7. Kto zawodowo pomaga radzić sobie ze stresem? Specjaliści, do których można zwrócić się z prośbą o pomoc. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Cel główny:
zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych specjalizacji, kompetencji i roli zawodowej psychologa, psychiatry oraz innych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym.
Cele szczegółowe, uczeń:
poznaje wykształcenie i drogę kariery wymaganą w zawodach zajmujących się zdrowiem psychicznym,
potrafi zidentyfikować sytuacje, w których warto skorzystać z profesjonalnej pomocy,
rozumie, że zwracanie się z prośbą o pomoc do specjalistów ds. radzenia sobie ze stresem jest ważne i nie oznacza słabości, ale jest oznaką troski o własne zdrowie psychiczne,
jest w stanie wymienić i opisać różne zawody i specjalizacje, których przedstawiciele pomagają radzić sobie ze stresem, tj. psycholog, psychiatra, terapeuta rodzinny, pedagog szkolny, doradca zawodowy.
Metody pracy:
miniwykład, pogadanka,
burza mózgów,
praca indywidualna i w parach.
Środki dydaktyczne:
do wyboru: ekran/flipchart/tablica multimedialna/rzutnik,
kredki, pisaki, kartki A4,
Emotikony (rysunek nr 1),
Radzimy sobie ze stresem – krzyżówka (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.