W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Drama jako metoda aktywizująca w doradztwie zawodowym
Drama to metoda nauczania i wychowania sprzyjająca wszechstronnemu rozwojowi uczniów i przygotowująca ich do odgrywania ról społecznych w zmieniającej się rzeczywistości. Powszechnie wykorzystywana jest na zajęciach edukacyjnych. Nie ma przeszkód, a nawet wskazane jest, aby korzystali z niej również doradcy zawodowi. Dlaczego warto pomyśleć o dramie opracowując wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz programy doradztwa dla poszczególnych etapów? »
Zajęcia z doradztwa zawodowego w nauczaniu indywidualnym
Zajęcia z doradztwa zawodowego są obowiązkowe dla wszystkich uczniów klas VII i VIII. Oznacza to, że należy zorganizować je również dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Sprawdź, czy godziny przeznaczone na doradztwo zawodowe wliczają się do wymiaru określonego w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania. Dowiedz się, jaki powinien być ich wymiar. »
Doradztwo zawodowe on-line – przykłady narzędzi i aplikacji
Pandemia sprawiła, że prowadzenie procesu doradczego na odległość wpisało się w codzienną rzeczywistość doradców zawodowych. Wielu specjalistów z zakresu doradztwa zawodowego wykonuje swoje zadania z wykorzystaniem nowoczesnych programów i aplikacji internetowych. Warto przybliżyć te, które można bezpłatnie wykorzystać w pracy z uczniami. »
Materiały dla nauczycieli dotyczące Ukrainy
W związku z aktualną sytuacją w Ukrainie, przygotowaliśmy zestawienie materiałów przydatnych do pracy z uczniami. W zestawieniu znajdują się zarówno artykuły teoretyczne, scenariusze zajęć oraz karty pracy dla uczniów z Polski i Ukrainy. Zasoby pochodzą z portalu ePedagogika.pl i zostały udostępnione bez konieczności logowania się. »
Przykłady ćwiczeń z autoprezentacji na zajęciach z doradztwa zawodowego cz. 2
Kreowanie własnego wizerunku to element komunikacji z otoczeniem. Nie jest to tylko pozytywne zaprezentowanie się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Ważne jest poszukiwanie własnych zasobów i możliwości. Kluczowe wydaje się też być umiejętne przekonywanie o własnych kompetencjach. Poniżej kilka ćwiczeń, które warto przeprowadzić z uczniami na zajęciach z doradztwa zawodowego lub na zajęciach z wychowawcą. »
Program doradztwa zawodowego w szkolnym zestawie programów nauczania w szkole podstawowej
W klasach VII-VIII zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego jest realizowane na odrębnych zajęciach. W ramowym planie nauczania dla szkół podstawowych na ich realizację przewidziano po 10 godzin lekcyjnych w VII i VIII klasie. Jednocześnie jednak, zajęcia te nie są oceniane, co czasami skłania do pytania: czy w zestawie programów nauczania zatwierdzonym, w danej placówce powinien znaleźć się również program doradztwa zawodowego? »
Co powinno zawierać nowoczesne CV?
Jednym z elementów stanowiących o powodzeniu w zatrudnieniu jest umiejętność stworzenia nowoczesnego CV (curriculum vitae). Jest to dokument, który w sposób zwięzły prezentuje kandydata do pracy. Warto jednak podkreślić, że w CV należy zamieszczać jedynie te informacje, które mają istotny związek z potencjalną pracą. Nowoczesne CV tym akcentuje przede wszystkim minimalizm i zwięzłość treści. O jakich elementach doradca zawodowy powinien wspomnieć uczniom podczas zajęć? »
Propozycje ćwiczeń z autoprezentacji na zajęciach z doradztwa zawodowego cz. 1
Autoprezentacja, czyli sztuka prezentowania własnej osoby jest ważnym elementem komunikacji interpersonalnej w pracy zawodowej. Nie bez powodu więc uwzględniono ją rozporządzeniu w sprawie doradztwa zawodowego. Ważne, aby doradca zawodowy uświadamiał uczniów, jak ważne jest kreowanie osobistego wizerunku. Ma to znaczenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, kontaktu z potencjalnym pracodawcą czy spotkaniami ze współpracownikami. W artykule zamieszczono kilka propozycji ćwiczeń z autoprezentacji na zajęciach z doradztwa zawodowego. Warto korzystać z nich nie tylko podczas realizacji treści dotyczących autoprezentacji i wystąpień publicznych. Ćwiczenia sprawdzą się też w czasie zajęć ukierunkowanych na wzmacnianie poczucia własnej wartości i rozpoznawania mocnych stron. »
Kwalifikacje do prowadzenia orientacji zawodowej w klasach I-VI
W klasach IV-VI szkoły podstawowej działania w zakresie doradztwa zawodowego polegają na prowadzeniu orientacji zawodowej. Orientacja zawodowa jest prowadzona w na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Wobec tego, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący doradztwo zawodowe w klasach I-VI w szkole podstawowej? »
- « pierwsza
- «
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 68
