W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Przydzielanie zastępstw i wynagrodzenie za godziny doraźnych zastępstw dla doradcy zawodowego
Potrzeba zapewnienia opieki uczniom w razie nieobecności nauczyciela oznacza konieczność przydzielenia doraźnego zastępstwa. Stosunkowo często pojawia się pytanie, czy takie zastępstwo można przydzielić nauczycielowi doradcy zawodowemu. Odpowiedź jest twierdząca. Sprawdź, jak obliczane będzie wynagrodzenie doradcy zawodowego za realizację godziny doraźnego zastępstwa. Dowiedz się, czy prawo oświatowe pozwala, aby zastępstwa doraźne były przydzielane w czasie, w którym doradca realizuje pensum. »
Metody pracy w grupie – 10 propozycji
Umiejętność pracy w zespole jest jedną z ważniejszych kompetencji miękkich. Warto zatem kształcić ją w trakcie spotkań z uczniami, także na zajęciach z doradztwa zawodowego. Prace zespołowe to metody aktywizujące uczniów. Wymagają od uczestników m.in. współpracy, umiejętnego koordynowania podejmowanych działań i uważnego słuchania. Dają możliwość wspólnego doświadczania radości z odniesionego sukcesu lub goryczy porażki. Wybór metody nauczania i formy pracy w grupie zależy od wielu czynników, m.in. liczebności klasy, atmosfery panującej w klasie, potrzeb i możliwości uczniów czy rodzaju zadania do wykonania. Poniżej przedstawiono 10 sposobów organizowania pracy w grupie. »
Praca grupowa – przygotowanie do bycia współpracownikiem i pracy w zespole
Praca zespołowa często utożsamiana jest z pracą w grupie. Niejednokrotnie te pojęcia stosowane są zamiennie. Nie każda grupa stanowi jednak zespół. Umiejętność pracy w zespole to niezwykle cenna kompetencja XXI wieku. Na jej efektywność wpływ ma m.in. dobra komunikacja, poziom inteligencji emocjonalnej członków oraz samoświadomość w zakresie posiadanych mocnych i słabych stron, w tym talentów. W nadchodzących latach na rynku pracy coraz istotniejsze będą również takie umiejętności jak świadomość społeczna i zarządzanie relacjami [1]. »
Wypalenie zawodowe nauczycieli. Przyczyny, symptomy, przebieg i możliwe formy pomocy
Jednym z zagrożeń dla osób wykonujących zawód nauczyciela jest syndrom wypalenia zawodowego (ang. burnout). Wynika to ze specyfiki i warunków pracy pedagogów, od których wymagane jest duże zaangażowanie w realizowane zadania, oparte na intensywnych kontaktach międzyludzkich. Rodzi to często stres i napięcia. Te natomiast, skumulowane w dłuższym okresie, mogą przyczyniać się do stanu wyczerpania emocjonalnego, zniechęcenia, rozczarowania, zobojętnienia, braku sił i motywacji, a także wielu problemów somatycznych. Wykonując pracę, której istotą jest wspieranie i pomoc innym, należy mieć świadomość konsekwencji długotrwałego stresu w miejscu zatrudnienia. Warto znać przyczyny, symptomy i przebieg wypalenia zawodowego. To pozwoli umiejętnie zadbać o swój dobrostan, a w razie potrzeby właściwie zareagować i sięgnąć po wsparcie. »
Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw
Rozwój osobisty, zarówno na poziomie edukacyjnym, zawodowym, jak i osobistym, jest fundamentalnym elementem osiągania sukcesu i spełnienia. Amerykańska psycholożka C. Dweck wprowadziła koncepcje growth mindset i fixed mindset, które definiują kluczową różnicę w przekonaniach i podejściu do rozwoju osobistego [1]. Podstawą rozważań było pytanie: dlaczego niektórzy ludzie w obliczu wyzwań poddają się i rezygnują, a inni do skutku szukają rozwiązań? Dweck zaczęła badać to zjawisko wśród dzieci w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku i w efekcie wieloletnich eksperymentów odkryła, że różnica leży w nastawieniu, a nie we wrodzonych zdolnościach [2]. Artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób przekonania wpływają na naszą motywację, podejście do wyzwań i zdolność do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu. »
Jak motywować do samorozwoju? – growth mindset u dzieci i młodzieży
Wysoka motywacja jest podstawowym czynnikiem wpływającym na rozwój osobisty i osiąganie sukcesów. Jest też kluczową cechą osób, które są growth mindset , czyli nastawione na rozwój. Nauczyciel może motywować do samorozwoju w ramach zajęć z doradztwa zawodowego. Ten artykuł ma na celu przedstawienie pomysłów na promocję idei growth mindset wśród uczniów. »
Roczny plan pracy doradcy zawodowego – dlaczego warto i jak go opracować?
Plan pracy doradcy zawodowego to dokument, który określa zakres działań, cele i metody pracy doradcy zawodowego w szkole. Dzięki niemu doradca wie, jakie zadania ma do wykonania i jakie cele ma osiągnąć w danym roku szkolnym. Z tego artykułu dowiesz się, jak skutecznie przygotować plan pracy doradcy zawodowego, jakie cele powinien on określać i jakie działania powinien zaplanować dla siebie doradca zawodowy. »
Czy doradca zawodowy pełni dyżury na przerwach międzylekcyjnych w szkole?
Praca doradcy zawodowego różni się od pracy tzw. nauczycieli przedmiotowców. Z uwagi na realizowane zadania, specjalista powinien być dostępny dla uczniów także podczas przerw. Czy w związku z tym doradcy zawodowi nie powinni być uwzględniani w harmonogramie dyżurów międzylekcyjnych? Sprawdź, jak zorganizować dyżury nauczycielskie, aby można było przydzielić je również specjalistom bez jednoczesnego dezorganizowania pracy nauczycieli. »
Bon na laptop i nagroda specjalna 1125 zł dla nauczyciela doradcy zawodowego
W rozpoczynającym się właśnie roku szkolnym 2023/2024 nauczyciele mają otrzymać bony w wysokości 2500 zł, które można przeznaczyć na zakup laptopa oraz nagrodę specjalną w wysokości 1125 zł. Czy wymienione benefity trafią także do doradców zawodowych zatrudnionych w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych? Sprawdź, czy MEiN przewidział bon na laptop i nagrodę specjalną 1125 zł dla doradcy zawodowego. »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 71
