Jak radzić sobie z porażką na drodze do celu? Budowanie odporności psychicznej i pozytywnego podejścia do trudności. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i świadomego wykorzystywania emocji, które pomagają przejść przez trudne sytuacje.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
potrafi zmienić niewspierający sposób myślenia na wspierający i pozytywny – dostrzega, że porażka może być wyzwaniem, lekcją lub szansą na rozwój,
kształtuje odporność psychiczną i pozytywne podejście w obliczu niepowodzeń,
doskonali umiejętności planowania działań i poszukiwania alternatywnych rozwiązań (tzw. plan B).
rozumie, że porażka jest częścią procesu uczenia się,
potrafi nazwać emocje towarzyszące trudnościom,
potrafi odczytać informacje, jakie niosą emocje (co chcą „powiedzieć”),
wie, jak reagować w sytuacji niepowodzenia i jak opracować plan działania,
dostrzega wartość wytrwałości i elastyczności w osiąganiu celów.
Metody pracy:
dyskusja,
miniwykład,
praca w parach i w grupie.
Środki dydaktyczne:
tablica i pisaki,
Materiał pomocniczy dla nauczyciela (załącznik nr 1).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.