W projekcie rozporządzenia zawarto plan zwiększenia znaczenia branżowych centrów umiejętności. BCU to placówki wspierające rozwój kompetencji kluczowych dla poszczególnych sektorów gospodarki. Ich celem jest łączenie edukacji z rynkiem pracy, a także wspieranie współpracy między szkołami a przedsiębiorstwami. Za pośrednictwem BCU uczniowie będą mogli brać udział w warsztatach, zdobywać doświadczenie zawodowe i doskonalić swoje umiejętności.
Duże zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach od września 2026 roku

Kolejny rok szkolny przyniesie zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach. Nowości zaproponowane w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego obejmują między innymi zwiększenie roli branżowych centrów umiejętności, wykorzystanie narzędzi analitycznych, zacieśnienie współpracy ze środowiskiem gospodarczym oraz większe zaangażowanie rodziców w proces doradczy. Nowe rozwiązania mają zapewnić doradcom zawodowym oraz uczniom lepsze narzędzia do planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie zmiany z zakresu doradztwa zawodowego planuje MEN?
- Od kiedy będą obowiązywały zmiany treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego?
- Dla jakich szkół i klas planowane są zmiany?
Wzmocnienie roli branżowych centrów umiejętności
Wizyty zawodoznawcze
Planowane jest rozszerzenie zakresu wizyt zawodoznawczych. Ich celem będzie pokazanie uczniom realiów środowiska pracy. Wizyty będą organizowane nie tylko w podmiotach stanowiących możliwe miejsca zatrudnienia, ale także w branżowych centrach umiejętności.
Wykorzystanie narzędzi analitycznych w pracy doradcy zawodowego
W oparciu o prognozy zapotrzebowania na pracowników w poszczególnych zawodach doradcy zawodowi będą mogli przekazywać uczniom aktualne informacje na temat trendów na rynku pracy – zarówno ogólnokrajowym, ja i lokalnym.
Zwiększenie wpływu rodziców na proces doradztwa zawodowego
Rozporządzenie wprowadza możliwość organizowania warsztatów oraz wydarzeń wspierających planowanie ścieżki kariery z aktywnym uczestnictwem rodziców. Zaangażowanie rodziny pozwoli świadomie wspierać ucznia w wyborze kariery zawodowej.
Współpraca pomiędzy szkołą a pracodawcami
Rozporządzenie zakłada wprowadzenie obowiązku ścisłej współpracy szkół i pracodawców przy opracowywaniu programów doradztwa zawodowego. Szkoły będą zobowiązane do opracowywania programów doradczych przede wszystkim we współpracy z lokalnymi i regionalnymi pracodawcami oraz przedstawicielami branż. Działanie ma na celu dopasowanie postępowania doradczego do rzeczywistych potrzeb rynku pracy i umożliwienie uczniom bezpośredniego kontaktu z pracodawcami.
Wykorzystanie nowych technologii
W rozporządzeniu zobowiązuje się doradców zawodowych do korzystania z cyfrowych narzędzi doradczych, m.in.:
- platform edukacyjnych,
- ogólnopolskich baz zawodów,
- testów predyspozycji,
- prognoz rynku pracy,
- narzędzi do komunikacji z uczniami i rodzicami.
Wrzesień 2026 – aktualizacja treści programowych z doradztwa zawodowego
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2026 r. (z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wejdzie w życie z dniem następującym pod dniu ogłoszenia). Nowelizacja dotyczy określonych etapów edukacyjnych i typów szkół:
- klas VII i VIII szkół podstawowych,
- szkół ponadpodstawowych: branżowych szkół I stopnia, liceów ogólnokształcących, techników,
- branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych.
Przypisy:
Branżowe Centra Umiejętności, https://www.gov.pl/web/edukacja/branzowe-centra-umiejetnosci [dostęp: 19.10.2025 r.].
M. Fidler, MEN zapowiedział duże zmiany w doradztwie zawodowym, https://www.portaloswiatowy.pl/projekty-aktow-prawnych-dla-oswiaty/men-zapowiedzial-duze-zmiany-w-doradztwie-zawodowym-26918.html [dostęp: 19.10.2025 r.].
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402900 [dostęp: 19.10.2025 r.].
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75







/WiedzaiPraktyka
/wip