Konstruktywny feedback, czyli skuteczna informacja zwrotna w pracy doradcy zawodowego
Doradcy zawodowi stale poszukują skutecznych sposobów motywowania i wspierania w rozwoju uczniów. Warto przypomnieć więc, że ważnym narzędziem pracy doradcy (i każdego innego nauczyciela) jest udzielanie informacji zwrotnej. Dużo łatwiej jest uczniowi planować przyszłość, korygować błędne decyzje, modyfikować zachowania czy rozwijać kompetencje, jeśli otrzymuje informacje zwrotne. Istotny jest jednak sposób jej przekazania. Warto więc wiedzieć, czym ona jest, a czym nie jest. Ważne też jest odróżnienie sprzyjają jego rozwojowi feedbacku od destruktywnej krytyki. Jak zatem udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej w doradztwie? Lektura artykułu będzie też okazją do poznania rodzajów i funkcji informacji zwrotnej. »
Gry edukacyjne w doradztwie zawodowym w szkole podstawowej
Gry edukacyjne są skutecznym narzędziem wykorzystywanym do przekazywania uczniom wiedzy i umiejętności. Mogą pomóc w utrwalaniu i zapamiętywaniu informacji, a także w budowaniu poczucia wspólnoty w grupie. Dowiedz się, jak korzystać z gier oraz sprawdź, jak wspólnie z uczniami tworzyć ciekawe materiały wspierające planowanie kariery zawodowej. »
Teorie rozwoju zawodowego, czyli teoretyczne podstawy całożyciowego rozwoju zawodowego człowieka
Pojęcie rozwoju zawodowego jest znane nie tylko doradcom, coraz częściej pojawia ono się w literaturze popularnonaukowej, poradnikach, artykułach. Rozwój zawodowy kojarzy się z wiarą we własne możliwości, określaniem możliwości, planowaniem ścieżki, aby osiągnąć wyznaczony cel. Czy ważny jest rozwój zawodowy w życiu człowieka? Czy warto o tym mówić na zajęciach z uczniami? W artykule przedstawiam i omawiam najważniejsze teorie rozwoju zawodowego człowieka. Informacje te warto wykorzystać podczas pracy z zakresu poradnictwa zawodowego dla uczniów. Znajomość teoretycznych koncepcji rozwoju zawodowego człowieka ułatwia analizę procesu rozwoju, co ma ogromne znaczenia na etapie kształcenia szkolnego. »
Kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego
Kompetencja to kompilacja trzech elementów: wiedzy, umiejętności i postawy. Doradca zawodowy realizujący działania z zakresu WSDZ musi spełniać te kryteria, które umożliwią mu skuteczne prowadzenie diagnozy możliwości i potencjału uczniów. Jakie cechy powinna zatem posiadać osoba, która często ma niebagatelny wpływ na decyzje edukacyjno-zawodowe młodych ludzi? »
Metoda Design Thinking na zajęciach z doradztwa zawodowego
Zajęcia z doradztwa zawodowego powinny być ciekawe i atrakcyjne dla ucznia. Im więcej dzieje się na lekcji, tym większa szansa na pobudzenie ciekawości poznawczej młodego człowieka. Uczeń, który wykazuje zainteresowanie jest bardziej zaangażowany podczas lekcji. Jedną z metod, którą warto włączyć w swój warsztat, jest metoda Design Thinking. »
Metody plastyczne w doradztwie zawodowym
Potrzeba wspierania uczni ó w w procesie konstruowania kariery sprawia, ż e doradcy intensywnie poszukuj ą ciekawych form i metod pracy. Dzi ę ki ich zastosowaniu b ę d ą mogli adekwatnie i skutecznie pomaga ć m ł odym ludziom w planowaniu przysz ł o ś ci. Jakie zatem metody mog ą wzbogaci ć ich warsztat pracy i jednocze ś nie pobudz ą kreatywno ść i ciekawo ść poznawcz ą uczni ó w? Jedn ą z propozycji jest wykorzystanie w czasie zaj ęć z uczniami metod plastycznych. Artyku ł ma na celu zwr ó cenie uwagi doradc ó w na rol ę metod plastycznych w planowaniu i podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych przez uczni ó w. Zostan ą w nim r ó wnie ż przedstawione rodzaje metod plastycznych i praktyczne przyk ł ady zastosowania ich w doradztwie zawodowym. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: Styczeń 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w styczniu 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, jakie konferencje i szkolenia są organizowane w tym miesiącu. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Jak rozwijać kreatywność uczniów na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Kreatywność to zdolność do tworzenia nowych pomysłów, rozwiązań lub produktów. Jest to proces twórczy, w którym wykorzystuje się wyobraźnię i innowacyjną myśl. Kreatywność może pomóc w znalezieniu nowych sposobów na rozwiązanie problemu oraz tworzenia nowych i lepszych produktów. Kreatywność kojarzy się głównie z takimi dziedzinami jak: reklama, design, muzyka, fotografia. Warto jednak pamiętać, że bycie kreatywnym może być pomocne także w innych zawodach i obszarach. Dowiedz się, jak można rozwijać kreatywność uczniów na zajęciach z doradztwa zawodowego. »
Metody i techniki ewaluacyjne. Grupa fokusowa jako sposób na ewaluację w szkole
W szkole podstawowej w każdym roku szkolnym prowadzonych jest wiele przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego. Są to zajęcia grupowe, spotkania informacyjne, wizyty zawodoznawcze, konkursy, rozmowy doradcze. Każde z podejmowanych przedsięwzięć ma swoje cele, zakłada określone efekty. Czy zostaną osiągnięte? Odpowiedzi na to pytanie można poszukać korzystają z różnych metod i technik badawczych. Jedną z nich jest grupa fokusowa, która pozwala na przeprowadzenie badania jakościowego. Badanie fokusowe cieszy się dużą popularnością zarówno w badaniach społecznych, jak również marketingowych, dlatego warto przyjrzeć mu się bliżej. »
Działania z zakresu doradztwa zawodowego a wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów
Do kluczowych zadań doradcy zawodowego zalicza się wspieranie w rozpoznawaniu własnych zasobów, diagnozowanie potencjału efektywnego uczenia się czy określenie preferowanych metod zapamiętywania. Równie ważne jest jednak pobudzanie i inspirowanie do podejmowania nowych wyzwań, również w obszarze zainteresowań. »
- « pierwsza
- «
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- »
- ostatnia »