samodyscyplina

9. Pan cukiernik i pani cukierniczka – słodka praca wymagająca talentu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu, uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu profesji na przykładzie zawodu cukiernika,
  • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy cukiernika,
  • potrafi określić zakres zdolności i predyspozycji zawodowych cukiernika,
  • wymienia przybory i narzędzia przydatne w pracy cukiernika,
  • rozwija kompetencje związane z pracą zespołową.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • ekspresja plastyczna.

Środki dydaktyczne:

  • Pani cukierniczka – kolorowanka (załącznik nr 1),
  • Atrybuty zawodowe cukiernika – przykładowa lista (załącznik nr 2),
  • wybrane z listy (załącznik nr 2) atrybuty cukiernika – po dwa lub więcej dla grupy,
  • kolorowe kredki lub mazaki,
  • kolorowa plastelina, ciastolina lub modelina,
  • opcjonalnie: duże miski, mąka, sól, proszek do pieczenia, olej roślinny, gorąca woda, barwniki spożywcze,
  • makiety tekturowych minitortów.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

7. Wszystko to, co mnie otacza, to efekt czyjejś pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi w najbliższym otoczeniu,
  • opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów,
  • wskazuje różne czynności zawodowe pełnione przez osoby wykonujące zawody związane z najbliższym otoczeniem ucznia,
  • rozwija kompetencje twórcze i kreatywność,
  • rozwija kompetencje związane z wystąpieniami publicznymi, komunikacją interpersonalną oraz doskonali śmiałość w pracy zespołowej.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • prezentacja,
  • ekspresja plastyczna,
  • dyskusja moderowana.

Środki dydaktyczne:

  • kolorowe kredki lub mazaki,
  • arkusz A3 lub A2 – dla każdej grupy,
  • tablica,
  • taśma malarska lub masa mocująca samoprzylepna,
  • opcjonalnie: dwustronna taśma klejąca/klej, pudełka (np. po zapałkach, herbacie, jogurcie), kolorowe papiery i krepiny.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.