Duże zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach od września 2026 roku

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 20 października 2025
  Duże zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach od września 2026 roku

Kolejny rok szkolny przyniesie zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach. Nowości zaproponowane w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego obejmują między innymi zwiększenie roli branżowych centrów umiejętności, wykorzystanie narzędzi analitycznych, zacieśnienie współpracy ze środowiskiem gospodarczym oraz większe zaangażowanie rodziców w proces doradczy. Nowe rozwiązania mają zapewnić doradcom zawodowym oraz uczniom lepsze narzędzia do planowania kariery edukacyjno-zawodowej.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie zmiany z zakresu doradztwa zawodowego planuje MEN?
  • Od kiedy będą obowiązywały zmiany treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego?
  • Dla jakich szkół i klas planowane są zmiany?

Wzmocnienie roli branżowych centrów umiejętności

W projekcie rozporządzenia zawarto plan zwiększenia znaczenia branżowych centrów umiejętności. BCU to placówki wspierające rozwój kompetencji kluczowych dla poszczególnych sektorów gospodarki. Ich celem jest łączenie edukacji z rynkiem pracy, a także wspieranie współpracy między szkołami a przedsiębiorstwami. Za pośrednictwem BCU uczniowie będą mogli brać udział w warsztatach, zdobywać doświadczenie zawodowe i doskonalić swoje umiejętności.

Wizyty zawodoznawcze

Planowane jest rozszerzenie zakresu wizyt zawodoznawczych. Ich celem będzie pokazanie uczniom realiów środowiska pracy. Wizyty będą organizowane nie tylko w podmiotach stanowiących możliwe miejsca zatrudnienia, ale także w branżowych centrach umiejętności.

Wykorzystanie narzędzi analitycznych w pracy doradcy zawodowego

W oparciu o prognozy zapotrzebowania na pracowników w poszczególnych zawodach doradcy zawodowi będą mogli przekazywać uczniom aktualne informacje na temat trendów na rynku pracy – zarówno ogólnokrajowym, ja i lokalnym.

Zwiększenie wpływu rodziców na proces doradztwa zawodowego

Rozporządzenie wprowadza możliwość organizowania warsztatów oraz wydarzeń wspierających planowanie ścieżki kariery z aktywnym uczestnictwem rodziców. Zaangażowanie rodziny pozwoli świadomie wspierać ucznia w wyborze kariery zawodowej.

Współpraca pomiędzy szkołą a pracodawcami

Rozporządzenie zakłada wprowadzenie obowiązku ścisłej współpracy szkół i pracodawców przy opracowywaniu programów doradztwa zawodowego. Szkoły będą zobowiązane do opracowywania programów doradczych przede wszystkim we współpracy z lokalnymi i regionalnymi pracodawcami oraz przedstawicielami branż. Działanie ma na celu dopasowanie postępowania doradczego do rzeczywistych potrzeb rynku pracy i umożliwienie uczniom bezpośredniego kontaktu z pracodawcami.

Wykorzystanie nowych technologii

W rozporządzeniu zobowiązuje się doradców zawodowych do korzystania z cyfrowych narzędzi doradczych, m.in.:

  • platform edukacyjnych,
  • ogólnopolskich baz zawodów,
  • testów predyspozycji,
  • prognoz rynku pracy,
  • narzędzi do komunikacji z uczniami i rodzicami.

Wrzesień 2026 – aktualizacja treści programowych z doradztwa zawodowego

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2026 r. (z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wejdzie w życie z dniem następującym pod dniu ogłoszenia). Nowelizacja dotyczy określonych etapów edukacyjnych i typów szkół:

  • klas VII i VIII szkół podstawowych,
  • szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I stopnia, liceów ogólnokształcących, techników,
  • branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych.

Przypisy:

Branżowe Centra Umiejętności, https://www.gov.pl/web/edukacja/branzowe-centra-umiejetnosci [dostęp: 19.10.2025 r.].

M. Fidler, MEN zapowiedział duże zmiany w doradztwie zawodowym, https://www.portaloswiatowy.pl/projekty-aktow-prawnych-dla-oswiaty/men-zapowiedzial-duze-zmiany-w-doradztwie-zawodowym-26918.html [dostęp: 19.10.2025 r.].

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402900 [dostęp: 19.10.2025 r.].

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75
Dostępny w wersji elektronicznej