etyka

Etyka w miejscu pracy, czyli jak rozpoznać nieetyczne zachowania pracodawcy

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).                         

         Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Cel główny:

  • nabycie umiejętności rozpoznawania nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy i odpowiedniego reagowania na nie w celu ochrony swoich praw jako pracownika.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • poznaje różne formy nieetycznych zachowań pracodawców wobec pracowników,
  • uczy się rozpoznawać oznaki mobbingu, bullyingu i innych nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy,
  • dowiaduje się, jak reagować na nieetyczne zachowania w miejscu pracy,
  • rozumie, jakie prawa mają pracownicy w zakresie ochrony przed nieetycznymi praktykami.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • analiza przypadków,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • film pt. <a >„Jak rozpoznać toksycznego pracodawcę?” [1],
  • „Rozpoznajemy mobbing i inne nieetyczne zachowania pracodawcy” (załącznik 1) – dla każdego ucznia,
  • flipchart lub tablica, mazaki.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.