W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Na które zawody będzie zapotrzebowanie? MEiN opublikowało prognozę zapotrzebowania na rynku pracy
Ministerstwo Edukacji i nauki opublikowało listę 33 zawodów na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowania na polskim rynku pracy. Doradcy zawodowi powinni zapoznać z nią uczniów, którzy już niebawem będą musieli dokonać wyboru szkoły ponadpodstawowej. Sprawdź, w których zawodach pracodawcy na krajowym rynku pracy przewidują nabór kandydatów do pracy. »
Nowe zawody szkolnictwa branżowego od września 2023
Doradcy zawodowi pracujący z uczniami szkół podstawowych powinni wiedzieć, że od roku szkolnego 2023/202 będą funkcjonowały nowe zawody szkolnictwa branżowego. Poznaj nowe zawody i dowiedz się, które szkoły będą prowadziły kształcenie przygotowujące do ich wykonywania. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: Luty 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w styczniu 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, jakie konferencje i szkolenia są organizowane w tym miesiącu. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Gry edukacyjne w doradztwie zawodowym w szkole podstawowej
Gry edukacyjne są skutecznym narzędziem wykorzystywanym do przekazywania uczniom wiedzy i umiejętności. Mogą pomóc w utrwalaniu i zapamiętywaniu informacji, a także w budowaniu poczucia wspólnoty w grupie. Dowiedz się, jak korzystać z gier oraz sprawdź, jak wspólnie z uczniami tworzyć ciekawe materiały wspierające planowanie kariery zawodowej. »
Teorie rozwoju zawodowego, czyli teoretyczne podstawy całożyciowego rozwoju zawodowego człowieka
Pojęcie rozwoju zawodowego jest znane nie tylko doradcom, coraz częściej pojawia ono się w literaturze popularnonaukowej, poradnikach, artykułach. Rozwój zawodowy kojarzy się z wiarą we własne możliwości, określaniem możliwości, planowaniem ścieżki, aby osiągnąć wyznaczony cel. Czy ważny jest rozwój zawodowy w życiu człowieka? Czy warto o tym mówić na zajęciach z uczniami? W artykule przedstawiam i omawiam najważniejsze teorie rozwoju zawodowego człowieka. Informacje te warto wykorzystać podczas pracy z zakresu poradnictwa zawodowego dla uczniów. Znajomość teoretycznych koncepcji rozwoju zawodowego człowieka ułatwia analizę procesu rozwoju, co ma ogromne znaczenia na etapie kształcenia szkolnego. »
Kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego
Kompetencja to kompilacja trzech elementów: wiedzy, umiejętności i postawy. Doradca zawodowy realizujący działania z zakresu WSDZ musi spełniać te kryteria, które umożliwią mu skuteczne prowadzenie diagnozy możliwości i potencjału uczniów. Jakie cechy powinna zatem posiadać osoba, która często ma niebagatelny wpływ na decyzje edukacyjno-zawodowe młodych ludzi? »
2. Znaczek. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz zajęć przeznaczony jest do pracy w grupach i do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: odgrywa różne role zawodowe w zabawie, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: wyjaśnienie, na czym polega praca w urzędzie pocztowym. Cele szczeg ół owe: Ucze ń : wymienia stanowiska związane z pracą na poczcie, wyjaśnia, na czym polega praca z klientem w okienku pocztowym, wskazuje plusy i minusy pracy na poczcie. Metody pracy: miniwykład, praca w grupach, drama, praca indywidualna, ekspresja plastyczna. Ś rodki dydaktyczne: film Poczta – Przygody Panny Kreseczki https://www.youtube.com/watch?v=LzF4w2HrOzA [dostęp: 10.11.2022] rzutnik, Zaprowadź listonosza na pocztę (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Praca na poczcie (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Jak rozwijać kreatywność uczniów na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Kreatywność to zdolność do tworzenia nowych pomysłów, rozwiązań lub produktów. Jest to proces twórczy, w którym wykorzystuje się wyobraźnię i innowacyjną myśl. Kreatywność może pomóc w znalezieniu nowych sposobów na rozwiązanie problemu oraz tworzenia nowych i lepszych produktów. Kreatywność kojarzy się głównie z takimi dziedzinami jak: reklama, design, muzyka, fotografia. Warto jednak pamiętać, że bycie kreatywnym może być pomocne także w innych zawodach i obszarach. Dowiedz się, jak można rozwijać kreatywność uczniów na zajęciach z doradztwa zawodowego. »
Metody i techniki ewaluacyjne. Grupa fokusowa jako sposób na ewaluację w szkole
W szkole podstawowej w każdym roku szkolnym prowadzonych jest wiele przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego. Są to zajęcia grupowe, spotkania informacyjne, wizyty zawodoznawcze, konkursy, rozmowy doradcze. Każde z podejmowanych przedsięwzięć ma swoje cele, zakłada określone efekty. Czy zostaną osiągnięte? Odpowiedzi na to pytanie można poszukać korzystają z różnych metod i technik badawczych. Jedną z nich jest grupa fokusowa, która pozwala na przeprowadzenie badania jakościowego. Badanie fokusowe cieszy się dużą popularnością zarówno w badaniach społecznych, jak również marketingowych, dlatego warto przyjrzeć mu się bliżej. »
Działania z zakresu doradztwa zawodowego a wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów
Do kluczowych zadań doradcy zawodowego zalicza się wspieranie w rozpoznawaniu własnych zasobów, diagnozowanie potencjału efektywnego uczenia się czy określenie preferowanych metod zapamiętywania. Równie ważne jest jednak pobudzanie i inspirowanie do podejmowania nowych wyzwań, również w obszarze zainteresowań. »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 71
