Skorzystaj z dodatkowych scenariuszy i kart pracy. Są to materiały niepublikowane na łamach czasopisma Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej.
8. Budować i remontować. Scenariusz zajęć dla klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie i analizowanie informacji na temat zawodu technika renowacji elementów architektury. Cele szczegółowe:Uczeń: wie, do której branży przynależy zawód technika renowacji elementów architektury, wskazuje źródła wiedzy o tym zawodzie, wymienia korzyści i wady wynikające z pracy w tym zawodzie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, praca indywidualna, miniwykład. Środki dydaktyczne: film Technik renowacji elementów architektury, Zintegrowana Platforma Edukacyjna18, rzutnik, komputer, Budować i remontować (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Plusy i minusy, Ścieżka kariery (załącznik nr 2 – jeden na parę), pisaki, dostęp do komputera – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Na straży prawa. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej
W dniu 24 lipca obchodzony jest Dzień Policjanta. Ponieważ święto to przypada na czas wakacji, warto jeszcze przed końcem roku szkolnego przypomnieć dzieciom, jak ważną rolę Policja odgrywa w społeczeństwie. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III, uczeń: odgrywa różne role zawodowe w zabawie, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Cel główny: poznanie i utrwalenie podstawowych wiadomości związanych z zawodem policjanta. Cele szczegółowe, uczeń: wie jakie są obowiązki zawodowe policjanta, zna numer telefonu alarmowego 112, rozwija umiejętności komunikacyjne. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, mini wykład, drama. Środki dydaktyczne: Poznajemy zawód policjanta (załącznik nr 1 dla każdego ucznia), Scenki (załącznik nr 2 – dla każdej grupy, do pocięcia), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT
Podczas zajęć z doradztwa zawodowego warto zapoznawać uczniów z metodami, które będą mogli wykorzystać podczas planowania swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Jedną z nich jest analiza SWOT. Dowiedz się, czym jest analiza SWOT oraz wykorzystaj scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT »
Karta pracy i wskazówki do pracy na zajęciach z doradztwa zawodowego – zawody naszych rodziców
Poznanie zawodów rodziców jest jednym z wielu sposobów, aby dzieci mogły zdobyć informacje na temat różnych profesji i rozwijać wiedzę zawodoznawczą. Rozmowa dziecka z rodzicem na temat życia zawodowego może pomóc w budowaniu relacji i rozwijaniu jego umiejętności społecznych. »
3. Waży, mierzy, by lek zrobić, jak należy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie zawodu farmaceuty.Cele szczegółowe:Uczeń: wie, kim jest farmaceuta, podaje miejsca, w których może pracować farmaceuta, wymienia obowiązki zawodowe farmaceuty. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, miniwykład. Środki dydaktyczne: Rebus (załącznik nr 1 – jeden na parę), Zadania farmaceuty (załącznik nr 2 – jeden na parę), przybory do pisania, kłębek wełny, piłeczka, rzutnik, komputer. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
4. Zawód sekretarka. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI
Cel główny: przekazanie informacji dotyczącej osoby pracującej w sekretariacie. Cele szczeg ół owe: Ucze ń : charakteryzuje zawód sekretarki, wymienia przybory, którymi posługuje się na co dzień sekretarka, określa predyspozycje, które powinna posiadać osoba pracująca w sekretariacie. Metody pracy: praca w parach, praca indywidualna, miniwykład. Ś rodki dydaktyczne: Praca sekretarki (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), dostęp do komputera – jedno stanowisko na parę, Informator o zawodach szkolnictwa branżowego, Ośrodek Rozwoju Edukacji – https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/informator-o-zawodach-szkolnictwa-branzowego.pdf [dostęp: 10.11.2022]. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Zestaw czterech gier z orientacji zawodowej
Pobierz zestaw gier dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Zestaw składa się z kart ilustrujących przedstawicieli różnych zawodów, szablonów opasek na głowę oraz instrukcji gier: Nie wiem, kim jestem Zawodowe kalambury Zawodowa przygoda Potrzebne zawody. »
Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym – ćwiczenia relaksacyjne na zajęciach z doradztwa zawodowego (przed egzaminem ósmoklasisty)
Stres na egzaminie jest nieodzownym elementem tego typu sprawdzianu. Warto jednak dołożyć starań, aby był jak najmniejszy – w tym celu można wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia. Ćwiczenia relaksacyjne redukują stres i uwalniają od napięcia. Na zajęciach z doradztwa zawodowego wprowadzić elementy relaksacyjne, które uczniowie będą mogli powtarzać także w domu. Poniżej propozycja kilku technik odprężających. Warto zaszczepić w uczniach potrzebę regularnego wykonywania tych i podobnych ćwiczeń. Pomagają one redukować stres nie tylko przed egzaminem, ale również przed sprawdzianem czy prezentacją na forum klasy. Czasami jeden głęboki wdech uwalnia organizm ze stresu, pomaga się rozluźnić i skoncentrować na zadaniu. »
Motywacja i indywidualizacja – przykłady ćwiczeń do pracy indywidualnej z uczniem
Motywacja to chęć działania, bycie aktywnym, zaangażowanym. Reguluje kwestię uczenia się. Jednym z rodzajów motywacji jest aktywność wewnętrzna. Sprawia, że uczeń gotów jest do podejmowania decyzji. W jaki sposób, podczas pracy indywidualnej, rozwijać w uczniu motywację? Oto kilka propozycji ćwiczeń, które ułatwią to zadanie. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »