Szkolny doradca zawodowy wspiera wychowawców klas i nauczycieli. Kontekst doradztwa zawodowego
Szkolny doradca zawodowy ma wiele zadań. Wśród nich mieści się współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiot ó w podczas realizacji zada ń z zakresu doradztwa zawodowego. Dowiedz się, dlaczego współpraca ta odgrywa istotną rolę ? Jakie mogą być formy udzielania im wsparcia?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jakiego wsparcia szkolny doradca zawodowy udziela wychowawcom klas?
W jaki sposób doradca zawodowy może pomagać nauczycielom – przedmiotowcom?
Role zespołowe i ich wpływ na funkcjonowanie grupy
Doradca zawodowy udziela wsparcia uczniom w projektowaniu przysz
ł
o
ś
ci m.in. w formie indywidualnej albo grupowej. Do ka
ż
dej z tych form m
ł
ody cz
ł
owiek wnosi swoje potrzeby, przekonania i oczekiwania. Wynikaj
ą
one z jego osobistych do
ś
wiadcze
ń
, preferowanych warto
ś
ci i posiadanych zasob
ó
w. Jednak doradztwo realizowane w formie indywidualnej ma inn
ą
dynamik
ę
ni
ż
to prowadzone w formie grupowej. Lektura tego artyku
ł
u b
ę
dzie okazj
ą
do uporz
ą
dkowania istotnych zagadnie
ń
zwi
ą
zanych z prac
ą
z grup
ą
w doradztwie. Celem opracowania jest przekazanie doradcom informacji na temat, czym jest proces grupowy i jakie s
ą
jego fazy. Czytelnik artyku
ł
u b
ę
dzie m
ó
g
ł
si
ę
dowiedzie
ć
, jak role grupowe wp
ł
ywaj
ą
na funkcjonowanie grupy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czym jest zespół i skąd biorą się role zespołowe?
Na czym polega nieświadoma dynamika grupy?
Czym jest świadome kierowanie grupą?
Dlaczego role zespołowe są ważne?
Jakie role zespołowe wyróżniają się w klasie szkolnej?
W jaki sposób role zespołowe wpływają na funkcjonowanie grupy?
1. Kim jestem? Scenariusz zajęć dla uczniów klasy III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje, załącznik nr 2 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: poznawanie specyfiki pracy w przykładowych zawodach z bliższego i dalszego otoczenia.
Cele szczegółowe: Uczeń:
wymienia zawody wykonywane przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu,
wymienia atrybuty pracy w przykładowych zawodach,
opisuje podstawową specyfikę pracy w tych zawodach,
omawia ich użyteczność w życiu.
Metody pracy:
rozmowa kierowana,
praca z tekstem,
praca w grupach,
dobieranka/uzupełnianka,
dyskusja.
Środki dydaktyczne:
Kim jestem? (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej czteroosobowej grupy),
Zawody (załącznik nr 2 – po jednym dla grupy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
Co wykorzystuję w swojej pracy? (załącznik nr 3 – po jednym dla grupy),
nożyczki,
klej,
przybory do pisania,
kredki.
Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.
2. Wśród zwierząt. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: poznawanie specyfiki pracy wykwalifikowanego opiekuna zwierząt w zoo. Cele szczegółowe: Uczeń:
opisuje specyfikę pracy na stanowisku wykwalifikowanego opiekuna zwierząt,
poznaje podstawowy sprzęt używany w pracy w zoo.
Metody pracy:
miniwykład,
dyskusja kierowana,
praca w grupie,
zabawa ruchowa.
Środki dydaktyczne:
Moje zwierzątko (załącznik nr 1 – dla każdej grupy),
Naśladujemy zwierzęta (załącznik nr 2 – dwie sztuki, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
arkusz flipchart (dla każdej grupy),
mazaki,
kartki A4 (dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
3. Kto byłby potrzebny, gdyby…? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Cel główny: przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup. Cele szczegółowe: Uczeń:
wymienia zawody, które są ważne w określonych sytuacjach,
wskazuje okoliczności/sytuacje, w których przydatne byłyby zawody, które cieszą się jego zainteresowaniem.
Metody pracy:
praca w grupach,
plakat,
dyskusja.
Środki dydaktyczne:
tablica,
arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy i jeden do ćwiczenia nr 2,
masa mocująca,
karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego ucznia,
pisaki.
Przewidywany czas: 45 min.
4. Zawodowe szarady. Karty pracy dla uczniów klas IV–VI
Cel ogólny: rozwijanie umiejętności docierania do informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy zawodoznawczej,
Cele szczegółowe, uczeń:
poznaje źródła wiedzy zawodoznawczej,
wie, w jaki sposób selekcjonować informacje.
Metody pracy:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
dostęp do komputera, tableta (dla każdego ucznia),
Szarady – załącznik nr 1 (dla każdego ucznia).
Przewidywany czas: 45 min.
5. Do czego może się przydać…? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń: posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: przygotowanie uczniów do posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
wymienia przybory/narzędzia, z których korzystają w swojej pracy przedstawiciele wybranych zawodów,
potrafi podać przykładowe przybory/narzędzia, z których można korzystać w sposób niekonwencjonalny.
Metody pracy:
praca w grupach,
plakat,
dyskusja.
Środki dydaktyczne:
Przykładowe narzędzia pracy... (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela)
tablica,
arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy,
Do czego może się przydać…? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia),
masa mocująca,
pisaki.
Przewidywany czas: 45 min.
6. Wartości – kompas zawodowy. Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII
Karta pracy przeznaczona jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa własną hierarchię wartości i potrzeb; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: Określenie własnej hierarchii wartości i potrzeb.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
uświadamia sobie wagę wartości w życiu i pracy,
wskazuje ważne dla siebie wartości,
łączy wartości z rodzajem wykonywanej pracy,
współpracuje w parze,
udziela konkretnych odpowiedzi.
Metody pracy:
praca w parach,
heureza.
Środki dydaktyczne:
karta pracy Poszukiwanie wartości (załącznik nr 1 – do wydrukowania dla każdego ucznia),
karta pracy Mój kompas zawodowy (załącznik nr 2 – do wydrukowania dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
7. W czym jesteśmy podobni – Bingo! Scenariusz zajęć dla klas VII–VIII
Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: analiza porównawcza własnych cech i cech przykładowej osoby przy wyborze szkoły ponadpodstawowej.
Cele szczegółowe: Uczeń:
potrafi przeanalizować swoje cechy charakterystyczne,
potrafi przypisać sobie cechy, które posiada, do podobnych u innych osób.
Metody pracy:
praca indywidualna,
gra,
prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).
Środki dydaktyczne:
dostęp do strony internetowej z generatorem karty Bingo https://myfreebingocards.com/bingo-card-generator,
projektor i komputer z dostępem do Internetu,
Opis mojej osoby (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
Historia Jurka (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.
8. Skowronek, sowa czy koliber? Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII
Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: rozpoznawanie własnych ograniczeń jako wyzwań w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe:
Uczeń:
określa własny chronotyp,
zabiera głos na forum klasy,
poszerza swoją świadomość zawodową,
analizuje źródło swoich nawyków i przyzwyczajeń.
Metody pracy:
praca indywidualna,
miniwykład,
heureza.
Środki dydaktyczne:
projektor/tv, biała tablica,
Skowronek, sowa, koliber – kim jestem? (załącznik nr 1 – do wydrukowania dla każdego ucznia),
Zawody dla skowronka, sowy i kolibra (załącznik nr 2 – do wyświetlenia na tablicy, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
kolorowy pisak lub długopis.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
9. Kolej na kolej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów branży transportu kolejowego. Cele szczegółowe:
Uczeń:
wymienia zawody branży transportu kolejowego,
wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach,
wymienia kwalifikacje w tych zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
charakteryzuje zawody branży transportu kolejowego.
Metody pracy:
rozmowa kierowana,
praca w grupach,
plakat.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu (dla każdego ucznia),
papier flipchart (4 sztuki),
kolorowe markery.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
10. Żabi skok w zawodową przyszłość. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: Rozpoznawanie swoich możliwości i ograniczeń w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń:
planuje swoją przyszłość zawodową,
przewiduje kolejne jej etapy,
poznaje ścieżkę kariery konkretnych zawodów,
wyszukuje informacje w zasobach internetowych,
zapoznaje się z ofertą szkół ponadpodstawowych i studiów wyższych.
Metody pracy:
technika tzw. żabich skoków,
praca w parach,
autoprezentacja.
Środki dydaktyczne:
projektor, tablica,
dostęp do komputera/smartfonu/tabletu dla każdego ucznia,
Żabi skok w zawodową przyszłość (załącznik nr 1 – dla każdej pary uczniów).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
11. O współpracy. Scenariusz rady pedagogicznej
Cel główny: przygotowanie nauczycieli do omawiania organizacji współpracy w szkole w zakresie doradztwa zawodowego. Cele szczegółowe: Uczestnik:
potrafi podać przykłady działań w szkole z zakresu doradztwa zawodowego, w których nauczyciele współpracują,
podaje przykłady działań opartych na współpracy, które można dodać, zmienić w szkole,
wskazuje partnerów, z którymi można współpracować w zakresie doradztwa zawodowego.
Metody pracy:
praca zespołowa,
praca w grupach,
plakat,
dyskusja.
Środki dydaktyczne:
tablica/flipchart,
arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy w ćwiczeniu 1 i jeden dla każdej grupy w ćwiczeniu 3,
masa mocująca,
pisaki.
Przewidywany czas realizacji: 90 min.