Pedagogika pracy a kwalifikacje do zajmowania stanowiska doradcy zawodowego
Czytelnik zapytał, czy osoba, która ukończyła studia na kierunku pedagogika pracy ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego. Okazuje się, że takie studia nie dają uprawnień do zajmowania stanowiska doradcy zawodowego w szkole. Poznaj uzasadnienie. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: wrzesień 2022 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się we wrześniu 2022 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, jakie konferencje i szkolenia są organizowane w tym miesiącu. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Roczny program realizacji doradztwa zawodowego – pytania i odpowiedzi
Obowiązek przygotowania rocznego programu realizacji doradztwa zawodowego wynika z zapisów zawartych w rozporządzeniu w sprawie doradztwa zawodowego. Wśród doradców zawodowych pojawiają się jednak wątpliwości, co powinien zawierać i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego tworzeniu. Niniejszy artykuł to zbiór odpowiedzi na pytania, które pojawiają się w naszej redakcji. Mam nadzieję, że udzielone odpowiedzi będą stanowić cenną pomoc przy tworzeniu programu. »
Liczba etatów doradców zawodowych – ilu nauczycieli specjalistów zatrudnić?
Wchodzące w życie przepisy dotyczące minimalnej liczby specjalistów zatrudnionych w szkołach od 1 września 2022 r. nastręcza wiele problemów dyrektorom szkół. Przepisy te nastręczają również wątpliwości nauczycielom, w tym doradcom zawodowym. W artykule wyjaśniamy, czy nowe regulacje Karty Nauczyciela odnoszą się do doradców zawodowych oraz ilu specjalistów trzeba zatrudnić od 1 września 2022 r. w szkołach podstawowych. »
Jak przygotować ankietę diagnozującą potrzeby doradcze uczniów – kilka porad dla doradcy zawodowego
Przygotowując się do opracowania rocznego programu doradztwa zawodowego należy przeprowadzić diagnozę potrzeb. Badanie powinno dotyczyć zapotrzebowania na działania doradcze. Kogo powinna diagnoza objąć? W jaki sposób ją przeprowadzić? W artykule wyjaśniamy, jak zdobyć szczególnie ważną, bo pochodzącą od uczniów, wiedzę na temat najbardziej istotnych potrzeb lub tego, co można zmienić. »
Program doradztwa zawodowego – w jakim terminie trzeba go zaopiniować i zatwierdzić
Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji doradztwa zawodowego. Program ten uwzględnia wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego. Sprawdź, kto i w jakim terminie powinien go opracować, aby został zatwierdzony w terminie zgodnym z przepisami prawa oświatowego. W artykule uwzględniono potrzeby dotyczące szkół podstawowych i ponadpodstawowych. »
Ewaluacja doradztwa zawodowego w szkole – podsumowanie pracy doradcy zawodowego i badania potrzeb
Celem niniejszego artykułu jest poszerzenie umiejętności doradców zawodowych w zakresie prowadzenia ewaluacji realizowanych działań w ramach WSDZ. Z przepisów prawa oświatowego zostały usunięte zapisy dotyczące prowadzenia ewaluacji. Nie zmienia to jednak tego, że warto ją przeprowadzać. Ewaluacja działań doradczych powinna stanowić wsparcie w organizowaniu skutecznych działań z obszaru doradztwa zawodowego. »
Metoda bilansu kompetencji w doradztwie zawodowym – wprowadzenie
Kompetencje to połączenie wiedzy, umiejętności i postaw rozumianych jako zdolności i predyspozycje (społeczne, poznawcze, osobowościowe). Wszystkie te elementy wyróżniają jednostkę spośród otoczenia. Czy i w jaki sposób kompetencje mogą być pomocne w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej? Na czym polega metoda bilansu kompetencji i w jaki sposób wykorzystać ją w procesie doradczym? »
Jak opracować indywidualny plan działania w szkole podstawowej?
Indywidualny plan działania (IPD) w praktyce doradczej często opracowywany jest wspólnie z uczniem klasy VII i VIII szkoły podstawowej. Tworzony jest także dla uczniów ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej. Plan ten tworzony jest przez ucznia przy współpracy doradcy zawodowego. Powinien także uwzględniać informacje dotyczące ucznia pochodzące od nauczycieli i specjalistów przy aktywnym udziale rodziców/opiekunów prawnych. »
Głos jako narzędzie pracy doradcy zawodowego
Nauczyciele należą do największej grupy osób, których praca wymaga wysiłku głosowego. Głos jest więc ważnym narzędziem pracy także dla doradcy zawodowego. W związku z wykonywaniem tego zawodu może dochodzić do przeciążeń głosowych. Dlatego należy dbać o prawidłową emisję głosu tak, aby służył on jak najdłużej. Celem artykułu jest udzielenie wskazówek, informacji jak doradca zawodowy powinien dbać o głos. Czytelnik pozna zasady prawidłowej emisji głosu oraz dowie się, w jaki sposób dbać o jego higienę. »
- « pierwsza
- «
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- »
- ostatnia »