Jak wybrać liceum ogólnokształcące? Aspekty formalne
Wybór odpowiedniego liceum ogólnokształcącego jest ważnym momentem w życiu młodego człowieka. Może determinować losy edukacyjne i zawodowe. Czym się kierować, wybierając szkołę średnią? W jakim liceum kontynuować naukę po szkole podstawowej? Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze? Warto rozważyć i przeanalizować różne aspekty formalne, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze liceum ogólnokształcącego. W tym artykule omówimy kilka z nich. Warto je poruszyć w pracy z uczniami, aby pomóc im w dokonaniu właściwego wyboru liceum ogólnokształcącego. »
Standardy etyczne doradcy zawodowego
Moralne obowiązki, etyczne działanie, określenie zasad i reguł występuje w każdej profesji czy zawodzie. I bez względu na to, czy zawód jest zawodem tzw. regulowanym czy nie, każda czynność zawodowa (związana z wykonywaną pracą) powinna mieć określone warunki etyczne. Praca doradcy zawodowego jawi się więc jako zawód, który musi być wykonywany na jak najwyższym poziomie. Doradcy zawodowi często skupiają się na rozwijaniu swojego warsztatu, zdobywaniu nowych technik, metod, umiejętności. Ważne jest jednak, aby nie koncentrować się jedynie na warsztacie technicznym. Warto także dokonywać autorefleksji, w jaki sposób powinienem prowadzić rozmowę doradczą, aby udzielić skutecznego i bezpiecznego dla ucznia wsparcia. »
Praca w grupach – jak wykorzystać różnorodność w zespole na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Praca w grupach to proces, w którym prowadzący wykorzystuje metody pracy zespołowej, aby pomóc uczniom w osiąganiu określonych celów. Może obejmować wsparcie w uczeniu się nowych umiejętności, zmianę zachowań lub wypracowanie najlepszych praktyk dla określonej sytuacji. Omawiane metody mogą być wykorzystywane w terapii i na szkoleniach. Warto wykorzystać je także dla celów edukacyjnych, w tym na zajęciach z doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. »
Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT
Podczas zajęć z doradztwa zawodowego warto zapoznawać uczniów z metodami, które będą mogli wykorzystać podczas planowania swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Jedną z nich jest analiza SWOT. Dowiedz się, czym jest analiza SWOT oraz wykorzystaj scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT »
Ćwiczenia relaksacyjne jako sposób na wzmocnienie odporności psychicznej
Ćwiczenia relaksacyjne polegają na umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, stresującymi wyzwaniami i niepowodzeniami. Wpływają także na wzmocnienie odporności psychicznej. Osoby, które potrafią poradzić sobie z negatywnymi emocjami, mają silną wolę i wysokie poczucie własnej wartości. Te cechy przekładają się także na lepszą jakość życia zawodowego, dlatego warto na zajęciach z doradztwa wprowadzać ćwiczenia relaksacyjne, aby wzmacniać odporność psychiczną. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: maj 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w maju 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, jakie konferencje i szkolenia są organizowane w tym miesiącu. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Techniki projekcyjne w ocenie kompetencji i predyspozycji osobowościowych na przykładzie Testu BBT Achtnicha
Dzięki pracy doradczej przy użyciu obrazu osoba wspierana może zwizualizować swoje myśli i odczucia. Obraz to ważne medium, które odwołuje się do naszych wspomnień, przeżyć i uczuć. Z jego pomocą możemy określić swój styl aktywności na rynku pracy. Obrazkowy Test Zawodów (BBT) Martina Achtnicha zachęca człowieka do obcowania z obrazem. Motywuje do poszerzenia własnej przestrzeni myślowej i emocjonalnej, dzięki dopuszczeniu i zauważeniu wrażeń oraz odczuć, które budzi w nas fotografia. Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów – przysłowie chińskie »
Pobudzanie przedsiębiorczości u uczniów w ramach doradztwa zawodowego
Jak naprawdę wygląd nauka przedsiębiorczości wśród uczniów? Jakie sytuacje stwarzają szkoła, nauczyciele i rodzice, aby młodzi ludzi mogli rozwijać przedsiębiorczość i stawać się przedsiębiorczymi w szkole i poza szkołą? Co zrobić, aby uczniowie odważnie i z poczuciem pewności wkraczali w dorosłość? W artykule przedstawione zostały wybrane pomysły i formy aktywności, które można włączyć w doradztwo zawodowe w celu wzmacniania przedsiębiorczości młodzieży. »
Rola wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej
W szkole podstawowej w realizowanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego angażowanych jest wiele osób. Należą do nich m.in. wychowawcy klas. Podejmują działania dydaktyczne, ale i opiekuńczo-wychowawcze. Wśród zadań wychowawcy można wymienić wspieranie uczniów w wyborach edukacyjno-zawodowych. Odgrywa on więc ważną rolę w zakresie doradztwa zawodowego. Jednym z ważnych zadań wychowawcy klasy jest przygotowanie ósmoklasisty do zmiany szkoły z podstawowej na ponadpodstawową. W niniejszym artykule omówiono rolę wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej. »
Ile godzin zajęć z doradcą zawodowym dla uczniów z orzeczeniem?
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia. W przepisach nie wskazuje się jednak, w jakim wymiarze godzin należy organizować takie zajęcia. Czy ich liczba powinna być wyższa w przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? »
- « pierwsza
- «
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- »
- ostatnia »