- WSZYSTKIE
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
10 sposobów na podniesienie poziomu samooceny ucznia
Wzmacnianie samooceny ucznia to proces wymagający czasu, cierpliwości oraz świadomego podejścia. Wykonanie pojedynczego zadania nie utrwali w uczniu pozytywnego obrazu siebie. Warto zatem wplatać w tok nauczania ćwiczenia mające na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w codzienną aktywność szkolną i łączyć je z różnorodnymi metodami. Praca nad samooceną ucznia to jeden z elementów budowania odporności psychicznej. Wysoka samoocena pozwala dostrzegać własne zasoby i popycha do działania oraz podejmowania wyzwań, bez lęku przed niepowodzeniem. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie ćwiczenia pomagają uczniom w odkrywaniu i wzmacnianiu ich mocnych stron? Dlaczego warto doceniać małe sukcesy i w jaki sposób robić to skutecznie? Jak narzędzia takie jak dziennik osiągnięć czy wykres postępów wspierają rozwój samooceny uczniów? W jaki sposób klasowe wyzwania mogą budować poczucie własnej wartości i rozwijać umiejętności uczniów? Jakie sentencje motywujące mogą pomóc dzieciom podejmować wyzwania i rozwijać samodzielność? W jaki sposób praca zespołowa i projekty grupowe wzmacniają poczucie przynależności i wartość indywidualnego wkładu ucznia? Jak uczyć uczniów radzenia sobie z porażkami i wyciągania z nich wniosków? Dlaczego konstruktywna informacja zwrotna jest kluczowa dla budowania samooceny i jak ją efektywnie przekazywać? Jakie zabawy i ćwiczenia integracyjne pomagają uczniom poczuć się ważnym członkiem grupy? Gdzie znaleźć bezpłatne materiały edukacyjne wspierające rozwój psychiczny i emocjonalny dzieci?
Artykuły
Okno Johari – narzędzie do samooceny i budowania samoświadomości
Okno Johari to jedno z interesujących narzędzi wspomagających proces samooceny. Jego zastosowanie pomaga lepiej poznać siebie oraz ułatwia budowanie zdrowych relacji z innymi, co czyni je cenioną metodą działania w obszarze coachingu, doradztwa zawodowego bądź rozwoju osobistego. Jakie zalety i możliwości oferuje Okno Johari? Jak można je wykorzystać w praktyce zawodowej? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest Okno Johari i jak wspiera rozwój uczniów? Jak wykorzystać Okno Johari w doradztwie zawodowym dla uczniów? Jakie korzyści przynosi Okno Johari w edukacji? Jak przeprowadzić ćwiczenie Okno Johari w szkole? Dlaczego warto stosować Okno Johari w pracy z młodzieżą?Karnawałowe maski – kim chcę być na balu, kim chcę być w przyszłości? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom ich mocnych stron i rozwijanie umiejętności wyrażania swoich zainteresowań. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje swoje mocne strony i umiejętności, które wyróżniają go na tle rówieśników, dowiaduje się, jak mocne strony mogą się wiązać z różnymi postaciami lub zawodami, wyraża swoje pomysły i marzenia za pomocą kreatywnej pracy plastycznej. Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, praca indywidualna, praca plastyczna. Środki dydaktyczne: klej, nożyczki, kolorowe mazaki, kredki, papier kolorowy, krepina, naklejki lub wcześniej wycięte z gazet elementy tematyczne (praca, zawody), brokat i cekiny, pióra i druciki kreatywne, filc lub motki kolorowej wełny, ok. 25-centymetrowe odcinki gumy krawieckiej (wąskiej), zszywacz do łączenia gumki z maską, flipchart i mazaki lub tablica i kreda, ilustracje przedstawicieli różnych zawodów, opcjonalnie: szablon Maska talentów dostępny jako załącznik nr 2 w scenariuszu nr 4 pt. Karnawał talentów. Czy mój talent przyda się w pracy? Przewidywany czas realizacji: 45 min.Czego uczą nas klocki LEGO, puzzle i łamigłówki? – o rozwijaniu kompetencji zawodowych. Scenariusz zajęć dla uczniów IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń określa własne zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje oraz posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń rozwija umiejętności logicznego myślenia, zdolności analityczne i kreatywność, czyli kompetencje przydatne na rynku pracy. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie, że pasje i hobby, takie jak budowanie z klocków LEGO, układanie puzzli czy rozwiązywanie łamigłówek, rozwijają umiejętności cenione przez pracodawców, wskazuje, jak zdolności analityczne, precyzja i kreatywność mogą znaleźć zastosowanie w różnych zawodach, kształtuje umiejętności pracy zespołowej. Metody pracy: rozmowa kierowana, burza mózgów, miniwykład, praca grupowa. Środki dydaktyczne: klocki LEGO, zestawy puzzli, flipchart i pisaki, Kto jest kim? – gra planszowa (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Proponowane sytuacje dydaktyczneCzym są błędy i porażki na ścieżce rozwoju edukacyjno-zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom roli błędów i porażek w rozwoju edukacyjno-zawodowym. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi wskazać przykłady błędów i porażek edukacyjno-zawodowych i rozumie ich potencjalny wpływ na przebieg ścieżki kariery, rozpoznaje emocje związane z niepowodzeniami oraz uczy się ich kontrolowania i konstruktywnego wyrażania, analizuje, jak doświadczenia związane z błędami mogą pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji w przyszłości. Metody pracy: pogadanka, film, burza mózgów, dyskusja moderowana, praca w parach i w grupach. Środki dydaktyczne: Strategia mistrza: Co zrobiłbym inaczej? (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. Dlaczego warto popełniać błędy? Warsztaty dla uczniów [1], kartki A4 lub zeszyty, długopisy, flipchart i mazaki lub tablica i kreda. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Karnawał talentów. Czy mój talent przyda się w pracy? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom, że posiadane przez nich talenty i umiejętności mogą być przydatne w różnych zawodach. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje swoje talenty i zainteresowania, dowiaduje się, jakie cechy i umiejętności są cenione w różnych zawodach, potrafi wskazać, w jaki sposób talenty mogą być wykorzystane w przyszłej pracy zawodowej. Metody pracy: pogadanka, praca indywidualna, burza mózgów, praca plastyczna. Środki dydaktyczne: Talenty a cechy charakteru (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Maski talentów (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia, kolorowe arkusze A4, gazety z dużą liczbą różnych grafik do wycinania, klej, nożyczki, flamastry, kredki, flipchart, mazaki lub tablica, kreda. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Autoprezentacja – nie tylko słowa mówią o nas. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie znaczenia autoprezentacji w budowaniu własnego wizerunku oraz dobrych relacji, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje elementy komunikacji pozawerbalnej, takie jak wygląd zewnętrzny, postawa ciała, gesty, kontakt wzrokowy, mimika i inne, rozumie wpływ komunikacji pozawerbalnej na odbiór swojej osoby, ćwiczy umiejętność efektywnego wykorzystania komunikacji pozawerbalnej w autoprezentacji. Metody pracy: burza mózgów, praca grupowa, praca w parach, pantomima, miniwykład, rozmowa kierowana, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki post-it, Co zostało zakomunikowane? – opisy sytuacji (załącznik nr 1) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Sposoby podnoszenia i ochrony samooceny. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń rozumie, czym jest samoocena i wie, jak ją wzmacniać w życiu codziennym, aby móc ją wykorzystać w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie, poznaje metody i techniki podnoszenia i ochrony samooceny, rozumie korzyści płynące z posiadania dobrej samooceny, doskonali umiejętność doceniania swoich mocnych stron. Metody pracy: burza mózgów, praca indywidualna, praca w parach, dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, karteczki post-it, Jak mogę podnieść swoją samoocenę? – zestaw przykładowych pytań (załącznik nr 1) – dla każdej pary. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Komunikat „ja” – jak wyrazić swoje uczucia i potrzeby? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie wyrażania uczuć i potrzeb w sposób asertywny, z wykorzystaniem komunikatu „ja”. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie, czym jest komunikat „ja” i w jakich sytuacjach można go stosować, potrafi rozpoznawać i nazywać swoje uczucia oraz potrzeby, rozwija umiejętność wyrażania swoich emocji w sposób asertywny, bez ranienia innych. Metody pracy: miniwykład informacyjny, praca w parach, analiza sytuacji, scenki sytuacyjne (role-play), praca na tle grupy. Środki dydaktyczne: laptop z dostępem do Internetu, rzutnik, wideo, film pt. Komunikat ja, komunikat ty [1], Analiza sytuacji (załącznik nr 1) – dla każdej pary, Play-role (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 60 min.Plakat: Czym są błędy?
Zapraszamy do skorzystania z atrakcyjnego graficznie plakatu pt. „Czym są błędy?”. Infografika zawiera ciekawe cytaty dotyczące wartości popełniania błędów i odnoszenia porażek. Treści zawarte na plakacie promują dostrzeganie pozytywnych konsekwencji błądzenia. Motywują do działania pomimo ryzyka i podnoszą samoocenę.Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!
Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Znajdź powstałe w kolumnie hasło i (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
Aktualnie przeglądasz
Styczeń 2025 - Nr 65