Tutoring rówieśniczy, czyli współpraca i uczenie się od siebie nawzajem
Tutoring rówieśniczy to proces wzajemnej nauki, w którym starsze dzieci lub młodzież uczą młodszych kolegów. Jest to forma uczenia się oparta na współpracy. Tutoring może być prowadzony w ramach projektu w szkole lub w społecznościach lokalnych. Ma on na celu wzmocnienie relacji między uczniami z różnych grup wiekowych, umiejętności interpersonalnych oraz wspieranie rozwoju uczniów. »
Na które zawody będzie zapotrzebowanie? MEiN opublikowało prognozę zapotrzebowania na rynku pracy
Ministerstwo Edukacji i nauki opublikowało listę 33 zawodów na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowania na polskim rynku pracy. Doradcy zawodowi powinni zapoznać z nią uczniów, którzy już niebawem będą musieli dokonać wyboru szkoły ponadpodstawowej. Sprawdź, w których zawodach pracodawcy na krajowym rynku pracy przewidują nabór kandydatów do pracy. »
Nowe zawody szkolnictwa branżowego od września 2023
Doradcy zawodowi pracujący z uczniami szkół podstawowych powinni wiedzieć, że od roku szkolnego 2023/202 będą funkcjonowały nowe zawody szkolnictwa branżowego. Poznaj nowe zawody i dowiedz się, które szkoły będą prowadziły kształcenie przygotowujące do ich wykonywania. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: Luty 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w styczniu 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, jakie konferencje i szkolenia są organizowane w tym miesiącu. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Konstruktywny feedback, czyli skuteczna informacja zwrotna w pracy doradcy zawodowego
Doradcy zawodowi stale poszukują skutecznych sposobów motywowania i wspierania w rozwoju uczniów. Warto przypomnieć więc, że ważnym narzędziem pracy doradcy (i każdego innego nauczyciela) jest udzielanie informacji zwrotnej. Dużo łatwiej jest uczniowi planować przyszłość, korygować błędne decyzje, modyfikować zachowania czy rozwijać kompetencje, jeśli otrzymuje informacje zwrotne. Istotny jest jednak sposób jej przekazania. Warto więc wiedzieć, czym ona jest, a czym nie jest. Ważne też jest odróżnienie sprzyjają jego rozwojowi feedbacku od destruktywnej krytyki. Jak zatem udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej w doradztwie? Lektura artykułu będzie też okazją do poznania rodzajów i funkcji informacji zwrotnej. »
Gry edukacyjne w doradztwie zawodowym w szkole podstawowej
Gry edukacyjne są skutecznym narzędziem wykorzystywanym do przekazywania uczniom wiedzy i umiejętności. Mogą pomóc w utrwalaniu i zapamiętywaniu informacji, a także w budowaniu poczucia wspólnoty w grupie. Dowiedz się, jak korzystać z gier oraz sprawdź, jak wspólnie z uczniami tworzyć ciekawe materiały wspierające planowanie kariery zawodowej. »
Teorie rozwoju zawodowego, czyli teoretyczne podstawy całożyciowego rozwoju zawodowego człowieka
Pojęcie rozwoju zawodowego jest znane nie tylko doradcom, coraz częściej pojawia ono się w literaturze popularnonaukowej, poradnikach, artykułach. Rozwój zawodowy kojarzy się z wiarą we własne możliwości, określaniem możliwości, planowaniem ścieżki, aby osiągnąć wyznaczony cel. Czy ważny jest rozwój zawodowy w życiu człowieka? Czy warto o tym mówić na zajęciach z uczniami? W artykule przedstawiam i omawiam najważniejsze teorie rozwoju zawodowego człowieka. Informacje te warto wykorzystać podczas pracy z zakresu poradnictwa zawodowego dla uczniów. Znajomość teoretycznych koncepcji rozwoju zawodowego człowieka ułatwia analizę procesu rozwoju, co ma ogromne znaczenia na etapie kształcenia szkolnego. »
Kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego
Kompetencja to kompilacja trzech elementów: wiedzy, umiejętności i postawy. Doradca zawodowy realizujący działania z zakresu WSDZ musi spełniać te kryteria, które umożliwią mu skuteczne prowadzenie diagnozy możliwości i potencjału uczniów. Jakie cechy powinna zatem posiadać osoba, która często ma niebagatelny wpływ na decyzje edukacyjno-zawodowe młodych ludzi? »
Metoda Design Thinking na zajęciach z doradztwa zawodowego
Zajęcia z doradztwa zawodowego powinny być ciekawe i atrakcyjne dla ucznia. Im więcej dzieje się na lekcji, tym większa szansa na pobudzenie ciekawości poznawczej młodego człowieka. Uczeń, który wykazuje zainteresowanie jest bardziej zaangażowany podczas lekcji. Jedną z metod, którą warto włączyć w swój warsztat, jest metoda Design Thinking. »
Metody plastyczne w doradztwie zawodowym
Potrzeba wspierania uczni ó w w procesie konstruowania kariery sprawia, ż e doradcy intensywnie poszukuj ą ciekawych form i metod pracy. Dzi ę ki ich zastosowaniu b ę d ą mogli adekwatnie i skutecznie pomaga ć m ł odym ludziom w planowaniu przysz ł o ś ci. Jakie zatem metody mog ą wzbogaci ć ich warsztat pracy i jednocze ś nie pobudz ą kreatywno ść i ciekawo ść poznawcz ą uczni ó w? Jedn ą z propozycji jest wykorzystanie w czasie zaj ęć z uczniami metod plastycznych. Artyku ł ma na celu zwr ó cenie uwagi doradc ó w na rol ę metod plastycznych w planowaniu i podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych przez uczni ó w. Zostan ą w nim r ó wnie ż przedstawione rodzaje metod plastycznych i praktyczne przyk ł ady zastosowania ich w doradztwie zawodowym. »
- « pierwsza
- «
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 76

/WiedzaiPraktyka
/wip