Dla prowadzącego: przed lekcją należy pociąć opisy zawodów wzdłuż na paski i złożyć je do losowania. Losowanie będzie atrakcyjniejsze, jeśli każdy los zostanie umieszczony w otwieranym pojemniczku, np. z „jajek niespodzianek”. Naczynie do losowania może być prześwitujące. Przed lekcją należy rozsunąć ławki, tak aby stworzyć agorę – przestrzeń dla uczniów do swobodnej wymiany zdania. Lekcja może być też przeprowadzona na przykład w auli szkolnej.
- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
11. Agora zawodów. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Cel główny: wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia się informacjami z rówieśnikami,
- identyfikuje niezbędne informacje na temat zawodu,
- analizuje informacje,
- komunikuje się w grupie,
- współpracuje w grupie.
Metody pracy:
- praca w grupach,
- praca indywidualna,
- dyskusja kierowana.
Środki dydaktyczne:
- naczynie/pojemnik na opisy zawodów,
- rzutnik, ekran,
- Opisy zawodów (załącznik nr 1, do pocięcia)
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Proponowana sytuacja dydaktyczna
1. Nauczyciel wita uczniów oraz przedstawia główny cel lekcji. Podaje definicję pojęcia agora15.
2. Nauczyciel przekazuje instrukcję. Każdy uczeń losuje z naczynia jedną kartkę. Zadaniem uczniów będzie odnalezienie się w jednej z sześciu grup, które definiowane są sześcioma zawodami. Nauczyciel wyjaśnia, że co roku resort edukacji ogłasza prognozę zapotrzebowania na zawody. Wszystkie zawody tej lekcji znalazły się na liście prognoz na 2022 rok. Na wylosowanych kartkach znajdują się wybrane informacje na temat zawodów. Dotyczą one: nazwy zawodu, zadań zawodowych, środowiska pracy, wymagań psychofizycznych oraz możliwości zatrudnienia. Zadaniem uczniów jest rozpytanie się wśród koleżanek i kolegów oraz stworzenie
zespołu, który będzie opisywał ten sam zawód. Grupę „doskonałą” powinno stanowić nie więcej niż 5 uczniów. Uczniowie swobodnie przemieszczają się po wolnej przestrzeni na środku klasy.
3. Po utworzeniu sześciu grup i dobraniu się uczniów w grupy nauczyciel wyświetla po kolei opisy zawodów. Po wyświetleniu pierwszego zawodu automatyk uczniowie sprawdzają, czy są w dobrej grupie. Ci, którzy wybrali błędnie zawód, odchodzą z grupy i zajmują wyznaczone przez nauczyciela miejsce (na przykład przy biurku). Sytuacja powtarza się z kolejnymi zawodami. Podczas omawiania kolejnych zawodów uczeń, który pierwotnie błędnie wybrał grupę, dołącza do właściwej grupy.
4. Nauczyciel, podsumowując lekcję, może zadać pytania:
- Co podczas dzisiejszej lekcji sprawiało wam trudność?
- Jak myślicie, z czego wynika zapotrzebowanie na zawody, o których dzisiaj mówiliśmy?
- Kto z was chciałby pracować w zawodach, o których dzisiaj mówiliśmy?
* Agora (starogrecki rynek) – zgromadzenie obywateli w miastach-państwach starożytnej Grecji; centralny plac stanowiący miejsce obrad takiego zgromadzenia; miejsce, gdzie rozstrzygane są ważne sprawy.