W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Kompetencje językowe a praca zawodowa. Co doradca zawodowy powinien wiedzieć?
Przez całe życie jesteśmy umiejscowieni w pewnej rzeczywistości językowej. Poznajemy ją, aktywnie w niej uczestnicząc poprzez słuchanie, mówienie, a także pisanie i czytanie. Dzięki temu możemy m.in. opisywać świat i porozumiewać się z innymi. Jakie znaczenie mają kompetencje językowe w przebiegu karier zawodowych? Czy mogą zagwarantować bardziej satysfakcjonującą pracę? Co w związku z tym powinien wiedzieć doradca zawodowy na temat kompetencji językowych, aby skuteczniej wspomagać wybory edukacyjno-zawodowe swoich uczniów? »
Jak rozwijać kompetencje miękkie wśród uczniów – rozwiązywanie konfliktów w grupie
Rozwiązywanie konfliktów jest ważną umiejętnością wykorzystywaną w pracy, ponieważ pomaga zapobiegać nieporozumieniom. Może to ułatwić pracownikom współpracę i zrozumienie siebie nawzajem, a także w razie potrzeby obniżać napięcie i przyczynić się do pozytywnych relacji między pracownikami. Umiejętność rozwiązywania konfliktów może wpłynąć na poprawę efektywności pracy i wydajność w organizacji, ponieważ zapobiega zarówno długotrwałym, jak i krótkoterminowym problemom. Może także zmniejszyć liczbę błędów popełnianych przez pracowników, ponieważ nie będą oni rozpraszani przez konflikty. »
Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej a doradca zawodowy zatrudniony na część etatu
W wielu szkołach doradcy zawodowi zatrudnieni są tylko na część etatu. Niepełny wymiar godzin obowiązkowych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych nie wpływa jednak na wymiar przysługujących dni zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej. Dowiedz się, jak doradcy zawodowi mogą korzystać z nowego uprawnienia pracowniczego. »
W poszukiwaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym
Żyjemy w nieustannym pośpiechu. Obowiązki domowe, rodzinne, spotkania z przyjaciółmi. Zobowiązania zawodowe, wywiązywanie się z terminowości zadań, pogoń za pieniędzmi, awansem, zdobywaniem doświadczenia. Pojawia się także element samorozwoju, pasji, rozwijania zainteresowań, kompetencji i umiejętności. Wielu z nas trudno pogodzić życie prywatne ze sferą zawodową. Ważne, aby i o tym rozmawiać z młodymi ludźmi, którzy lada chwila wkroczą w dorosłe życie, również i zawodowe. »
Praca w grupach – jak wykorzystać różnorodność w zespole na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Praca w grupach to proces, w którym prowadzący wykorzystuje metody pracy zespołowej, aby pomóc uczniom w osiąganiu określonych celów. Może obejmować wsparcie w uczeniu się nowych umiejętności, zmianę zachowań lub wypracowanie najlepszych praktyk dla określonej sytuacji. Omawiane metody mogą być wykorzystywane w terapii i na szkoleniach. Warto wykorzystać je także dla celów edukacyjnych, w tym na zajęciach z doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. »
Ćwiczenia relaksacyjne jako sposób na wzmocnienie odporności psychicznej
Ćwiczenia relaksacyjne polegają na umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, stresującymi wyzwaniami i niepowodzeniami. Wpływają także na wzmocnienie odporności psychicznej. Osoby, które potrafią poradzić sobie z negatywnymi emocjami, mają silną wolę i wysokie poczucie własnej wartości. Te cechy przekładają się także na lepszą jakość życia zawodowego, dlatego warto na zajęciach z doradztwa wprowadzać ćwiczenia relaksacyjne, aby wzmacniać odporność psychiczną. »
Pobudzanie przedsiębiorczości u uczniów w ramach doradztwa zawodowego
Jak naprawdę wygląd nauka przedsiębiorczości wśród uczniów? Jakie sytuacje stwarzają szkoła, nauczyciele i rodzice, aby młodzi ludzi mogli rozwijać przedsiębiorczość i stawać się przedsiębiorczymi w szkole i poza szkołą? Co zrobić, aby uczniowie odważnie i z poczuciem pewności wkraczali w dorosłość? W artykule przedstawione zostały wybrane pomysły i formy aktywności, które można włączyć w doradztwo zawodowe w celu wzmacniania przedsiębiorczości młodzieży. »
Rola wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej
W szkole podstawowej w realizowanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego angażowanych jest wiele osób. Należą do nich m.in. wychowawcy klas. Podejmują działania dydaktyczne, ale i opiekuńczo-wychowawcze. Wśród zadań wychowawcy można wymienić wspieranie uczniów w wyborach edukacyjno-zawodowych. Odgrywa on więc ważną rolę w zakresie doradztwa zawodowego. Jednym z ważnych zadań wychowawcy klasy jest przygotowanie ósmoklasisty do zmiany szkoły z podstawowej na ponadpodstawową. W niniejszym artykule omówiono rolę wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej. »
Ile godzin zajęć z doradcą zawodowym dla uczniów z orzeczeniem?
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia. W przepisach nie wskazuje się jednak, w jakim wymiarze godzin należy organizować takie zajęcia. Czy ich liczba powinna być wyższa w przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? »
Raport Barometr zawodów 2023 jako źródło informacji o rynku pracy
Barometr zawodów to narzędzie służące do monitorowania rynku pracy. Zawiera informacje o aktualnym stanie rynku pracy w danym regionie lub kraju. Corocznie publikowany jest raport zawierający dane dotyczące zawodów, wynagrodzenia, wymagań związanych z niezbędnymi kwalifikacjami. Dokument może pomóc doradcom zawodowym w przekazywaniu wiedzy o aktualnych trendach na rynku pracy. Co znajduje się w raporcie i dlaczego warto korzystać z niego na zajęciach o tym niniejszy artykuł. »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »