wybór szkoły

Gdy zmienia się kierunek — jak zachować spokój przy wyborze szkoły i zawodu

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych  

Scenariusz jest propozycją kontynuacji lekcji pt. „Zmiana jako naturalny proces – emocje i współczesny kontekst krętej ścieżki kariery” autorstwa Agnieszki Grajczak.

Cel główny:

  • uczeń planuje ścieżkę kariery, uwzględniając w swoich planach konieczność stawiania czoła zmianom.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozumie, że stres w trakcie zmiany jest naturalny,
  • rozpoznaje, że strach i ekscytacja mogą występować jednocześnie,
  • zna sposoby wspierania siebie w procesie zmiany,
  • potrafi zaplanować pierwszy krok,
  • potrafi zadeklarować działanie.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca indywidualna,
  • karta pracy,
  • projekcja filmu.

Środki dydaktyczne:

  • kartki A4, długopisy,
  • tablica, marker,
  • komputer, rzutnik,
  • film pt. „Neurony w akcji” [1],
  • „Mój pierwszy krok” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.