Kontrola kuratorium oświaty w szkole – przebieg, protokół, zalecenia
W roku szkolnym 2024/2025 przedmiotem kontroli planowanych w szkołach podstawowych będzie organizacja doradztwa zawodowego zgodnie z przepisami prawa. O tym, jakie aspekty mogą zostać poddane kontroli, można przeczytać w artykule Kontrola kuratora oświaty w szkole podstawowej – zgodność organizacji doradztwa zawodowego z przepisami prawa . W niniejszej publikacji natomiast omówiono zasady przeprowadzania i przebiegu kontroli w szkole. Dowiedz się, jak wygląda kontrola kuratorium oraz jakie nieprawidłowości dotyczące organizacji kształcenia zawodowego można uznać za istotne uchybienie. Artykuł koncentruje się na kontroli planowanej. Należy jednak pamiętać, że omówione przepisy mają zastosowanie również w przypadku kontroli doraźnej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Które przepisy regulują zasady przeprowadzania kontroli przez kuratorium oświaty w szkołach? Jakie prawa i obowiązki mają osoby przeprowadzające kontrolę w szkole? Co powinno znaleźć się w protokole z kontroli i jaki jest termin jego przekazania dyrektorowi szkoły? Jakie kroki może podjąć dyrektor szkoły, jeśli nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole z kontroli? Jakie konsekwencje może ponieść dyrektor w przypadku stwierdzenia poważnych uchybień podczas kontroli? Jak przygotować szkołę na kontrolę kuratorium oświaty? Jakie są konsekwencje niewykonania zaleceń kuratorium oświaty dla szkół niepublicznych? Czy zasady przeprowadzania kontroli kuratorium oświaty są takie same w szkołach publicznych i niepublicznych? »
Arkusze kontroli doradztwa zawodowego w szkole podstawowej zatwierdzone przez Ministra Edukacji – co sprawdzą kuratorzy?
Na stronie Ministerstwa Edukacji pojawiły się wzory arkuszy kontroli w zakresie zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego w publicznych szkołach podstawowych. Zalecono, by objąć kontrolą łącznie 30% publicznych szkół podstawowych z wyłączeniem szkół artystycznych, specjalnych, integracyjnych, z oddziałami przysposabiającymi do pracy. Kontrolą przeprowadzaną w okresie od listopada 2024 do końca czerwca 2025 r. objęte będą działania podejmowane w roku szkolnym 2023/2024. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób kontrolujący będzie gromadził informacje o sposobie organizacji zajęć z doradztwa zawodowego? Jakiego rodzaju informacje zawarte będą w arkuszu? Gdzie szukać arkuszy kontroli? »
Wsparcie ucznia w określeniu swoich zainteresowań – lepszym poznaniu siebie
Odkrywanie własnych zainteresowań i pasji to proces, w trakcie którego młodzi ludzie mają okazję do lepszego zrozumienia i poznania siebie. Ta wiedza warunkuje ich przyszłe wybory życiowe – w tym edukacyjne i zawodowe. Nauczyciele mają wyjątkową szansę wspierać uczniów w procesie samopoznania i odkrywania pasji. W jaki sposób pomóc uczniom znaleźć i określić swoje zainteresowania? Jak nauczyć ich wykorzystywania umiejętności związanych z pasją do planowania i realizacji ścieżki edukacyjno-zawodowej? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak nauczyciele mogą wspierać uczniów w odkrywaniu ich pasji? Dlaczego określenie zainteresowań jest kluczowe dla młodych ludzi? W jaki sposób zainteresowania wpływają na motywację do nauki i budowanie poczucia własnej wartości? Jakie narzędzia i techniki mogą pomóc uczniom w identyfikacji ich pasji? W jaki sposób doradcy zawodowi mogą wspierać uczniów w rozwijaniu ich zainteresowań? Dlaczego rozwój zainteresowań jest istotny nie tylko zawodowo, ale także dla ogólnego rozwoju osobowości? Jakie są najlepsze praktyki dla nauczycieli i doradców w pracy nad samopoznaniem uczniów? »
Kontrola kuratora oświaty w szkole podstawowej – zgodność organizacji doradztwa zawodowego z przepisami prawa
W kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 określono, że zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli obejmują kontrolę zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych. Oznacza to, że dyrektorzy tych szkół muszą być przygotowani na ocenę stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących organizacji i realizacji doradztwa zawodowego. W artykule wyjaśniono, jakie aspekty dotyczące doradztwa zawodowego mogą zostać poddane ocenie podczas planowanych kontroli kuratora oświaty w roku szkolnym 2024/2025. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest kontrola planowana kuratora oświaty? Jakie obszary działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej podlegają ocenie? Jakie aspekty doradztwa zawodowego będą weryfikowane podczas kontroli? Jakie są wymagania dotyczące treści programowych dla młodszych uczniów? Jaki jest minimalny wymiar godzin zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów klas VII i VIII? Jakie są kluczowe elementy programu realizacji doradztwa zawodowego? Którzy nauczyciele realizują w szkole działania w zakresie doradztwa zawodowego? Jakie są obowiązki doradcy zawodowego w szkole podstawowej? Z jakimi podmiotami szkoła współpracuje przy realizacji doradztwa zawodowego? »
Zagrożenie wykluczeniem edukacyjnym i zawodowym młodzieży
Bierność i trudności z wejściem młodzieży na rynek pracy, zagrożenie wykluczeniem zawodowym bądź edukacyjnym stają się problemem, który powoduje długoterminowe konsekwencje dla jednostek, grup społecznych oraz całych gospodarek. Jednocześnie generuje potrzebę projektowania działań edukacyjno-poradniczych wspierających osoby zagrożone przywołanymi zjawiskami. Celem niniejszego artykułu jest przekazanie podstawowych informacji dotyczących wspomnianych zagadnień oraz wskazanie kierunków działań edukacyjno-doradczych, mających charakter prewencyjny. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie czynniki społeczne, zdrowotne i ekonomiczne wpływają na wykluczenie edukacyjne? Jakie są skutki przedwczesnego kończenia nauki (ESL) dla jednostki i społeczeństwa? Jakie różnice w kapitale kulturowym rodziców wpływają na edukację ich dzieci? Jakie są aktualne statystyki dotyczące bezrobocia młodzieży i odsetka NEET w Polsce i UE? Dlaczego niektóre dzieci mają mniejsze szanse na poprawę swojego statusu społecznego? Jakie interwencje edukacyjno-poradnicze mogą pomóc młodym ludziom w wejściu na rynek pracy? Jakie działania mogą zapobiegać bierności zawodowej i wykluczeniu młodzieży? Jakie kompetencje kariery są kluczowe dla młodych ludzi w kontekście zawodowym? »
Test osobowości DISC. Jaki kolor ma uczeń?
Zrozumienie indywidualnych potrzeb i zasobów uczniów pozwala na efektywne kształcenie ich. Dlatego też test osobowości DISC, oferujący stosunkowo prostą klasyfikację stylów zachowań, zyskuje coraz większe uznanie wśród dydaktyków. Jego wynik pozwala lepiej zrozumieć predyspozycje uczniów, dostosować do ich potencjału metody nauczania oraz trafniej zaplanować potencjalne ścieżki kariery. W niniejszym artykule Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie: w jaki sposób „kolorowy świat DISC” może poprawić jakość edukacji, w tym doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych, otwierając nowe perspektywy rozwojowe dla uczniów i pracy nauczycieli? Z artykułu dowiesz się: Jakie korzyści może przynieść uczniowi wykonanie testu kompetencji DISC? W jaki sposób na podstawie wyniki testu DISC doradca zawodowy w szkole podstawowej może wzmacniać efektywność pracy ucznia? Jakie cechy przypisuje się poszczególnym typom osobowości – kolorom DISC? Jakie style komunikacji będą charakteryzowały uczniów mających określone profile DISC? W jaki sposób budować grupę w klasie w oparciu o wyniki testu osobowości DISC? Jak wspierać uczniów przy pomocy DISC? »
Wykorzystanie Koła Życia w doradztwie zawodowym i coachingu
Koło Życia to wartościowe narzędzie, którego zastosowanie przynosi liczne korzyści. Zwiększa samoświadomość, pomaga osiągnąć równowagę w realizowaniu się w różnych obszarach życia, ułatwia efektywne zarządzanie czasem. W jaki sposób i w jakim celu doradca zawodowy może skorzystać z Koła Życia w pracy i w życiu osobistym? Z artykułu dowiesz się: W jakim celu warto wykonać z uczniem ćwiczenie coachingowe Koło Życia? Jakie etapy obejmuje to ćwiczenie? Jak przy użyciu Koła Życia poznać predyspozycje i potencjał ucznia? O czym świadczy wysoki poziom zadowolenia z danego obszaru życia? Jak sprawdzić, które sfery życia są źródłem trosk i stresu? W jaki sposób wykorzystać wyniki zastosowania Koła Życia do zmiany własnego życia na lepsze? Jaki wymiar edukacyjny może mieć zastosowanie przez doradcę zawodowego tego narzędzia w pracy z uczniem? »
- « pierwsza
- «
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
