1. Kto byłby potrzebny, gdyby…
- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
3. Kto byłby potrzebny, gdyby…? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Cel główny: przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia zawody, które są ważne w określonych sytuacjach,
- wskazuje okoliczności/sytuacje, w których przydatne byłyby zawody, które cieszą się jego zainteresowaniem.
Metody pracy:
- praca w grupach,
- plakat,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:
- tablica,
- arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy i jeden do ćwiczenia nr 2,
- masa mocująca,
- karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego ucznia,
- pisaki.
Przewidywany czas: 45 min.
Proponowane sytuacje dydaktyczne:
- Nauczyciel omawia cel zajęć.
- Następnie łączy uczniów w cztero- i pięcioosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje arkusz papieru flipchart i pisaki.
- Nauczyciel podaje instrukcję do zadania dla wszystkich grup: wyobraźcie sobie, że ze swoimi grupami dryfujecie po oceanie. Nagle trafiacie na bezludną wyspę. Tam spotykacie człowieka, który chce wam pomóc zbudować miasto na wyspie. Ów człowiek zadaje wam pytanie – przedstawicieli jakich zawodów będziecie potrzebować, aby zbudować na wyspie miasto i zacząć w nim funkcjonować? Waszym zadaniem jest stworzenie plakatu prezentującego przedstawicieli zawodów.
- Po zakończeniu pracy każda z grup umieszcza swój plakat w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
- Następnie każda z grup omawia plakat, przedstawia zawody, których przedstawicieli przewidzieli do wykonywania różnych prac na bezludnej wyspie.
- W podsumowaniu nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji, pyta:
- Czy ćwiczenie było dla was łatwe?
- Które z zaproponowanych zawodów można połączyć w grupy?
- Czy chcielibyście dodać jeszcze jakiś zawód, aby zapewnić dogodne funkcjonowanie ludzi na waszej wyspie?
Nauczyciel chwali uczniów za udział w ćwiczeniu. Dodaje, że ćwiczenie stanowiło zachętę do myślenia o tym, jakie jest zapotrzebowanie na określone zawody w zależności od sytuacji/okoliczności.
Ponadto zwraca uwagę, że ćwiczenie posłużyło do zwrócenia uwagi na fakt, że wiele zawodów można pogrupować. A także połączyć ze względu na przyjęcie określonego kryterium.
2. Moje typy
- Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy z uczniów otrzymuje na początek dwie karteczki.
- Nauczyciel podaje następującą instrukcję: Każdy z was otrzymał dwie karteczki. Proszę, aby na początek każdy z was zapisał na pierwszej karteczce nazwę zawodu, którym się interesuje, oraz przykłady sytuacji/okoliczności, w których ten zawód byłby bardzo potrzebny. Przykład: cukiernik, gdyby znalazł się w krainie słodyczy, czekolady. Chodzi także o takie sytuacje, które należą do niecodziennych, niespodziewanych. Następnie proszę, aby na drugiej karteczce zapisać nazwę drugiego interesującego was zawodu oraz opisów przykładowych sytuacji, w których ów zawód będzie potrzebny.
- Po zakończeniu pracy każdy z uczniów umieszcza swoje karteczki na flipcharcie wywieszonym przez nauczyciela.
- Następnie nauczyciel wraz z uczniami analizuje zawody i zapotrzebowanie na nie we wskazanych przez uczniów sytuacjach/okolicznościach.
- Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel zadaje pytania:
- Czy zadanie było dla was łatwe?
- Czy ktoś z was wcześniej myślał o sytuacjach/okolicznościach, w których zawody was interesujące byłyby szczególnie potrzebne?
- Czego dowiedzieliście się podczas tego ćwiczenia?
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Zwraca uwagę, że zawody można analizować w kontekście tego, jakie tworzą grupy. Można grupować je także pod kątem zapotrzebowania na nie w sytuacjach rzeczywistych, ale także niecodziennych, niezwyczajnych. Takiego typu rozważania mogą inspirować do myślenia o zawodzie, o jego znaczeniu w życiu własnym i innych ludzi. Autorefleksja dotycząca kariery zawodowej pozwala na podejmowanie działań przybliżających do osiągnięcia celu (na przykład wybór studiów kierunkowych).