• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

3. Kto byłby potrzebny, gdyby…? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Autor: Katarzyna Druczak

Dodano: 21 sierpnia 2022

Cel główny: przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wymienia zawody, które są ważne w określonych sytuacjach, 
  • wskazuje okoliczności/sytuacje, w których przydatne byłyby zawody, które cieszą się jego zainteresowaniem.

Metody pracy:

  • praca w grupach, 
  • plakat,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • tablica,
  • arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy i jeden do ćwiczenia nr 2,
  • masa mocująca,
  • karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego ucznia,
  • pisaki.

Przewidywany czas: 45 min.

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

1. Kto byłby potrzebny, gdyby…

  • Nauczyciel omawia cel zajęć.
  • Następnie łączy uczniów w cztero- i pięcioosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje arkusz papieru flipchart i pisaki.
  • Nauczyciel podaje instrukcję do zadania dla wszystkich grup: wyobraźcie sobie, że ze swoimi grupami dryfujecie po oceanie. Nagle trafiacie na bezludną wyspę. Tam spotykacie człowieka, który chce wam pomóc zbudować miasto na wyspie. Ów człowiek zadaje wam pytanie – przedstawicieli jakich zawodów będziecie potrzebować, aby zbudować na wyspie miasto i zacząć w nim funkcjonować? Waszym zadaniem jest stworzenie plakatu prezentującego przedstawicieli zawodów.
  • Po zakończeniu pracy każda z grup umieszcza swój plakat w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
  • Następnie każda z grup omawia plakat, przedstawia zawody, których przedstawicieli przewidzieli do wykonywania różnych prac na bezludnej wyspie.
  • W podsumowaniu nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji, pyta:
    • Czy ćwiczenie było dla was łatwe?
    • Które z zaproponowanych zawodów można połączyć w grupy?
    • Czy chcielibyście dodać jeszcze jakiś zawód, aby zapewnić dogodne funkcjonowanie ludzi na waszej wyspie?

Nauczyciel chwali uczniów za udział w ćwiczeniu. Dodaje, że ćwiczenie stanowiło zachętę do myślenia o tym, jakie jest zapotrzebowanie na określone zawody w zależności od sytuacji/okoliczności.

Ponadto zwraca uwagę, że ćwiczenie posłużyło do zwrócenia uwagi na fakt, że wiele zawodów można pogrupować. A także połączyć ze względu na przyjęcie określonego kryterium.

2. Moje typy

  • Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy z uczniów otrzymuje na początek dwie karteczki.
  • Nauczyciel podaje następującą instrukcję: Każdy z was otrzymał dwie karteczki. Proszę, aby na początek każdy z was zapisał na pierwszej karteczce nazwę zawodu, którym się interesuje, oraz przykłady sytuacji/okoliczności, w których ten zawód byłby bardzo potrzebny. Przykład: cukiernik, gdyby znalazł się w krainie słodyczy, czekolady. Chodzi także o takie sytuacje, które należą do niecodziennych, niespodziewanych. Następnie proszę, aby na drugiej karteczce zapisać nazwę drugiego interesującego was zawodu oraz opisów przykładowych sytuacji, w których ów zawód będzie potrzebny.
  • Po zakończeniu pracy każdy z uczniów umieszcza swoje karteczki na flipcharcie wywieszonym przez nauczyciela.
  • Następnie nauczyciel wraz z uczniami analizuje zawody i zapotrzebowanie na nie we wskazanych przez uczniów sytuacjach/okolicznościach.
  • Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel zadaje pytania:
    • Czy zadanie było dla was łatwe?
    • Czy ktoś z was wcześniej myślał o sytuacjach/okolicznościach, w których zawody was interesujące byłyby szczególnie potrzebne?
    • Czego dowiedzieliście się podczas tego ćwiczenia?

Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Zwraca uwagę, że zawody można analizować w kontekście tego, jakie tworzą grupy. Można grupować je także pod kątem zapotrzebowania na nie w sytuacjach rzeczywistych, ale także niecodziennych, niezwyczajnych. Takiego typu rozważania mogą inspirować do myślenia o zawodzie, o jego znaczeniu w życiu własnym i innych ludzi. Autorefleksja dotycząca kariery zawodowej pozwala na podejmowanie działań przybliżających do osiągnięcia celu (na przykład wybór studiów kierunkowych).

Autor: Katarzyna Druczak

Aktualnie przeglądasz

wrzesień 2022 - Nr 37
dq37