W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Praca w grupach – jak wykorzystać różnorodność w zespole na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Praca w grupach to proces, w którym prowadzący wykorzystuje metody pracy zespołowej, aby pomóc uczniom w osiąganiu określonych celów. Może obejmować wsparcie w uczeniu się nowych umiejętności, zmianę zachowań lub wypracowanie najlepszych praktyk dla określonej sytuacji. Omawiane metody mogą być wykorzystywane w terapii i na szkoleniach. Warto wykorzystać je także dla celów edukacyjnych, w tym na zajęciach z doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. »
Ćwiczenia relaksacyjne jako sposób na wzmocnienie odporności psychicznej
Ćwiczenia relaksacyjne polegają na umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, stresującymi wyzwaniami i niepowodzeniami. Wpływają także na wzmocnienie odporności psychicznej. Osoby, które potrafią poradzić sobie z negatywnymi emocjami, mają silną wolę i wysokie poczucie własnej wartości. Te cechy przekładają się także na lepszą jakość życia zawodowego, dlatego warto na zajęciach z doradztwa wprowadzać ćwiczenia relaksacyjne, aby wzmacniać odporność psychiczną. »
Pobudzanie przedsiębiorczości u uczniów w ramach doradztwa zawodowego
Jak naprawdę wygląd nauka przedsiębiorczości wśród uczniów? Jakie sytuacje stwarzają szkoła, nauczyciele i rodzice, aby młodzi ludzi mogli rozwijać przedsiębiorczość i stawać się przedsiębiorczymi w szkole i poza szkołą? Co zrobić, aby uczniowie odważnie i z poczuciem pewności wkraczali w dorosłość? W artykule przedstawione zostały wybrane pomysły i formy aktywności, które można włączyć w doradztwo zawodowe w celu wzmacniania przedsiębiorczości młodzieży. »
Rola wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej
W szkole podstawowej w realizowanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego angażowanych jest wiele osób. Należą do nich m.in. wychowawcy klas. Podejmują działania dydaktyczne, ale i opiekuńczo-wychowawcze. Wśród zadań wychowawcy można wymienić wspieranie uczniów w wyborach edukacyjno-zawodowych. Odgrywa on więc ważną rolę w zakresie doradztwa zawodowego. Jednym z ważnych zadań wychowawcy klasy jest przygotowanie ósmoklasisty do zmiany szkoły z podstawowej na ponadpodstawową. W niniejszym artykule omówiono rolę wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej. »
Ile godzin zajęć z doradcą zawodowym dla uczniów z orzeczeniem?
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia. W przepisach nie wskazuje się jednak, w jakim wymiarze godzin należy organizować takie zajęcia. Czy ich liczba powinna być wyższa w przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? »
Raport Barometr zawodów 2023 jako źródło informacji o rynku pracy
Barometr zawodów to narzędzie służące do monitorowania rynku pracy. Zawiera informacje o aktualnym stanie rynku pracy w danym regionie lub kraju. Corocznie publikowany jest raport zawierający dane dotyczące zawodów, wynagrodzenia, wymagań związanych z niezbędnymi kwalifikacjami. Dokument może pomóc doradcom zawodowym w przekazywaniu wiedzy o aktualnych trendach na rynku pracy. Co znajduje się w raporcie i dlaczego warto korzystać z niego na zajęciach o tym niniejszy artykuł. »
Jak radzić sobie z emocjami w nowej szkole – wskazówki do pracy z uczniem ósmej klasy
Emocje to reakcje fizyczne i psychiczne, które pojawiają się w odpowiedzi na bodźce zewnętrzne lub wewnętrzne. Są to stany afektywne, które mogą składać się na pozytywne i negatywne uczucia. Każdy człowiek ma swój własny zestaw emocji i może je wyrażać w różny sposób. Uczeń może przeżywać wiele różnych emocji w nowej szkole, w zależności od sytuacji. Pozytywne emocje to na przykład ekscytacja lub radość z nowych doświadczeń i znajomości. Negatywne emocje to z kolei stres, lęk, niepokój lub zmęczenie związane z przystosowaniem się do nowego otoczenia. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: Marzec 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w marcu 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, jakie konferencje i szkolenia są organizowane w tym miesiącu. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Czy pedagog specjalny może realizować doradztwo zawodowe w ramach pensum?
Pojawienie się w szkołach nowego specjalisty (pedagoga specjalnego) skłania do pytania, czy może on w ramach swojego pensum prowadzić zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego? Sprawdzamy, czy jedna osoba może być jednocześnie szkolnym doradcą zawodowym i pedagogiem specjalnym. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące prowadzenia doradztwa zawodowego przez pedagoga specjalnego. »
Tutoring rówieśniczy, czyli współpraca i uczenie się od siebie nawzajem
Tutoring rówieśniczy to proces wzajemnej nauki, w którym starsze dzieci lub młodzież uczą młodszych kolegów. Jest to forma uczenia się oparta na współpracy. Tutoring może być prowadzony w ramach projektu w szkole lub w społecznościach lokalnych. Ma on na celu wzmocnienie relacji między uczniami z różnych grup wiekowych, umiejętności interpersonalnych oraz wspieranie rozwoju uczniów. »
- « pierwsza
- «
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 71
