• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Praca grupowa – przygotowanie do bycia współpracownikiem i pracy w zespole

    Praca zespołowa często utożsamiana jest z pracą w grupie. Niejednokrotnie te pojęcia stosowane są zamiennie. Nie każda grupa stanowi jednak zespół. Umiejętność pracy w zespole to niezwykle cenna kompetencja XXI wieku. Na jej efektywność wpływ ma m.in. dobra komunikacja, poziom inteligencji emocjonalnej członków oraz samoświadomość w zakresie posiadanych mocnych i słabych stron, w tym talentów. W nadchodzących latach na rynku pracy coraz istotniejsze będą również takie umiejętności jak świadomość społeczna i zarządzanie relacjami [1]. Czy zawsze praca grupowa to praca zespołowa? Jakie są między nimi różnice? Czym różni się grupa od zespołu i jakie są cechy charakterystyczne dla każdej z nich? Jakie korzyści niesie ze sobą umiejętność efektywnej współpracy w zespole dla pracownika? Jakie są kluczowe kroki w procesie budowania zespołu? Jakie role zespołowe wyróżnia M. Belbin i jakie są ich charakterystyki? Dlaczego inteligencja emocjonalna jest tak ważna dla funkcjonowania zespołu? Jakie cechy powinien posiadać „dobry zespół”? Jak połączyć dobrą zabawę z powagą sytuacji podczas pracy w zespole?

Artykuły

  • Metody pracy w grupie – 10 propozycji

    Umiejętność pracy w zespole jest jedną z ważniejszych kompetencji miękkich. Warto zatem kształcić ją w trakcie spotkań z uczniami, także na zajęciach z doradztwa zawodowego. Prace zespołowe to metody aktywizujące uczniów. Wymagają od uczestników m.in. współpracy, umiejętnego koordynowania podejmowanych działań i uważnego słuchania. Dają możliwość wspólnego doświadczania radości z odniesionego sukcesu lub goryczy porażki. Wybór metody nauczania i formy pracy w grupie zależy od wielu czynników, m.in. liczebności klasy, atmosfery panującej w klasie, potrzeb i możliwości uczniów czy rodzaju zadania do wykonania. Poniżej przedstawiono 10 sposobów organizowania pracy w grupie. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są zasady i korzyści płynące z metody burzy mózgów? Czym metoda 6-3-5 różni się od tradycyjnej burzy mózgów? Czym charakteryzuje się metoda delficka i jakie są jej etapy? Jak działa metoda kuli śnieżnej w praktyce dydaktycznej? Jakie są różne style myślenia w metodzie sześciu kapeluszy? Jakie są cechy metody akwarium i jakie korzyści przynosi? W jaki sposób metoda układanki promuje współpracę i odpowiedzialność uczniów? Jak odgrywanie ról może wspierać proces nauczania i rozwijanie umiejętności miękkich uczniów? Jakie są kroki pracy metodą metaplan i jakie informacje można uzyskać dzięki niej? Czym jest dyskusja okrągłego stołu i dlaczego ma nieformalny charakter?
  • 1. Badamy świat zawodów. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

     Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: analiza cech pracy w określonych zawodach, analiza znaczenia i możliwości doświadczania pracy przy wykorzystaniu metaplanu. Cele szczegółowe, uczeń: nabywa umiejętność praktycznego wykorzystywania narzędzia metaplanu, rozumie, jakie korzyści może czerpać z badania różnych ścieżek zawodowych, także w kontekście przyszłych wyborów zawodowych, posiada umiejętność identyfikacji przyczyn problemów związanych z dążeniem do wykonywania i wykonywaniem określonego zawodu oraz formułowania wniosków i rekomendacji. Metody pracy: miniwykład, wideo, praca indywidualna, praca grupowa (metoda metaplanu). Środki dydaktyczne: projektor i komputer z dostępem do Internetu, film pt. MetaPlan, sposób na każdy problem2, Schemat metaplanu (załącznik nr 1), arkusz A2 lub większy – dla każdej grupy, cztery kartki A4 – dla każdej grupy, kartka A3 – dla każdej grupy, długopisy i mazaki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 2. Jakie mam możliwości edukacyjne w bliższej i dalszej przyszłości? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji  pozaformalnej i nieformalnej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi określić cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, doskonali umiejętność pracy zespołowej oraz komunikacji interpersonalnej, doskonali umiejętność udzielania pomocy koleżeńskiej. Metody pracy: praca grupowa (metoda jigsaw), praca indywidualna, dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: tablica multimedialna lub ekran i rzutnik, Ścieżki kształcenia [1] – schemat struktury szkolnictwa w Polsce, Materiały do pracy dla grup eksperckich (załącznik nr 1), Sprawdzian wiedzy – przykładowe pytania i polecenia (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Zaplanuj drogę do celu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania. Cele szczegółowe, uczeń: jest w stanie wyjaśnić znaczenie planowania, potrafi określić, w jaki sposób celowe planowanie wpływa na efektywność działań, potrafi zidentyfikować elementy skutecznego planu działania, rozwija umiejętność pracy w zespole. Metody pracy: miniwykład, praca grupowa (metoda dramy). Środki dydaktyczne: zestaw 200-, 300-elementowych puzzli – dla każdej grupy, Scenki – tematy oraz opis dramy (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 4. Wpływ stanu zdrowia na planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VI–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa  zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego(Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, doskonali umiejętność pracy zespołowej oraz komunikacji interpersonalnej. Metody pracy: praca grupowa (metoda studium przypadku – Case Study), dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: Case Study – historie Julii, Janka i Marty (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Karta pracy – studium przypadku (załącznik nr 2 – dla każdej grupy), Formularz do autorefleksji nad stanem zdrowia (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Praca zespołowa – narzędzie do tworzenia dobrego „klimatu” pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa  zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka oraz rozumie zagrożenie wynikające z nieetycznego zachowania w miejscu pracy. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie wartość współpracy i rolę budowania dobrych relacji i warunków w miejscu pracy, wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową, potrafi dostrzec symptomy nieetycznych zachowań pracowników i pracodawców. Metody pracy: dyskusja, praca grupowa (metoda burzy mózgów, metoda 6-3-5 – brainwriting). Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, stoper, Przykładowy opis „niezdrowego klimatu” w miejscu pracy (załącznik nr 1), Jak „uzdrowić klimat” w tym zespole? (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Uczenie się przez całe życie. Czym jest lifelong learning? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa znaczenie uczenia się przez całe życie; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa znaczenie uczenia się przez całe życie. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje potencjalne źródła wiedzy i inspiracji, rozumie wartość uczenia się przez całe życie w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego, dyskutuje, wyraża swoje myśli i respektuje opinie innych uczestników rozmowy. Metody pracy: prezentacja, praca grupowa (dyskusja okrągłego stołu). Środki dydaktyczne: rekwizyty: karty do gry, smartfon, puzzle, globus, kostka Rubika, projektor, komputer, prezentacja pt. UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. Czym jest Lifelong Learning? www.katarzynapluska.pl11 (online lub pobrana ze strony internetowej), arkusz A3 – dla każdej grupy, przybory do pisania (długopisy i mazaki) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 7. Portfolio. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie samoświadomości oraz umiejętności autoprezentacji. Cele szczegółowe, uczeń: podejmuje refleksję nad dotychczasowymi umiejętnościami, postawami i pasjami, doskonali umiejętności miękkie, tj. komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie i twórcze wyrażanie siebie (kreatywność), poznaje technikę tworzenia mapy myśli – narzędzia do organizacji i wizualizacji pomysłów i informacji, identyfikuje i przedstawia różne aspekty swojej osobowości, zainteresowań i umiejętności, rozwija umiejętność organizacji informacji i tworzenia czytelnych prezentacji wizualnych, w tym autoprezentacji. Metody pracy: praca w grupie (pajęcza sieć), praca indywidualna, dyskusja, mapa myśli. Środki dydaktyczne: lustro o wymiarach około 20×15 cm, kosz lub nieprzezroczyste pudełko z przykryciem, odtwarzacz muzyczny, utwór muzyczny autorstwa Tiny Turner pt. Simply the best, duży kłębek wełny, kartka A4 lub A3 – dla każdego ucznia, zestaw mazaków – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Rezygnacja z życia zawodowego. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń uzasadnia znaczenie pracy zawodowej w życiu człowieka. Cel szczegółowy, uczeń: wyjaśnia znaczenie pracy zawodowej oraz rezygnacji z niej na rzecz zajmowania się gospodarstwem domowym, dziećmi czy osobą chorą, rozwija umiejętność pracy w parach i w grupie, rozwija umiejętność kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji. Metody pracy: dyskusja, miniwykład, praca grupowa (metoda 6 kapeluszy), analiza SWOT. Środki dydaktyczne: Analiza SWOT (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, arkusze A3 w kolorach: biały, żółty, czerwony, zielony, niebieski, czarny. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Pomocna dłoń – pracownik socjalny. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny:  zapoznanie uczniów z zawodem pracownika socjalnego. Cele szczegółowe, uczeń: wyjaśnia znaczenie pracy pracownika socjalnego na rynku pracy, podaje przykłady miejsc pracy pracownika socjalnego, rozwija umiejętność pracy w parach i w grupie. Metody pracy: praca w grupie (metoda mapowania myśli), miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: Sylwetka pracownika socjalnego (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Dołącz do zespołu! Plakat

    Plakat pt. „Dołącz do zespołu!” zawiera listę korzyści, które niesie ze sobą praca w grupie. Są wśród nich między innymi wyższa motywacja, szansa na wymianę wiedzy i doświadczeń czy możliwość wspólnej radości z sukcesu. Plakat ma na celu promocję korzystania ze wsparcia innych ludzi w celu rozwiązania problemu.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy! Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż rebus znajdujący się w załączniku. Do wygrania:                         – bon do sklepu Empik o wartości 50 zł             – „Kalendarz Oświatowy 2023/2024”             – torba płócienna na ramię             – książka pt. Pedagog w klasie. Scenariusze zajęć profilaktycznych i doradczych” Autorzy trzech poprawnych, najszybciej wysłanych odpowiedzi otrzymają nagrody rzeczowe!

Aktualnie przeglądasz

Listopad 2023 - Nr 51
Doradztwo szkolne 51