Kompetencje uczniów a wymagania rynku pracy
Żyjemy w czasach dynamicznych zmian cywilizacyjno-społecznych, które w dużej mierze modelowane są przez takie zjawiska, jak cyfryzacja, automatyzacja, sztuczna inteligencja, czat GPT, demografia oraz przeobrażenia klimatu. Przemiany te nie tylko determinują naszą przyszłość, ale przede wszystkim generują coraz szerszą listę wyzwań, którym musimy sprostać jako społeczeństwo. Jednym z obszarów tych wyzwań jest edukacja, a wraz z nią doradztwo zawodowe, edukacyjne albo edukacja karierowa dla młodzieży, jako swoiste narzędzia wspierania młodych ludzi w tranzycji z edukacji na rynek pracy albo kolejne poziomy edukacyjne.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są potrzeby doradcze uczniów różnych szkół ponadpodstawowych?
- Jakie są szczególnie pożądane umiejętności na rynku pracy?
- Kształtowanie kompetencji z których grup jest szczególnie istotne w świetle wyników nowych badań rynku pracy?
- Jakich kompetencji kluczowych brakuje młodzieży z tzw. pokolenia Z?
- Dlaczego w edukacji uczniów szkół ponadpodstawowych należy kłaść szczególny nacisk na rozwój kompetencji interpersonalnych, m.in. dotyczących zdolności do efektywnego komunikowania się z innymi ludźmi i umiejętności pracy zespołowej?
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 63
Dostępny w wersji elektronicznej