• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Stereotypy a wybory edukacyjno-zawodowe młodych ludzi – uwarunkowania teoretyczne i społeczne

    Proces podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych jest jednym z najważniejszych etapów rozwoju młodego człowieka. Wybór ten wynika nie tylko z indywidualnych zainteresowań i predyspozycji, ale również z wpływu środowiska. W tym kontekście znaczącą rolę odgrywają stereotypy, czyli utrwalone w świadomości człowieka systemy uproszczonych poglądów odnoszących się do różnych spraw, rzeczy, osób, grup społecznych oraz instytucji1. Zawężając tę definicję do życia zawodowego, uogólnione i często nieprawdziwe przekonania na temat różnych zawodów, przypisujące im określone cechy, umiejętności lub grupy społeczne to stereotypy zawodowe.

Artykuły

  • Zastosowanie metody projektu w doradztwie zawodowym – inspirujące pomysły i przykłady

    Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej powinno stwarzać uczniom przestrzeń do odkrywania własnych talentów i możliwości. Jednym z ciekawszych sposobów realizacji tych celów jest metoda projektu, która łączy teorię z praktyką i pozwala młodym ludziom uczyć się w działaniu. Dzięki pracy projektowej uczniowie poszerzają wiedzę o zawodach i rozwijają kompetencje społeczne. Uczą się planowania, współpracy oraz poznają proces tworzenia od pierwszego pomysłu aż do gotowego efektu. Jak zastosować tę metodę na konkretnych lekcjach doradztwa zawodowego i jakie ćwiczenia mogą w tym pomóc? 
  • Kompetencje przyszłości u dzieci – czym są i jak rodzice mogą je wspierać? Scenariusz zajęć z rodzicami

    Cel główny: zrozumienie, czym są kompetencje przyszłości i jak rodzice mogą je wspierać u swoich dzieci w codziennym życiu.  Cele szczegółowe: Rodzic: rozpoznaje kluczowe kompetencje przyszłości (w tym obszary cyfrowe i znajomość AI) oraz ich znaczenie dla dziecka, określa u swojego dziecka poziom wybranych kompetencji i określa obszary do wzmacniania, planuje proste, codzienne działania wspierające rozwój tych kompetencji w domu i we współpracy ze szkołą. Metody pracy: wykład, film, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: laptop z rzutnikiem, film pt. Kompetencje przyszłości – Czego się uczyć, by znaleźć pracę?[1], przybory do pisania – dla każdej grupy oraz dla każdego uczestnika, Karta pracy „Kompetencje przyszłości mojego dziecka” (załącznik nr 1), Karty do pracy w grupach – Analiza sytuacji (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 60 min.
  • Wielka siła wolontariatu – korzyści zarówno dla potrzebujących pomocy, jak i pomagającego. Scenariusz zajęć dla uczniów klasy VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa własną hierarchię wartości i potrzeb; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).                                               Cel główny: rozwijanie postawy empatii, zaangażowania społecznego i refleksji nad znaczeniem wolontariatu jako działania przynoszącego korzyści zarówno osobie pomagającej, jak i tej, która otrzymuje pomoc.  Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, czym jest wolontariat i zna przykłady jego form w środowisku szkolnym i lokalnym, potrafi rozpoznać emocje towarzyszące pomaganiu i otrzymywaniu pomocy, zna datę obchodów Międzynarodowego Dnia Wolontariusza (5 grudnia) i rozumie jej znaczenie w promowaniu idei bezinteresownej pomocy, planuje i prezentuje pomysły działań wolontariackich możliwych do zrealizowania przez młodzież.  Metody pracy: praca indywidualna,  miniwykład z dyskusją kierowaną, pantomima,  burza mózgów, prezentacja, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia,  Sytuacje do pantomimy (załącznik nr 1), kartka sztywnego papieru A4 lub A3 i flamastry – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • „Jak cię widzą, tak cię piszą”. A jak Ty widzisz siebie?  – pierwszy krok do autorefleksji. Scenariusz zajęć Klasy IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje oraz podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności poznawania i rozumienia siebie poprzez refleksję nad tym, jak widzimy siebie i jak widzą nas inni.  Cele szczegółowe: Uczeń: zastanawia się nad własnymi cechami, mocnymi stronami i obszarami do rozwoju,  porównuje sposób postrzegania siebie z opinią innych osób. Metody pracy: opowiadanie z pogadanką i dyskusją, praca indywidualna na tle grupy, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: Opowiadanie „Autoportret” (załącznik nr 1), kartka A4 i długopis – dla każdego ucznia, Pytania do ćwiczenia „Kim jestem?” (załącznik nr 2), miękka piłka. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Poszerzanie horyzontów – jak wyjść ze schematycznego myślenia i spojrzeć szerzej na swoją przyszłość. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności elastycznego, otwartego myślenia w kontekście planowania własnej przyszłości i doskonalenie umiejętności analizy przekonań i zastępowania schematów bardziej wspierającymi myślami. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, czym jest schematyczne myślenie i jakie niesie ograniczenia, potrafi przekształcić negatywne przekonania w bardziej wspierające, rozwija postawę otwartości, kreatywności i ciekawości świata. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: kartki A4 – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Jak radzić sobie z porażką na drodze do celu? Budowanie odporności psychicznej i pozytywnego podejścia do trudności. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny:  rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i świadomego wykorzystywania emocji, które pomagają przejść przez trudne sytuacje. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi zmienić niewspierający sposób myślenia na wspierający i pozytywny – dostrzega, że porażka może być wyzwaniem, lekcją lub szansą na rozwój, kształtuje odporność psychiczną i pozytywne podejście w obliczu niepowodzeń, doskonali umiejętności planowania działań i poszukiwania alternatywnych rozwiązań (tzw. plan B). rozumie, że porażka jest częścią procesu uczenia się, potrafi nazwać emocje towarzyszące trudnościom, potrafi odczytać informacje, jakie niosą emocje (co chcą „powiedzieć”), wie, jak reagować w sytuacji niepowodzenia i jak opracować plan działania, dostrzega wartość wytrwałości i elastyczności w osiąganiu celów. Metody pracy: dyskusja, miniwykład, praca w parach i w grupie. Środki dydaktyczne: tablica i pisaki, Materiał pomocniczy dla nauczyciela (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Poznajemy zawody przyszłości – praca metodą projektu. Scenariusz lekcji Klasy VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy oraz wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie metodą projektu wiedzy uczniów na temat zawodów przyszłości.  Cele szczegółowe: Uczeń: zna przykłady zawodów przyszłości i wie, jakie kompetencje są potrzebne do ich wykonywania, współpracuje w grupie, realizując zadanie metodą projektu, prezentuje efekty pracy w formie plakatu i krótkiej wypowiedzi. Metody pracy: filmy dydaktyczne, miniwykład, metoda projektu, praca w grupach. Środki dydaktyczne: tablica lub rzutnik oraz filmy pt. „Jak zrealizować projekt edukacyjny?” oraz „Praca metodą projektu”[1],  Karty informacyjne (załącznik nr 1), kartki A4 i A3 – dla każdej grupy, długopis, flamastry lub inne przybory do pisania – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Plakat: Strzeż się stereotypów!

    Stereotyp to nadmiernie uogólniony, uproszczony i często fałszywy obraz, utrwalony w świadomości społecznej. Myślenie stereotypowe: dyskryminuje I wyklucza społecznie I ogranicza możliwości rozwoju zawodowego i osobistego I może przyczyniać się do problemów psychicznych I powoduje i pogłębia konflikty społeczne, podziały I promuje błędne przekonania, nieprawdę.Najlepszym sposobem na walkę z ograniczającym, stereotypowym myśleniem jest uczenie się i podejmowanie nowych czynności. Wiedza i doświadczenia otwierają nieznane wcześniej możliwości planowania przyszłości – poszerzają mapę wiedzy o sobie.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie wersy. Wyślij hasło e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2025 - Nr 76
76