Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje, załącznik nr 2 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: poznawanie specyfiki pracy w przykładowych zawodach z bliższego i dalszego otoczenia.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia zawody wykonywane przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu,
- wymienia atrybuty pracy w przykładowych zawodach,
- opisuje podstawową specyfikę pracy w tych zawodach,
- omawia ich użyteczność w życiu.
Metody pracy:
- rozmowa kierowana,
- praca z tekstem,
- praca w grupach,
- dobieranka/uzupełnianka,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:
- Kim jestem? (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej czteroosobowej grupy),
- Zawody (załącznik nr 2 – po jednym dla grupy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
- Co wykorzystuję w swojej pracy? (załącznik nr 3 – po jednym dla grupy),
- nożyczki,
- klej,
- przybory do pisania,
- kredki.
Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.