Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 wyznaczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 17 czerwca 2024
  Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 wyznaczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Dn. 13.06.2024 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka ogłosiła podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025. Na liście znalazły się m.in. zalecenia wspierania rozwoju umiejętności zawodowych. Kontrola zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego to natomiast jedno z zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów na nadchodzący rok szkolny.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 wytyczyło Ministerstwo Edukacji Narodowej?
  • Czy na liście MEN pojawiły się zapisy dotyczące doradztwa zawodowego?
  • Czy dyrektorzy i nauczyciele mogą spodziewać się kontroli zgodności z prawem oświatowym organizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej?

7 kierunków realizacji polityki oświatowej 2024/2025

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Zadania w ramach nadzoru pedagogicznego – doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych pod lupą

W ramach zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli dla poszczególnych typów placówek wymieniono:

a)     w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych:

Zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

b)     w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych:

Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych;

c)     w szkołach podstawowych:

Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego;

d)     w branżowych centrach umiejętności:

Zgodność z przepisami prawa oświatowego funkcjonowania branżowych centrów umiejętności;

e)     w publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych:

Sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 61

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 61
Dostępny w wersji elektronicznej