rozwój osobisty

Zasady, techniki i metody zarządzania czasem

Zasady, techniki i metody zarządzania czasem

Istotną zasadą kompetencji zarządzania czasem jest mądra, nie dłuższa niż konieczna praca. Umiejętność planowania i gospodarowania czasem to podstawa efektywnego i produktywnego działania. Naukę technik i metod doskonalących tę kompetencję należy traktować jak inwestycję, pozwalającą na osiągnięcie szeregu korzyści. Można do nich zaliczyć między innymi lepszą koncentrację na zadaniach, łatwiejsze osiąganie założonych celów oraz sprawniejsze łączenie życia osobistego z zawodowym, a także zmniejszenie presji związanej z pracą i nauką [1].

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są zasady efektywnego zarządzania czasem?
  • Dlaczego dobrze zorganizowane miejsce pracy ma kluczowe znaczenie dla zarządzania czasem?
  • W jaki sposób jasne określenie celu wpływa na efektywność i produktywność w pracy?
  • Dlaczego skupienie na jednym zadaniu jednocześnie jest ważne dla efektywności?
  • W jaki sposób korzystanie z terminarza i planowanie zadań na kolejny dzień mogą poprawić zarządzanie czasem?
  • Jakie są najczęstsze przeszkody w efektywnym zarządzaniu czasem i jak sobie z nimi radzić?
  • Na czym polega zasada Pareto i jak może ona wpłynąć na priorytety oraz efektywność pracy?
  • Jak prawo Parkinsona wpływa na czas potrzebny do wykonania zadań i jak można to wykorzystać na swoją korzyść?
  • Czym jest metoda Kanban i jak jej wizualne podejście do zarządzania zadaniami może pomóc w zwiększeniu efektywności?
  • Jak kwadrat Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów i radzeniu sobie z niespodziewanymi zadaniami?
  • Jakie są korzyści z tworzenia list zadań do wykonania i jak najlepiej je planować?
  • Co to jest planowanie wsteczne i jak może ono pomóc w realizacji skomplikowanych projektów?
  • Dlaczego warto inwestować czas w naukę i doskonalenie umiejętności zarządzania czasem?

9. Pan cukiernik i pani cukierniczka – słodka praca wymagająca talentu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu, uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu profesji na przykładzie zawodu cukiernika,
  • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy cukiernika,
  • potrafi określić zakres zdolności i predyspozycji zawodowych cukiernika,
  • wymienia przybory i narzędzia przydatne w pracy cukiernika,
  • rozwija kompetencje związane z pracą zespołową.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • ekspresja plastyczna.

Środki dydaktyczne:

  • Pani cukierniczka – kolorowanka (załącznik nr 1),
  • Atrybuty zawodowe cukiernika – przykładowa lista (załącznik nr 2),
  • wybrane z listy (załącznik nr 2) atrybuty cukiernika – po dwa lub więcej dla grupy,
  • kolorowe kredki lub mazaki,
  • kolorowa plastelina, ciastolina lub modelina,
  • opcjonalnie: duże miski, mąka, sól, proszek do pieczenia, olej roślinny, gorąca woda, barwniki spożywcze,
  • makiety tekturowych minitortów.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

7. Wszystko to, co mnie otacza, to efekt czyjejś pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi w najbliższym otoczeniu,
  • opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów,
  • wskazuje różne czynności zawodowe pełnione przez osoby wykonujące zawody związane z najbliższym otoczeniem ucznia,
  • rozwija kompetencje twórcze i kreatywność,
  • rozwija kompetencje związane z wystąpieniami publicznymi, komunikacją interpersonalną oraz doskonali śmiałość w pracy zespołowej.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • prezentacja,
  • ekspresja plastyczna,
  • dyskusja moderowana.

Środki dydaktyczne:

  • kolorowe kredki lub mazaki,
  • arkusz A3 lub A2 – dla każdej grupy,
  • tablica,
  • taśma malarska lub masa mocująca samoprzylepna,
  • opcjonalnie: dwustronna taśma klejąca/klej, pudełka (np. po zapałkach, herbacie, jogurcie), kolorowe papiery i krepiny.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

5. Jak ocenić trafność wyboru zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • nauka oceny trafności wyboru zawodowego na podstawie wyników analiz różnych czynników,
  • rozwijanie umiejętności identyfikacji i refleksji nad czynnikami mającymi wpływ na wybory zawodowe (zainteresowania, umiejętności, wartości, warunki rynku pracy, wpływ rodziny i środowiska),
  • wsparcie uczniów w procesie samooceny i świadomego planowania ścieżki zawodowej, z uwzględnieniem osobistych predyspozycji i preferencji.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zna różne zawody i umiejętności potrzebne do ich wykonywania,
  • rozumie, jaki wpływ na wybór zawodu mają jego zainteresowania, umiejętności i wyznawane wartości,
  • uczestniczy w dyskusji i ćwiczeniach grupowych, aby lepiej zrozumieć różne perspektywy zawodowe,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez analizę plusów i minusów pracy w różnych zawodach.

Metody pracy:

  • miniwykład z dyskusją,
  • metoda plakatowa,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • Moje zawodowe wybory – ankieta (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Lista zawodów (załącznik nr 2),
  • kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy,
  • kartka i długopis – dla każdej pary.

Przewidywany czas realizacji: 60 min.

  Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

Rozwój osobisty, zarówno na poziomie edukacyjnym, zawodowym, jak i osobistym, jest fundamentalnym elementem osiągania sukcesu i spełnienia. Amerykańska psycholożka C. Dweck wprowadziła koncepcje growth mindset i fixed mindset, które definiują kluczową różnicę w przekonaniach i podejściu do rozwoju osobistego [1]. Podstawą rozważań było pytanie: dlaczego niektórzy ludzie w obliczu wyzwań poddają się i rezygnują, a inni do skutku szukają rozwiązań? Dweck zaczęła badać to zjawisko wśród dzieci w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku i w efekcie wieloletnich eksperymentów odkryła, że różnica leży w nastawieniu, a nie we wrodzonych zdolnościach [2]. Artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób przekonania wpływają na naszą motywację, podejście do wyzwań i zdolność do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są growth mindset i fixed mindset?
  • Jakie są główne różnice w podejściu osób z mentalnością rozwojową i stałą?
  • W jaki sposób nasze przekonania wpływają na naszą motywację i zdolność adaptacji?
  • Jakie korzyści przynosi posiadanie growth mindset w edukacji i życiu zawodowym?
  • Jakie są skutki posiadania fixed mindset dla uczniów i pracowników?
  • W jaki sposób nauczyciele i menedżerowie mogą inspirować innych do przyjęcia growth mindset?
  • Jakie role odgrywają przekonania w kształtowaniu celów, motywacji i decyzji?
  • Jak growth mindset wpływa na relacje, odporność i zdolność rozwiązywania problemów?