Szkoły podstawowe, to miejsce, w którym znajdziesz artykuły, scenariusze i karty pracy przydatne w planowaniu i realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Proponowane materiały odpowiadają na aktualne potrzeby doradców – zamieszczamy tu wskazówki prawne i dydaktyczne, a także informujemy o najważniejszych wydarzeniach ze świata doradztwa zawodowego.
Artykuły i porady
Model Wielkiej Piątki – osobowość uczniów w pięciu wymiarach
Model Wielkiej Piątki (Big Five) to, uznawany w psychologii za rzetelny, pięcioczynnikowy model osobowości. Składa się z pięciu cech, które stanowią praktyczne ramy rozumienia osobowości człowieka. Poznanie tych cech uczniów może pomóc doradcom zawodowym w szkole podstawowej lepiej zidentyfikować ich predyspozycje, wspierać rozwój kompetencji oraz zaplanować dostosowane do wieku działania profilaktyczno ‑doradcze. Z artykułu dowiesz się: Czym jest model pięciu czynników osobowości Wielka Piątka? W jakich pięciu wymiarach (OCEAN) opisuje się różnice indywidualne osobowości ucznia i co oznacza wysoki lub niski poziom każdej cechy w zachowaniu szkolnym? Jakie praktyczne strategie i ćwiczenia doradca i nauczyciele mogą zastosować, aby rozwijać mocne strony uczniów i wspierać obszary trudniejsze? Jak wykorzystać wiedzę o Wielkiej Piątce przy planowaniu wstępnej ścieżki kariery ucznia oraz w pracy z rodzicami i zespołem pedagogicznym? »
Roczny program realizacji doradztwa zawodowego w szkole – pytania i odpowiedzi
Obowiązek przygotowania rocznego programu realizacji doradztwa zawodowego wynika z rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego. Przepisy te są bardzo ogólne i nie odpowiadają na pytanie, jak opracować program, którego nadrzędnym celem jest przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Wśród doradców zawodowych pojawiają się więc wątpliwości, co powinien zawierać i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego tworzeniu. W artykule udzielamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Z artykułu dowiesz się: Czy roczny program realizacji doradztwa zawodowego jest tym samym, co wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego? W jakim trybie przyjmowany jest roczny program realizacji doradztwa zawodowego? Co powinien uwzględniać roczny program doradztwa zawodowego? Jakie działania można uwzględnić w rocznym programie? W jakiej formie przygotować roczny program realizacji doradztwa zawodowego? »
Doradztwo zawodowe w systemie edukacji – podstawy prawne
Znajomość aktualnych przepisów to podstawa pracy doradcy zawodowego. Bez przepisów prawa oświatowego trudno jest rzetelnie wspierać uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Prawo oświatowe nie tylko określa zasady organizacji doradztwa w szkołach, ale także nakłada konkretne obowiązki na dyrektora szkoły, doradcę zawodowego oraz pozostałych nauczycieli zatrudnionych w szkole. Nauczyciel, który nie orientuje się w tych regulacjach, ryzykuje podejmowanie działań sprzecznych z przepisami i utratę zaufania środowiska szkolnego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Które akty prawne regulują doradztwo zawodowe w systemie edukacji? Które przepisy szczegółowo określają organizację doradztwa zawodowego w szkołach? Znajomość których przepisów prawa oświatowego jest niezbędna do właściwej realizacji zadań doradcy zawodowego w szkole? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Moje wyobrażenia siebie jako pracownika na początku i na końcu szkoły podstawowej. Scenariusz zajęć dla uczniów VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji oraz uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń zauważa swój rozwój i wynikające z tego zmiany w planach zawodowych, uczeń dokonuje autoprezentacji. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego, określa swoje aspiracje zawodowe i opowiada o nich, rozwija umiejętność prezentowania wyników swojej pracy, rozwija kompetencje interpersonalne i autoprezentacji w grupie, rozwija umiejętność oceny innych w kontekście zawodowym. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, kolaż, praca grupowa, prezentacja. Środki dydaktyczne: arkusz A2 lub typu flipachart (70x100 cm) – dla każdej grupy, kolorowe czasopisma, reklamy, ulotki, marker, kleje biurowe lub taśma klejąca – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Czy zawsze warto dążyć do doskonałości? O perfekcjonizmie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie wpływu perfekcjonizmu na osiąganie celów, zarówno w życiu osobistym, jak i edukacyjnym, oraz na przyszłą karierę. Cele szczegółowe: nauczenie się rozpoznawania własnych możliwości i ograniczeń, rozwinięcie umiejętności planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem osobistych ograniczeń i możliwości, promowanie zdrowego podejścia do osiągania celów. Metody pracy: mapa myśli, praca indywidualna, dyskusja, debata, praca grupowa. Środki dydaktyczne: kartka A4, mazaki – dla każdej grupy, „Zestaw pytań pomocniczych” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Scenariusze życiowe” (załącznik nr 2), kartka i długopis – dla każdego ucznia, talie kart – w liczbie odpowiadającej liczbie utworzonych grup. Przewidywany czas realizacji: 60 min. »
Jak wybrać szkołę ponadpodstawową? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie uczniów z kryteriami wyboru szkoły ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne kryteria wyboru szkoły ponadpodstawowej, tworzy indywidualną hierarchię kryteriów wyboru szkoły, doświadcza różnicy między swoją hierarchią kryteriów a opinią rówieśników. Metody pracy: dyskusja, rozmowa kierowana, praca w grupach – metoda kuli śnieżnej, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, pisaki, kartki A4. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75

 
  
 
  
  
 /WiedzaiPraktyka
/WiedzaiPraktyka /wip
/wip