Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT

Marta Koch-Kozioł

Autor: Marta Koch-Kozioł

Dodano: 10 maja 2023
Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT

Podczas zajęć z doradztwa zawodowego warto zapoznawać uczniów z metodami, które będą mogli wykorzystać podczas planowania swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Jedną z nich jest analiza SWOT. Dowiedz się, czym jest analiza SWOT oraz wykorzystaj scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT

Czym jest analiza SWOT?

Nazwa jest skrótem od angielskich słów strenghts (silne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse) oraz threats (zagrożenia). Jest to metoda, która służy uporządkowaniu i analizie informacji i może być wykorzystana w różnych celach, w zależności od potrzeb.

Poniżej dwa wybrane przykłady wykorzystania analizy SWOT podczas projektowania przez uczniów ścieżki edukacyjno-zawodowej:

  • dokonanie autodiagnozy – analiza SWOT może pomóc uczniom w określeniu ich mocnych i słabych stron,
  • określenie trudności – analiza SWOT może służyć w rozpoznaniu problemów, które mogą pojawić się podczas wyboru szkoły ponadpodstawowej.

Przykład wykorzystania analizy SWOT na zajęciach z doradztwa zawodowego

Jednym z pomysłów, który można wykorzystać na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII jest analiza wybranego przez ucznia zawodu. Poniżej scenariusz wykorzystujący analizę SWOT.

Tytuł: Poznajemy konkretne zawody wykorzystując analizę SWOT

Cel główny: wykorzystanie analizy SWOT w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • zna analizę SWOT,
  • dokonuje autodiagnozy w zakresie posiadanych predyspozycji,
  • rozwija umiejętność współpracy w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • arkusze flipchart – dla każdej grupy,
  • Kompas szkolnictwa branżowego, Instytut Badań Edukacyjnych,
  • kartka a4 – jedna sztuka dla ucznia,
  • pisaki,
  • komputer/ smartfon – dostęp dla każdego ucznia.

Metody pracy:  

  • burza mózgów,
  • dyskusja,
  • mapy myśli,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupach,
  • plakat.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

1. Na początku zajęć doradca łączy uczniów w pięcioosobowe zespoły i prosi, aby zastanowili się na czym polega analiza SWOT. Nauczyciel zachęca, aby wykorzystać różne metody i techniki takie jak burza mózgów, dyskusja grupowa czy tworzenie map myśli. Wszystko po to, aby uczniowie zrozumieli, jakie korzyści może im przynieść analiza SWOT w kontekście planowania kariery zawodowej. Każdy zespół ma przygotować plakat z wypisanymi zaletami metody SWOT. Jedna osoba z grupy przedstawia na forum wyniki prac.

2. Następnie prowadzący przydziela każdemu zespołowi jeden zawód szkolnictwa branżowego do analizy (z listy poniżej):

  • mechanik,
  • technik informatyk,
  • fryzjer,
  • fotograf,
  • elektryk.

Nauczyciel wręcza uczniom z każdego zespołu arkusz flipchart i mazaki. Każda grupa ma za zadanie określić w formie plakatu mocne i słabe strony pracy oraz szanse i wyzwania na rynku pracy dla danego. Plakat należy opracować według poniższego schematu.

 


 

Powyższy schemat nauczyciel przerysowuje na tablicy. Uczniowie mogą korzystać z narzędzia Kompas szkolnictwa branżowego, aby zdobyć niezbędne informacje na temat danego zawodu.

3. Prezentacja wyników. Po dokonaniu analizy każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy. Doradca zachęca pozostałych uczniów o uzupełnianie informacji, których ich zdaniem brakuje na plakacie.

4. Uczniowie wywieszają prace w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

5. Następnie, każdy uczeń indywidualnie, na kartce A4 ponownie przerysowuje schemat z tablicy. Wybiera jeden zawód spośród wcześniej omawianych. Tym razem uczeń dokonuje własnej analizy SWOT w kontekście konkretnego zawodu.

Dla prowadzącego: nauczyciel może naprowadzić uczniów w jaki sposób mają wykonać to zadanie. Może zadać pytania pomocnicze:

Dla obszaru mocne strony:

  • Czy uczeń posiada mocne strony, które mogą mu ułatwić pracę w danym zawodzie?
  • Czy posiada odpowiednie predyspozycje psychiczne/fizyczne?

Dla obszaru słabe strony:

  • Czy uczeń ma przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania danego zawodu?
  • Czy zawód zgodny jest z zainteresowaniami ucznia?

Dla obszaru szanse:

  • Czy uczeń może podjąć działania przybliżające go do wykonywania danego zawodu?

Dla obszaru zagrożenia:

  • Jakie istnieją trudności/wyzwania, aby wybrać dany zawód?

6. Po wykonaniu samodzielnie zadania chętni uczniowie dzielą się swoimi odpowiedziami.

7. Jako podsumowanie prowadzący zadaje pytania:

  • Czy analiza SWOT może być pomocna przy dokonywaniu wyboru zawodu? Dlaczego?
  • Czy, waszym zdaniem, jest to trudna metoda? Dlaczego?
  • Czy kiedykolwiek wykorzystywaliście analizę SWOT? Jeśli tak, jakie to były działania?

Analiza SWOT umożliwia uczniom poznanie siebie w kontekście konkretnego zawodu. Uczy także zwracania uwagi na możliwości i szanse, które stoją przed młodym człowiekiem. Pozwala również na dostrzeganie trudności i wyzwań związanych z podejmowaniem decyzji co do dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Zachęcam także do wykorzystania scenariusza zajęć Moje puzzle – planowanie na zasobach…, w którym jedną z metod jest właśnie analiza SWOT.

Autor: Marta Koch-Kozioł

Podgląd dokumentów:

Słowa kluczowe:
SWOT

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 63

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 63
Dostępny w wersji elektronicznej