Czytelnia Doradcy Zawodowego, to miejsce, w którym znajdziesz artykuły, scenariusze i karty pracy przydatne w planowaniu i realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Proponowane materiały odpowiadają na aktualne potrzeby doradców – zamieszczamy tu wskazówki prawne i dydaktyczne, a także informujemy o najważniejszych wydarzeniach ze świata doradztwa zawodowego.
Artykuły i porady
Marka osobista – po co mi ona?
Każdy, świadomie lub nieświadomie, codziennie buduje swoją markę osobistą. Na jej obraz składają się sposób prezentowania się offline i online, wyznawane wartości, podejmowane działania i decyzje oraz sposób postrzegania przez otoczenie. Marka wiąże się z wizerunkiem i reputacją [1]. Kształtuje się oraz ujawnia we wszystkich obszarach życia, zarówno prywatnego, edukacyjnego, jak i zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest marka osobista i jakie ma znaczenie w codziennym życiu? Jakie są kluczowe składowe skutecznie budowanej marki osobistej? Jakie są nieuniknione ryzyka związane z budowaniem marki osobistej i jak można je minimalizować? Jakie uniwersalne zasady pomagają w budowaniu pozytywnych relacji i wzmacnianiu personal brandingu? Jakie korzyści przynosi budowanie silnej marki osobistej już na etapie edukacji szkolnej? Jakie zawody najbardziej korzystają na posiadaniu dobrze zbudowanej marki osobistej? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie budować i utrzymywać swoją markę osobistą? W jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe do budowania i utrzymywania swojej marki osobistej? Jak uczniowie mogą budować swoją markę osobistą na terenie szkoły i jakie korzyści z tego wynikają? »
Sztuka mediacji. O tym jak i w jakim celu uczyć rozwiązywać spory nie tylko uczniów
Mediacja to pozasądowy sposób rozwiązywania sporów, który może być stosowany m.in. w rodzinie, w szkole i w miejscu pracy. Pomaga rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy i efektywny, a to pozwala utrzymywać dobre relacje z ludźmi. Mediacja jest uznawana za jedną z alternatywnych metod rozwiązywania sporów, tzw. ADR – alternative dispute resolution, i bywa nazywana często „królową ADR” [1]. Międzynarodowy Dzień Mediacji obchodzony jest 21 października. Pierwsze wzmianki o stosowaniu mediacji pochodzą już z IV tysiąclecia p.n.e. [2]. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto rozwiązywać konflikty między stronami przy użyciu mediacji? Kim jest mediator rówieśniczy? Jaką rolę w mediacjach uczniów w szkole pełni osoba dorosła? Jakiego rodzaju spory pomiędzy uczniami można starać się rozwiązać na drodze mediacji? »
Urlop wypoczynkowy doradcy zawodowego zatrudnionego przez część roku. Czy przysługuje ekwiwalent?
Ze względu na liczbę godzin doradztwa zawodowego przewidzianą w ramowych planach nauczania, doradców w szkołach podstawowych najczęściej zatrudnia się w niepełnym wymiarze czasu pracy. Umowę o pracę zwykle zawiera się na czas określony. W związku z tym często pojawiają się problemy dotyczące przysługującego wymiaru urlopu. W artykule wyjaśniamy, w jaki sposób obliczyć wymiar urlopu doradcy zawodowego zatrudnionego na część etatu w okresie krótszym niż 10 miesięcy w roku kalendarzowym. Z artykułu dowiesz się m.in.: Ile dni wolnych przysługuje doradcy zawodowemu zatrudnionemu przez część roku? Jak obliczyć liczbę dni urlopu wypoczynkowego doradcy? Czy za niewykorzystany urlop trzeba wypłacić ekwiwalent? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Moje wyobrażenia siebie jako pracownika na początku i na końcu szkoły podstawowej. Scenariusz zajęć dla uczniów VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji oraz uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń zauważa swój rozwój i wynikające z tego zmiany w planach zawodowych, uczeń dokonuje autoprezentacji. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego, określa swoje aspiracje zawodowe i opowiada o nich, rozwija umiejętność prezentowania wyników swojej pracy, rozwija kompetencje interpersonalne i autoprezentacji w grupie, rozwija umiejętność oceny innych w kontekście zawodowym. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, kolaż, praca grupowa, prezentacja. Środki dydaktyczne: arkusz A2 lub typu flipachart (70x100 cm) – dla każdej grupy, kolorowe czasopisma, reklamy, ulotki, marker, kleje biurowe lub taśma klejąca – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Czy zawsze warto dążyć do doskonałości? O perfekcjonizmie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie wpływu perfekcjonizmu na osiąganie celów, zarówno w życiu osobistym, jak i edukacyjnym, oraz na przyszłą karierę. Cele szczegółowe: nauczenie się rozpoznawania własnych możliwości i ograniczeń, rozwinięcie umiejętności planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem osobistych ograniczeń i możliwości, promowanie zdrowego podejścia do osiągania celów. Metody pracy: mapa myśli, praca indywidualna, dyskusja, debata, praca grupowa. Środki dydaktyczne: kartka A4, mazaki – dla każdej grupy, „Zestaw pytań pomocniczych” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Scenariusze życiowe” (załącznik nr 2), kartka i długopis – dla każdego ucznia, talie kart – w liczbie odpowiadającej liczbie utworzonych grup. Przewidywany czas realizacji: 60 min. »
Jak wybrać szkołę ponadpodstawową? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie uczniów z kryteriami wyboru szkoły ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne kryteria wyboru szkoły ponadpodstawowej, tworzy indywidualną hierarchię kryteriów wyboru szkoły, doświadcza różnicy między swoją hierarchią kryteriów a opinią rówieśników. Metody pracy: dyskusja, rozmowa kierowana, praca w grupach – metoda kuli śnieżnej, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, pisaki, kartki A4. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »