Kompetencje językowe a praca zawodowa. Co doradca zawodowy powinien wiedzieć?
Przez całe życie jesteśmy umiejscowieni w pewnej rzeczywistości językowej. Poznajemy ją, aktywnie w niej uczestnicząc poprzez słuchanie, mówienie, a także pisanie i czytanie. Dzięki temu możemy m.in. opisywać świat i porozumiewać się z innymi. Jakie znaczenie mają kompetencje językowe w przebiegu karier zawodowych? Czy mogą zagwarantować bardziej satysfakcjonującą pracę? Co w związku z tym powinien wiedzieć doradca zawodowy na temat kompetencji językowych, aby skuteczniej wspomagać wybory edukacyjno-zawodowe swoich uczniów?
Języki obce, których warto się uczyć, to także języki krajów, z którymi Polska współpracuje, w tym języki naszych sąsiadów (np. niemiecki, ukraiński, czeski czy słowacki). W branży handlowej, logistyce i dystrybucji oraz w transporcie duże znaczenie ma znajomość języka chińskiego i tureckiego. Z uwagi na to, że wiele firm próbuje zdobyć rynek wschodni, językiem z przyszłością jest również rosyjski. Język duński, litewski i węgierski przydadzą się do pracy w centrach outsourcingowych i w centrach usług wspólnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są kompetencje językowe i kompetencje komunikacyjne?
- Jak kompetencje językowe wpływają na pracę zawodową?
- Jakie czynniki wpływają na rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży?
- Dlaczego coraz ważniejsza jest znajomość języków obcych i które języki warto znać?
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy