• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Artykuły

Wielka siła wolontariatu – korzyści zarówno dla potrzebujących pomocy, jak i pomagającego. Scenariusz zajęć dla uczniów klasy VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa własną hierarchię wartości i potrzeb; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).                                               Cel główny: rozwijanie postawy empatii, zaangażowania społecznego i refleksji nad znaczeniem wolontariatu jako działania przynoszącego korzyści zarówno osobie pomagającej, jak i tej, która otrzymuje pomoc.  Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, czym jest wolontariat i zna przykłady jego form w środowisku szkolnym i lokalnym, potrafi rozpoznać emocje towarzyszące pomaganiu i otrzymywaniu pomocy, zna datę obchodów Międzynarodowego Dnia Wolontariusza (5 grudnia) i rozumie jej znaczenie w promowaniu idei bezinteresownej pomocy, planuje i prezentuje pomysły działań wolontariackich możliwych do zrealizowania przez młodzież.  Metody pracy: praca indywidualna,  miniwykład z dyskusją kierowaną, pantomima,  burza mózgów, prezentacja, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia,  Sytuacje do pantomimy (załącznik nr 1), kartka sztywnego papieru A4 lub A3 i flamastry – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Jak radzić sobie z porażką na drodze do celu? Budowanie odporności psychicznej i pozytywnego podejścia do trudności. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny:  rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i świadomego wykorzystywania emocji, które pomagają przejść przez trudne sytuacje. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi zmienić niewspierający sposób myślenia na wspierający i pozytywny – dostrzega, że porażka może być wyzwaniem, lekcją lub szansą na rozwój, kształtuje odporność psychiczną i pozytywne podejście w obliczu niepowodzeń, doskonali umiejętności planowania działań i poszukiwania alternatywnych rozwiązań (tzw. plan B). rozumie, że porażka jest częścią procesu uczenia się, potrafi nazwać emocje towarzyszące trudnościom, potrafi odczytać informacje, jakie niosą emocje (co chcą „powiedzieć”), wie, jak reagować w sytuacji niepowodzenia i jak opracować plan działania, dostrzega wartość wytrwałości i elastyczności w osiąganiu celów. Metody pracy: dyskusja, miniwykład, praca w parach i w grupie. Środki dydaktyczne: tablica i pisaki, Materiał pomocniczy dla nauczyciela (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2025 - Nr 76
76