• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • O konsekwencjach przeżywania stresu

    Napięcie, wyczerpanie, niepokój – z takimi uczuciami kojarzy się najczęściej stres. Chociaż wiedza na temat negatywnych konsekwencji jego przeżywania jest powszechna, to bywa on bagatelizowany. Z drugiej strony rzadko w praktyce wykorzystuje się mobilizujący, korzystny wpływ pewnego poziomu odczuwania stresu. Podejmując na lekcjach doradztwa zawodowego tematykę rozpoznawania stresu i radzenia sobie z nim, warto pokazać uczniom własne doświadczenie. Dzieci ucząc się przez naśladowanie, chętniej chłoną wiedzę od autorytetów, czyli dorosłych, którzy sami potrafią radzić sobie ze stresogennymi sytuacjami. To pozwala im na wypracowanie własnych strategii.  Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest stres, dlaczego jego definicja nie jest jednoznaczna? Jakie są rodzaje stresu i jakie mają konsekwencje dla naszego zdrowia i samopoczucia? Dlaczego niektóre sytuacje są stresujące dla jednych ludzi, a dla innych nie? Jakie są fizjologiczne reakcje organizmu na stres? Jakie są długoterminowe skutki narażenia na stres? Jakie zawody są szczególnie narażone na stres? Jakie techniki i metody można wykorzystać, aby radzić sobie ze stresem w życiu codziennym? Dlaczego ważne jest, aby nauczyciele byli świadomi stresu i uczyli uczniów, jak sobie z nim radzić?

Artykuły

  • 10 sposobów radzenia sobie ze stresem – porady dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych

    Stres jest powszechny w życiu uczniów szkół podstawowych. Mnogość obowiązków szkolnych, sprawdziany, presja społeczna i trudności w relacjach z rówieśnikami mogą prowadzić do potęgowania tej trudnej reakcji i wpływać negatywnie na zdrowie psychiczne dzieci. Dlatego ważne jest, aby uczniowie nauczyli się radzić sobie ze stresem w zdrowy i skuteczny sposób. Poznaj dziesięć technik, dzięki którym Twoi uczniowie mogą pomóc sobie w rozładowywaniu stresu. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najczęstsze przyczyny stresu wśród uczniów szkół podstawowych? Jakie negatywne konsekwencje dla zdrowia psychicznego dzieci niesie ze sobą stres? Jakie techniki organizacji pracy mogą pomóc uczniom w radzeniu sobie z obciążeniem związanym z obowiązkami szkolnymi?
  • 1. Gdy nerwy przejmują kontrolę… Sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą, załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z wybranymi technikami radzenia sobie ze stresem m.in. w sytuacjach związanych z podejmowaniem decyzji o wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz w codziennym funkcjonowaniu w środowisku szkolnym. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zidentyfikować oznaki stresu, rozpoznaje negatywne skutki stresu, zwiększa swoją samoświadomość w zakresie zarządzania emocjami w sytuacjach stresogennych, zna techniki relaksacyjne oraz metody radzenia sobie ze stresem. Metody pracy: dyskusja moderowana, miniwykład, burza mózgów, praca grupowa. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, markery lub pisaki, kartki samoprzylepne, kolorowe flamastry, arkusz Kwadratowy oddech (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. Praca pod presją. Cechy pracy w różnych zawodach. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z różnymi zawodami i ich cechami, ze szczególnym uwzględnieniem pracy pod presją. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje różne zawody i ich charakterystyczne cechy, rozumie, że niektóre zawody wymagają pracy pod presją i mogą być stresujące, ma świadomość, że każdy zawód ma unikalne wymagania i daje wyjątkowe możliwości rozwoju. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, praca w parach, burza mózgów. Środki dydaktyczne: flipchart/tablica, W pracy jak w sporcie (załącznik nr 1 – po jednym dla ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Stres w sytuacjach zawodowych – motywuje czy ogranicza. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: budowanie świadomości na temat pozytywnego i szkodliwego wpływu stresu w sytuacjach zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: rozróżnia rodzaje stresu, potrafi zrozumieć rolę stresu w życiu osobistym i zawodowym, rozumie, jak stres może motywować oraz jak może ograniczać w działaniu. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca grupowa, debata, burza mózgów. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, markery lub pisaki, 2 arkusze A4, Historia Anny (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Jak wygląda stres? Komunikaty werbalne i niewerbalne świadczące o przeżywaniu stresu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: rozpoznawanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach stresowych u siebie i u innych. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi identyfikować i reagować na sygnały werbalne i niewerbalne świadczące o przeżywaniu stresu, buduje empatyczną postawę względem osób przeżywających stres, pogłębia wiedzę z zakresu zarządzania emocjami w sytuacjach stresowych. Metody pracy: dyskusja moderowana, drama, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, markery lub pisaki, Scena 1. Przygotowanie do przedstawienia szkolnego, Scena 2. Wspólna prezentacja – scenariusze (załącznik nr 1, załącznik nr 2 – po jednym dla ucznia-aktora), arkusze A4 (dla każdej grupy), arkusze A5 (dla każdego ucznia), pisaki lub flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Czy praca w stresie jest dla mnie? Jakim typem pracownika jestem? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkół podstawowych, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: umożliwienie uczniom zrozumienia roli stresu w miejscu pracy oraz identyfikacja swojego typu pracownika. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi wskazać różne metody radzenia sobie ze stresem, rozwija umiejętność dostosowania strategii radzenia sobie ze stresem w zależności od typu pracownika, potrafi zidentyfikować cechy charakterystyczne dla różnych typów osobowości pracowniczych, rozumie, jak preferencje zawodowe, zidentyfikowane w teście Hollanda, wpływają na jego zachowanie i reakcje na stres, podejmuje refleksję nad własnymi preferencjami i dostosowaniem ich do przyszłej kariery zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca grupowa, pytania otwarte, dyskusja moderowana. Środki dydaktyczne: przyrządy do pisania, Przyczyny i skutki stresu w miejscu pracy. Sposoby radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), komputer/tablet z dostępem do Internetu (dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Gdzie szukać pomocy w sytuacjach stresowych, związanych z edukacją i karierą zawodową? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: przekazanie uczniom informacji o tym, gdzie szukać pomocy w sytuacjach stresowych, które są związane z edukacją i karierą zawodową. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zidentyfikować stres w sytuacjach edukacyjnych i zawodowych, jego przyczyny i skutki, posiada wiedzę na temat miejsc pracy specjalistów, którzy mogą mu pomóc w radzeniu sobie ze stresem w edukacji oraz karierze zawodowej, podejmuje refleksję nad własną drogą edukacji i przyszłej kariery zawodowej. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, praca indywidualna, praca grupowa, pytania otwarte, dyskusja moderowana, mapowanie myśli. Środki dydaktyczne: długopisy oraz kolorowe mazaki, tablica do pisania, 3 kartki A4, 4 kartki A3 (lub większe), Gdzie będę szukał pomocy? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Kto zawodowo pomaga radzić sobie ze stresem? Specjaliści, do których można zwrócić się z prośbą o pomoc. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych specjalizacji, kompetencji i roli zawodowej psychologa, psychiatry oraz innych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje wykształcenie i drogę kariery wymaganą w zawodach zajmujących się zdrowiem psychicznym, potrafi zidentyfikować sytuacje, w których warto skorzystać z profesjonalnej pomocy, rozumie, że zwracanie się z prośbą o pomoc do specjalistów ds. radzenia sobie ze stresem jest ważne i nie oznacza słabości, ale jest oznaką troski o własne zdrowie psychiczne, jest w stanie wymienić i opisać różne zawody i specjalizacje, których przedstawiciele pomagają radzić sobie ze stresem, tj. psycholog, psychiatra, terapeuta rodzinny, pedagog szkolny, doradca zawodowy. Metody pracy: miniwykład, pogadanka, burza mózgów, praca indywidualna i w parach. Środki dydaktyczne: do wyboru: ekran/flipchart/tablica multimedialna/rzutnik, kredki, pisaki, kartki A4, Emotikony (rysunek nr 1), Radzimy sobie ze stresem – krzyżówka (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Język żyrafy i język szakala – o różnych sposobach komunikowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: zrozumienie przez ucznia różnic istniejących w sposobach komunikowania językiem żyrafy i językiem szakala, uświadomienie wpływu sposobu komunikowania na odczuwany poziom stresu rozmówcy. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zidentyfikować różnice między komunikacją językiem żyrafy a językiem szakala, rozumie, że różne sposoby komunikowania wpływają na poziom stresu, nabywa umiejętność stosowania konstruktywnej komunikacji. Metody pracy: miniwykład, wideo, praca indywidualna, drama. Środki dydaktyczne: projektor multimedialny lub tablica interaktywna (laptop z dostępem do Internetu), przyrządy do pisania, Czy to język żyrafy czy szakala? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Przykładowe tematy dram (odgrywanie ról) (załącznik nr 2 – dwa egzemplarze). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. 8 września – Światowy Dzień Fizjoterapii. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zwiększenie wiedzy na temat zawodu fizjoterapeuty oraz zrozumienie roli fizjoterapeuty w procesie rehabilitacji i poprawy zdrowia. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi wskazać różne dziedziny, w których pracują fizjoterapeuci, takie jak ortopedia, neurologia czy pediatria, poznaje praktyczne zastosowania fizjoterapii w poprawie zdrowia i jakości życia pacjentów, poznaje doświadczenia i przykłady pracy fizjoterapeuty poprzez spotkanie z gościem specjalnym. Metody pracy: miniwykład, spotkanie z ekspertem, quiz, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: ekran, książka dla każdego ucznia (dowolny podręcznik), podręczny sprzęt fizjoterapeutyczny (wg możliwości logistycznych i osobistego zaangażowania zaproszonego fizjoterapeuty), film pt. Co jest najważniejsze w pracy fizjoterapeuty? – fizjoterapeuci o fizjoterapii24, plakat pt. Ćwicz mądrze – zasady prawidłowego treningu (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Stres – najważniejsze informacje. Plakat

    Plakat pt. „Stres” zawiera najistotniejsze informacje oraz porady pomocne w radzeniu sobie w sytuacji przeżywania nadmiernego stresu. Uporządkowana i atrakcyjna graficznie treść może zostać wykorzystana np. jako materiał do gazetki informacyjnej. Pobierz i wydrukuj plakat dla uczniów szkół podstawowych.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż wykreślankę znajdującą się w załączniku. Do wygrania:             – bon do sklepu Empik o wartości 50 zł             – „Kalendarz Oświatowy 2023/2024”             – torba płócienna na ramię

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2023 - Nr 49
49