wspierać ich w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Checklista do opracowania planu pracy doradcy zawodowego
Tworzenie planu pracy doradcy zawodowego z wykorzystaniem praktycznej checklisty ułatwia skuteczne planowanie i realizację zadań doradcy zawodowego. Dzięki niej doradca może mieć pewność, że nie pominie żadnego ważnego kroku, a jego działania będą dobrze zorganizowane i zgodne z przepisami. Checklisty umożliwiają regularne monitorowanie postępów i szybkie reagowanie na nowe wyzwania, co przekłada się na bardziej efektywną pracę doradczą doradztwo. Pobierz checklistę już teraz i zwiększ efektywność swój pracy.
Ankieta: Preferowane metody i formy zajęć doradztwa zawodowego
Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów na temat ich preferencji dotyczących metod i form zajęć doradztwa zawodowego pozwala na dostosowanie zajęć do potrzeb uczniów. Ankieta pozwala na zebranie bezpośrednich opinii uczniów, co umożliwia lepsze dopasowanie metod i form pracy do ich oczekiwań i zainteresowań. To z kolei zwiększa zaangażowanie i motywację do uczestnictwa w zajęciach. Dzięki zrozumieniu, które metody są najbardziej efektywne z punktu widzenia uczniów, doradcy zawodowi mogą skupić się na tych formach pracy, które przynoszą najlepsze rezultaty. Efektywność zajęć jest kluczowa dla ich skuteczności w planowaniu kariery uczniów. Ankieta może ujawnić nowe, nietypowe pomysły i metody pracy, które uczniowie chcieliby wypróbować. To otwiera drzwi do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i podejść w doradztwie zawodowym. Nie bez znaczenia jest to, że pytanie uczniów o zdanie pokazuje, że ich opinia jest ważna i brana pod uwagę. To buduje zaufanie i pozytywną relację między doradcą a uczniami.
Ankieta ewaluacyjna. Zajęcia doradztwa zawodowego
Przeprowadzenie przez doradcę zawodowego ankiety ewaluacyjnej wśród uczniów klasy VIII jest na zebranie cennych informacji zwrotnych dotyczących efektywności i przydatności zajęć doradztwa zawodowego. Uzyskane odpowiedzi pomogą nauczycielowi zrozumieć, które aspekty programu są najbardziej pomocne dla uczniów, a które wymagają modyfikacji lub uzupełnienia. Poznanie opinii uczniów umożliwia lepsze dostosowanie treści i metod pracy do potrzeb oraz zainteresowań młodzieży w przyszłości. Ponadto, ankieta pozwala na identyfikację obszarów, w których uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia, co może przyczynić się do lepszego przygotowania ich do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Program realizacji WSDZ dla branżowej szkoły I stopnia, technikum i liceum ogólnokształcącym w roku szkolnym 2023/2024
Pobierz przykładowy program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych. Dokument udostępniono w wersji edytowalnej, co umożliwi dostosowanie programu do potrzeb realizacji WSDZ w liceum ogólnokształcącym, technikum lub branżowej szkole I stopnia.
Indywidualny plan działania
Przykładowy plan działania. Załącznik do artykułu Indywidualny Plan Działania – opis i schemat pochodzącego z nr 18 magazynu.