W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Formy doskonalenia zawodowego doradcy zawodowego
Niezależnie od wymiaru zatrudnienia każdy doradca zawodowy zobowiązany jest do doskonalenia się. Zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela [1] nauczyciel, w tym doradca zawodowy ma obowiązek podnosić swoje kompetencje w zależności od potrzeb placówki, w której jest zatrudniony. Ponadto, zgodnie z koncepcją uczenia się przez całe życie, każdy pracownik powinien poszerzać swoją wiedzę. Zdobyte umiejętności pozwalają na dostosowywanie metod pracy do panujących warunków (przykładem była pandemia). Jakie formy doskonalenia zawodowego może podjąć doradca zawodowy? »
Nowoczesne aplikacje zawodoznawcze w doradztwie zawodowym
Transformacja cyfrowa i przemysł 4.0 spowodowały, że lawinowo zaczynają powstawać narzędzia cyfrowe w różnych branżach i obszarach. W doradztwie zawodowym również pojawiły się bezpłatne aplikacje pozwalające na efektywne prowadzenie zajęć, zarówno w formie indywidualnej jak i grupowej. »
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 inspiracją do działań doradcy zawodowego
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (ZSU) to dokument przyjęty uchwałą przez Radę Ministrów w dniu 28 grudnia 2020 roku. Zawarte zostały w nim obszary oddziaływania. Każdy z obszarów oddziaływania określa tematy i kierunki działań, a także katalog podmiotów, które będą zaangażowane w realizację strategii. Obszar szósty został w całości poświęcony doradztwu zawodowemu. W jaki sposób ZSU 2030 może być inspiracją do działań doradczych? »
Uczenie się przez doświadczenie, czyli cykl Kolba w szkole. Dlaczego każdy uczeń powinien stosować koncepcję Kolba?
Nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć przyszłości. Przekonujemy si tym właściwie każdego dnia. Zdarzenia, których nie sposób przewidzieć, skłaniają do wysunięcia tezy, że jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości będzie ciągłe uczenie się tego, czego nawet nie przewidywaliśmy. To właśnie uczenie się nieprzewidzianego będzie stanowiło potrzebę człowieka, znajdzie się w zbiorze jego zainteresowań. Jak uczyć się tego, czego nie da się przewidzieć? Przez doświadczenie. Model uczenia się przez doświadczenie, znany współcześnie jako cykl Kolba. Pokazuje on, że nauka to proces realizowany w następujących po sobie krokach: doświadczenie – refleksja – wiedza – praktyka. Cykl Kolba może stosować każdy nauczyciel, nie tylko doświadczony trener. Sprawdź, jak zmodyfikować proces uczenia, aby był bardziej efektywny. »
Jaka powinna być rola doradcy zawodowego w nowoczesnej szkole
Rola doradcy zawodowego w szkole w kształtowaniu drogi edukacyjno-zawodowej uczniów postrzegana jest dwojako. Z jednej strony odczuwalne jest wzmocnienie pozycji doradcy, z drugiej strony dla wielu rodziców, uczniów jego rola jest niedookreślona. Zdarza się również, że sami doradcy bądź osoby realizujące działania z zakresu doradztwa zawodowego czują się niepewnie, brakuje im narzędzi, trudno im znaleźć miejsce w społeczności szkolnej. Sprawdzamy, na czym polega rola doradcy. »
Pedagogika pracy a kwalifikacje do zajmowania stanowiska doradcy zawodowego
Czytelnik zapytał, czy osoba, która ukończyła studia na kierunku pedagogika pracy ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego. Okazuje się, że takie studia nie dają uprawnień do zajmowania stanowiska doradcy zawodowego w szkole. Poznaj uzasadnienie. »
Roczny program realizacji doradztwa zawodowego – pytania i odpowiedzi
Obowiązek przygotowania rocznego programu realizacji doradztwa zawodowego wynika z zapisów zawartych w rozporządzeniu w sprawie doradztwa zawodowego. Wśród doradców zawodowych pojawiają się jednak wątpliwości, co powinien zawierać i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego tworzeniu. Niniejszy artykuł to zbiór odpowiedzi na pytania, które pojawiają się w naszej redakcji. Mam nadzieję, że udzielone odpowiedzi będą stanowić cenną pomoc przy tworzeniu programu. »
Liczba etatów doradców zawodowych – ilu nauczycieli specjalistów zatrudnić?
Wchodzące w życie przepisy dotyczące minimalnej liczby specjalistów zatrudnionych w szkołach od 1 września 2022 r. nastręcza wiele problemów dyrektorom szkół. Przepisy te nastręczają również wątpliwości nauczycielom, w tym doradcom zawodowym. W artykule wyjaśniamy, czy nowe regulacje Karty Nauczyciela odnoszą się do doradców zawodowych oraz ilu specjalistów trzeba zatrudnić od 1 września 2022 r. w szkołach podstawowych. »
Rola autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Rozmowa kwalifikacyjna wymaga od kandydata przygotowania się do niej. Jest to nie tylko gotowość do udzielania odpowiedzi na pytania. Jest to także umiejętne wywieranie wrażenia podczas spotkania. Co warto w tym temacie przekazać uczniom na zajęciach? O czym powinni wiedzieć, aby zwiększyć swoje szanse w rekrutacji? »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »