rozwój zawodowy

Umiejętne zarządzanie czasem – kluczowa kompetencja ucznia i pracownika

Umiejętne zarządzanie czasem – kluczowa kompetencja ucznia i pracownika

Zarówno młodzież, jak i dorośli zmagają się z coraz większą liczbą obowiązków i bodźców rozpraszających uwagę. Obecnie umiejętność zarządzania sobą w czasie nabiera nowego, wyjątkowego znaczenia. W decydujący sposób determinuje szanse na sukces i dobre samopoczucie, zarówno w edukacji, jak i w karierze zawodowej. Szczególnie uczniom szkół podstawowych i średnich, którzy dopiero kształtują swoje nawyki, nauka planowania i efektywnego wykorzystywania czasu przynosi korzyści. Zapewnia nie tylko lepsze wyniki w edukacji, ale także przygotowuje do stawienia czoła wyzwaniom świata pracy. W czasach, w których technologia oferuje niezliczone możliwości, ale też stwarza wiele pokus, nauka planowania staje się integralną częścią edukacji. To klucz do sukcesu w karierze oraz utrzymania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Opanowanie tej kompetencji pozwala zredukować stres, zwiększyć produktywność i odczuć ogólną poprawę samopoczucia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego umiejętność zarządzania sobą w czasie jest tak ważna zarówno dla uczniów jak i pracowników?
  • Jak zarządzanie czasem może wpłynąć na sukces edukacyjny i zawodowy?
  • Czym jest prokrastynacja i jakie są jej główne przyczyny?
  • Jakie skutki może mieć nieumiejętne zarządzanie czasem?
  • Jakie techniki mogą pomóc w pokonaniu prokrastynacji?
  • Czym jest wielozadaniowość i jak wpływa na wydajność?
  • Jakie korzyści niesie za sobą świadome zarządzanie czasem?
  • Jakie są najważniejsze kroki w kierunku efektywnego zarządzania czasem?
  • Dlaczego ważne jest, aby już od młodego wieku uczyć się umiejętności zarządzania czasem?
  • Jakie nawyki mogą pomóc w lepszej organizacji dnia zarówno w szkole, jak i w pracy?

9. Pan cukiernik i pani cukierniczka – słodka praca wymagająca talentu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu, uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu profesji na przykładzie zawodu cukiernika,
  • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy cukiernika,
  • potrafi określić zakres zdolności i predyspozycji zawodowych cukiernika,
  • wymienia przybory i narzędzia przydatne w pracy cukiernika,
  • rozwija kompetencje związane z pracą zespołową.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • ekspresja plastyczna.

Środki dydaktyczne:

  • Pani cukierniczka – kolorowanka (załącznik nr 1),
  • Atrybuty zawodowe cukiernika – przykładowa lista (załącznik nr 2),
  • wybrane z listy (załącznik nr 2) atrybuty cukiernika – po dwa lub więcej dla grupy,
  • kolorowe kredki lub mazaki,
  • kolorowa plastelina, ciastolina lub modelina,
  • opcjonalnie: duże miski, mąka, sól, proszek do pieczenia, olej roślinny, gorąca woda, barwniki spożywcze,
  • makiety tekturowych minitortów.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

7. Wszystko to, co mnie otacza, to efekt czyjejś pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi w najbliższym otoczeniu,
  • opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów,
  • wskazuje różne czynności zawodowe pełnione przez osoby wykonujące zawody związane z najbliższym otoczeniem ucznia,
  • rozwija kompetencje twórcze i kreatywność,
  • rozwija kompetencje związane z wystąpieniami publicznymi, komunikacją interpersonalną oraz doskonali śmiałość w pracy zespołowej.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • prezentacja,
  • ekspresja plastyczna,
  • dyskusja moderowana.

Środki dydaktyczne:

  • kolorowe kredki lub mazaki,
  • arkusz A3 lub A2 – dla każdej grupy,
  • tablica,
  • taśma malarska lub masa mocująca samoprzylepna,
  • opcjonalnie: dwustronna taśma klejąca/klej, pudełka (np. po zapałkach, herbacie, jogurcie), kolorowe papiery i krepiny.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

5. Jak ocenić trafność wyboru zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • nauka oceny trafności wyboru zawodowego na podstawie wyników analiz różnych czynników,
  • rozwijanie umiejętności identyfikacji i refleksji nad czynnikami mającymi wpływ na wybory zawodowe (zainteresowania, umiejętności, wartości, warunki rynku pracy, wpływ rodziny i środowiska),
  • wsparcie uczniów w procesie samooceny i świadomego planowania ścieżki zawodowej, z uwzględnieniem osobistych predyspozycji i preferencji.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zna różne zawody i umiejętności potrzebne do ich wykonywania,
  • rozumie, jaki wpływ na wybór zawodu mają jego zainteresowania, umiejętności i wyznawane wartości,
  • uczestniczy w dyskusji i ćwiczeniach grupowych, aby lepiej zrozumieć różne perspektywy zawodowe,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez analizę plusów i minusów pracy w różnych zawodach.

Metody pracy:

  • miniwykład z dyskusją,
  • metoda plakatowa,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • Moje zawodowe wybory – ankieta (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Lista zawodów (załącznik nr 2),
  • kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy,
  • kartka i długopis – dla każdej pary.

Przewidywany czas realizacji: 60 min.

3. Co zapakować do plecaka, udając się w podróż do zawodowego celu? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • doskonalenie umiejętności tworzenia i realizacji długoterminowych planów zawodowych oraz adaptacji

do zmieniającego się środowiska pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie, że rozwój zawodowy to proces ciągły, wymagający adaptacji do zmieniającego się rynku pracy,
  • rozwija umiejętność planowania i organizacji,
  • rozumie, jakie kroki są potrzebne do osiągnięcia zawodowych celów.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • ćwiczenie indywidualne,
  • burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

  • film pt. WYBIERAM ŚWIADOMIE – doradca zawodowy radzi – „Mój potencjał zawodowy” [1],
  • Mój plecak na zawodową podróż (załącznik 1 – dla każdego ucznia),
  • zdjęcia ilustrujące przedmioty, tj.: kompas, górskie buty, sweter, rękawiczki, woda, prowiant, naładowany telefon, powerbank, latarka, GPS, wodoodporna mapa, apteczka, scyzoryk, zapałki,
  • flipchart, mazaki lub tablica, kreda.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.