Rynek pracy i zawody w przyszłości
XXI wiek to czas dynamicznych zmian cywilizacyjnych, gospodarczych i społecznych. To również czas trudnych doświadczeń i wyzwań. Jednym z obszarów, w którym pojawia się tych wyzwań wiele, jest rynek pracy – przestrzeń aktywności zawodowej. Pojawiają się nowe zawody i znikają tradycyjne. Zmiany na rynku pracy generują liczne pytania: jak będzie wyglądała praca w przyszłości? Jak będzie się zmieniała forma zatrudnienia? Jakie zawody powstaną lub przetrwają? I wreszcie, jakie kompetencje zawodowe będą najbardziej potrzebne? Niniejszy artykuł będzie próbą odnalezienia odpowiedzi na te pytania. »
O skutecznych i nieskutecznych sposobach motywowania do nauki
Motywowanie uczniów do zdobywania wiedzy i do pracy nad samodoskonaleniem jest niezwykle ważnym elementem procesu edukacyjnego. To także wymagające zadanie, ponieważ każdy uczeń jest jednostką o unikalnych potrzebach, zainteresowaniach i potencjale. Motywacja ucznia wzrasta, gdy czuje, że jego wysiłki owocują wymiernymi rezultatami. Dydaktykowi uzyskanie oczekiwanych efektów działań, mających na celu zmobilizowanie uczniów do uczenia się, daje niezwykłą satysfakcję zawodową. Dlatego dobre poznanie skutecznych i nieskutecznych sposobów motywowania uczniów pomoże nauczycielom stworzyć bardziej efektywne i stymulujące środowisko uczenia się. Które zatem sposoby oddziaływania skutecznie podnoszą motywację ucznia do nauki? Czy istnieją metody, których powinno się unikać, ponieważ potwierdzono, że są nieefektywne? »
Dobrze postawione pytanie! Sztuka zadawania pytań w doradztwie zawodowym
Wszyscy zadajemy pytania. Wpisane są one w codzienne funkcjonowanie ludzi. Oczywiście także w codzienność uczniów, nauczycieli, wychowawców i doradcy zawodowego. Pytania są ważne, są konieczne także w doradztwie zawodowym: grupowym i indywidualnym. Jak pytać? O co? Co zrobić, by pytać skutecznie? »
Dialog motywujący w doradztwie zawodowym. Jak może wyglądać rozmowa doradcza w szkole?
W doradztwie, którego ważnym celem jest wsparcie czyjejś motywacji, pomocna może być metoda dialogu motywującego. Czym jest dialog motywujący? Jakie są jego cele i zasady? Czy to dobry sposób na wzmocnienie u ucznia motywacji do zmiany? Jak znajomość koncepcji dialogu motywującego przekłada się na warsztat doradcy zawodowego w szkole? Co w tym obszarze jest ważne dla doradcy? Lektura artykułu pozwoli nie tylko na wzbogacenie wiedzy. Zawarte w nim wskazówki pomogą zrozumieć, a nawet zmienić, postrzeganie własnej roli w pracy z młodzieżą. »
Doradca na wakacjach – kim jestem? Dokąd zmierzam?
Okres wakacyjny to dobry czas na podsumowanie planów i dokonań oraz snucie kolejnych. Często zdarza się, że myślimy o naszej pracy, ale w konsekwencji nie przekładamy myśli na konkretne działanie. Może teraz, korzystając z wakacji, w pięknych okolicznościach przyrody, może w Najpiękniejszym Miejscu na Ziemi, spojrzymy na wszystko z innej perspektywy i to doda nam sił do dalszego sprawnego funkcjonowania w zawodzie doradcy. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: lipiec 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w lipcu 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Kompetencje i predyspozycje zawodowe – klucze do trafnego wyboru ścieżki kariery
Kompetencje to zbiór wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań, które pozwalają na skuteczne wykonywanie określonego zadania lub osiąganie zamierzonych celów. Obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną, stosowaną w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Predyspozycje natomiast to cechy związane z czyimiś skłonnościami lub umiejętnościami. Ich posiadanie sprawia, że ktoś szczególnie nadaje się do czegoś1. Zastanówmy się, czym są kompetencje i predyspozycje zawodowe oraz dlaczego warto o nich mówić na zajęciach z doradcą zawodowym w szkole. »
Kompetencje przyszłości: jakie i w jaki sposób warto rozwijać w szkole?
W dynamicznym i nieustannie zmieniającym się świecie, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę, dzieci potrzebują odpowiednich kompetencji. Można śmiało uznać, iż cenione do niedawna umiejętności nie są już wystarczające, aby sprostać wyzwaniom i możliwościom, które niosą ze sobą rewolucja technologiczna oraz rozwój społeczny i gospodarczy. Tradycyjne zawody stopniowo ustępują miejsca formom pracy opartym na interdyscyplinarnych umiejętnościach. To wymaga od systemu edukacyjnego dostosowania się do zmian. Pojawiają się pytania: jakie są kluczowe kompetencje przyszłości? Czego powinniśmy uczyć dzieci, aby odniosły sukces w nowej rzeczywistości rynku pracy? »
Kompetencje językowe a praca zawodowa. Co doradca zawodowy powinien wiedzieć?
Przez całe życie jesteśmy umiejscowieni w pewnej rzeczywistości językowej. Poznajemy ją, aktywnie w niej uczestnicząc poprzez słuchanie, mówienie, a także pisanie i czytanie. Dzięki temu możemy m.in. opisywać świat i porozumiewać się z innymi. Jakie znaczenie mają kompetencje językowe w przebiegu karier zawodowych? Czy mogą zagwarantować bardziej satysfakcjonującą pracę? Co w związku z tym powinien wiedzieć doradca zawodowy na temat kompetencji językowych, aby skuteczniej wspomagać wybory edukacyjno-zawodowe swoich uczniów? »
Jak rozwijać kompetencje miękkie wśród uczniów – rozwiązywanie konfliktów w grupie
Rozwiązywanie konfliktów jest ważną umiejętnością wykorzystywaną w pracy, ponieważ pomaga zapobiegać nieporozumieniom. Może to ułatwić pracownikom współpracę i zrozumienie siebie nawzajem, a także w razie potrzeby obniżać napięcie i przyczynić się do pozytywnych relacji między pracownikami. Umiejętność rozwiązywania konfliktów może wpłynąć na poprawę efektywności pracy i wydajność w organizacji, ponieważ zapobiega zarówno długotrwałym, jak i krótkoterminowym problemom. Może także zmniejszyć liczbę błędów popełnianych przez pracowników, ponieważ nie będą oni rozpraszani przez konflikty. »
- « pierwsza
- «
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 76

/WiedzaiPraktyka
/wip