W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Teorie rozwoju zawodowego, czyli teoretyczne podstawy całożyciowego rozwoju zawodowego człowieka
Pojęcie rozwoju zawodowego jest znane nie tylko doradcom, coraz częściej pojawia ono się w literaturze popularnonaukowej, poradnikach, artykułach. Rozwój zawodowy kojarzy się z wiarą we własne możliwości, określaniem możliwości, planowaniem ścieżki, aby osiągnąć wyznaczony cel. Czy ważny jest rozwój zawodowy w życiu człowieka? Czy warto o tym mówić na zajęciach z uczniami? W artykule przedstawiam i omawiam najważniejsze teorie rozwoju zawodowego człowieka. Informacje te warto wykorzystać podczas pracy z zakresu poradnictwa zawodowego dla uczniów. Znajomość teoretycznych koncepcji rozwoju zawodowego człowieka ułatwia analizę procesu rozwoju, co ma ogromne znaczenia na etapie kształcenia szkolnego. »
Kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego
Kompetencja to kompilacja trzech elementów: wiedzy, umiejętności i postawy. Doradca zawodowy realizujący działania z zakresu WSDZ musi spełniać te kryteria, które umożliwią mu skuteczne prowadzenie diagnozy możliwości i potencjału uczniów. Jakie cechy powinna zatem posiadać osoba, która często ma niebagatelny wpływ na decyzje edukacyjno-zawodowe młodych ludzi? »
2. Znaczek. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz zajęć przeznaczony jest do pracy w grupach i do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: odgrywa różne role zawodowe w zabawie, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: wyjaśnienie, na czym polega praca w urzędzie pocztowym. Cele szczeg ół owe: Ucze ń : wymienia stanowiska związane z pracą na poczcie, wyjaśnia, na czym polega praca z klientem w okienku pocztowym, wskazuje plusy i minusy pracy na poczcie. Metody pracy: miniwykład, praca w grupach, drama, praca indywidualna, ekspresja plastyczna. Ś rodki dydaktyczne: film Poczta – Przygody Panny Kreseczki https://www.youtube.com/watch?v=LzF4w2HrOzA [dostęp: 10.11.2022] rzutnik, Zaprowadź listonosza na pocztę (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Praca na poczcie (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Jak rozwijać kreatywność uczniów na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Kreatywność to zdolność do tworzenia nowych pomysłów, rozwiązań lub produktów. Jest to proces twórczy, w którym wykorzystuje się wyobraźnię i innowacyjną myśl. Kreatywność może pomóc w znalezieniu nowych sposobów na rozwiązanie problemu oraz tworzenia nowych i lepszych produktów. Kreatywność kojarzy się głównie z takimi dziedzinami jak: reklama, design, muzyka, fotografia. Warto jednak pamiętać, że bycie kreatywnym może być pomocne także w innych zawodach i obszarach. Dowiedz się, jak można rozwijać kreatywność uczniów na zajęciach z doradztwa zawodowego. »
Metody i techniki ewaluacyjne. Grupa fokusowa jako sposób na ewaluację w szkole
W szkole podstawowej w każdym roku szkolnym prowadzonych jest wiele przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego. Są to zajęcia grupowe, spotkania informacyjne, wizyty zawodoznawcze, konkursy, rozmowy doradcze. Każde z podejmowanych przedsięwzięć ma swoje cele, zakłada określone efekty. Czy zostaną osiągnięte? Odpowiedzi na to pytanie można poszukać korzystają z różnych metod i technik badawczych. Jedną z nich jest grupa fokusowa, która pozwala na przeprowadzenie badania jakościowego. Badanie fokusowe cieszy się dużą popularnością zarówno w badaniach społecznych, jak również marketingowych, dlatego warto przyjrzeć mu się bliżej. »
Działania z zakresu doradztwa zawodowego a wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów
Do kluczowych zadań doradcy zawodowego zalicza się wspieranie w rozpoznawaniu własnych zasobów, diagnozowanie potencjału efektywnego uczenia się czy określenie preferowanych metod zapamiętywania. Równie ważne jest jednak pobudzanie i inspirowanie do podejmowania nowych wyzwań, również w obszarze zainteresowań. »
Doradztwo zawodowe dla nauczyciela na urlopie wychowawczym – czy na wychowawczym można pracować w szkole?
Wiele szkół ma problem z zatrudnieniem doradcy zawodowego do prowadzenia zajęć z uczniami klas VII-VIII. Rozwiązaniem może być zaangażowanie do tego celu nauczyciela, który przebywa na urlopie wychowawczym. Ze względu na stosunkowo niewielką liczbę godzin, które często realizowane są przez kolejnych 10 tygodni, taki wybór dobrze się sprawdza. Sprawdź szczegóły i dowiedz sie, co zrobić – skrócić urlop wychowawczy pracownika czy nawiązać z im nowy stosunek pracy? »
Doradztwo zawodowe dla nauczyciela na urlopie wychowawczym – czy na wychowawczym można pracować w szkole?
Wiele szkół ma problem z zatrudnieniem doradcy zawodowego do prowadzenia zajęć z uczniami klas VII-VIII. Rozwiązaniem może być zaangażowanie do tego celu nauczyciela, który przebywa na urlopie wychowawczym. Ze względu na stosunkowo niewielką liczbę godzin, które często realizowane są przez kolejnych 10 tygodni, taki wybór dobrze się sprawdza. Sprawdź szczegóły i dowiedz sie, co zrobić – skrócić urlop wychowawczy pracownika czy nawiązać z im nowy stosunek pracy? »
Stres przed egzaminem ósmoklasisty – jak doradca zawodowy może wesprzeć ucznia?
Egzamin ósmoklasisty to doświadczenie w życiu młodego człowieka, które wiąże się ze stresem. Z jednej strony może być to stan mobilizujący. Z drugiej strony – może utrudniać funkcjonowanie, zarówno przed egzaminem jak i w jego trakcie. W jaki sposób doradca zawodowy może wesprzeć ósmoklasistę w tym trudnym czasie? Dowiedz się, jak nauczyć młodego człowieka radzić sobie ze stresem. »
Pogadajmy o przyszłości. Jak wspierać dziecko w wyborze szkoły?
Ósma klasa to szczególny rok w życiu uczniów szkoły podstawowej. Przed nimi pierwsze dorosłe wyzwanie – wybór szkoły średniej, profilu klasy w liceum ogólnokształcącym lub branży, w której chcą się kształcić w technikum lub szkole branżowej I stopnia. Nie jest łatwo podejmować wiążące decyzje w wieku 14-15 lat, dlatego właśnie podejmowanie decyzji powinno być procesem, który mysi rozpocząć się najpóźniej w VIII klasie. W artykule podpowiadamy, jak wspierać dziecko w wyborze szkoły. Zwracamy uwagę nie tylko na predyspozycje, sympatie i antypatie do poszczególnych przedmiotów, ale również temperament oraz czynniki zewnętrzne mogące mieć istotny wpływ na decyzje młodego człowieka. »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 68
