Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności twórczego i praktycznego myślenia poprzez zastosowanie metody SCAMPER do modyfikowania znanych przedmiotów, sytuacji i rozwiązań z życia codziennego.
Uczeń:
- rozumie, na czym polega metoda SCAMPER i zna jej zastosowanie w praktyce,
- potrafi wykorzystać siedem pytań metody SCAMPER do analizowania i ulepszania różnych rozwiązań,
- tworzy własne pomysły, modyfikacje i usprawnienia wybranych przedmiotów, usług lub sytuacji,
- pracuje indywidualnie i zespołowo, dzieląc się swoimi pomysłami i wspólnie szukając rozwiązań.
Metody pracy:
- dyskusja moderująca z miniwykładem,
- doświadczenie,
- praca indywidualna,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- rekwizyt – telefon z ładowarką, bidon oraz piórnik,
- „Metoda SCAMPER (7 kroków)” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
- kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia oraz dla każdej z utworzonych grup,
- „Zagadnienia do losowania (9 karteczek)” – załącznik nr 2.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.