rozwój osobisty

5. Jak ocenić trafność wyboru zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • nauka oceny trafności wyboru zawodowego na podstawie wyników analiz różnych czynników,
  • rozwijanie umiejętności identyfikacji i refleksji nad czynnikami mającymi wpływ na wybory zawodowe (zainteresowania, umiejętności, wartości, warunki rynku pracy, wpływ rodziny i środowiska),
  • wsparcie uczniów w procesie samooceny i świadomego planowania ścieżki zawodowej, z uwzględnieniem osobistych predyspozycji i preferencji.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zna różne zawody i umiejętności potrzebne do ich wykonywania,
  • rozumie, jaki wpływ na wybór zawodu mają jego zainteresowania, umiejętności i wyznawane wartości,
  • uczestniczy w dyskusji i ćwiczeniach grupowych, aby lepiej zrozumieć różne perspektywy zawodowe,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez analizę plusów i minusów pracy w różnych zawodach.

Metody pracy:

  • miniwykład z dyskusją,
  • metoda plakatowa,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • Moje zawodowe wybory – ankieta (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Lista zawodów (załącznik nr 2),
  • kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy,
  • kartka i długopis – dla każdej pary.

Przewidywany czas realizacji: 60 min.

  Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

Rozwój osobisty, zarówno na poziomie edukacyjnym, zawodowym, jak i osobistym, jest fundamentalnym elementem osiągania sukcesu i spełnienia. Amerykańska psycholożka C. Dweck wprowadziła koncepcje growth mindset i fixed mindset, które definiują kluczową różnicę w przekonaniach i podejściu do rozwoju osobistego [1]. Podstawą rozważań było pytanie: dlaczego niektórzy ludzie w obliczu wyzwań poddają się i rezygnują, a inni do skutku szukają rozwiązań? Dweck zaczęła badać to zjawisko wśród dzieci w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku i w efekcie wieloletnich eksperymentów odkryła, że różnica leży w nastawieniu, a nie we wrodzonych zdolnościach [2]. Artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób przekonania wpływają na naszą motywację, podejście do wyzwań i zdolność do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są growth mindset i fixed mindset?
  • Jakie są główne różnice w podejściu osób z mentalnością rozwojową i stałą?
  • W jaki sposób nasze przekonania wpływają na naszą motywację i zdolność adaptacji?
  • Jakie korzyści przynosi posiadanie growth mindset w edukacji i życiu zawodowym?
  • Jakie są skutki posiadania fixed mindset dla uczniów i pracowników?
  • W jaki sposób nauczyciele i menedżerowie mogą inspirować innych do przyjęcia growth mindset?
  • Jakie role odgrywają przekonania w kształtowaniu celów, motywacji i decyzji?
  • Jak growth mindset wpływa na relacje, odporność i zdolność rozwiązywania problemów?