Nazwa jest skrótem od angielskich słów strenghts (silne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse) oraz threats (zagrożenia). Jest to metoda, która służy uporządkowaniu i analizie informacji i może być wykorzystana w różnych celach, w zależności od potrzeb.
Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT
Podczas zajęć z doradztwa zawodowego warto zapoznawać uczniów z metodami, które będą mogli wykorzystać podczas planowania swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Jedną z nich jest analiza SWOT. Dowiedz się, czym jest analiza SWOT oraz wykorzystaj scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego wykorzystujący analizę SWOT
Czym jest analiza SWOT?
Poniżej dwa wybrane przykłady wykorzystania analizy SWOT podczas projektowania przez uczniów ścieżki edukacyjno-zawodowej:
- dokonanie autodiagnozy – analiza SWOT może pomóc uczniom w określeniu ich mocnych i słabych stron,
- określenie trudności – analiza SWOT może służyć w rozpoznaniu problemów, które mogą pojawić się podczas wyboru szkoły ponadpodstawowej.
Przykład wykorzystania analizy SWOT na zajęciach z doradztwa zawodowego
Jednym z pomysłów, który można wykorzystać na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII jest analiza wybranego przez ucznia zawodu. Poniżej scenariusz wykorzystujący analizę SWOT.
Tytuł: Poznajemy konkretne zawody wykorzystując analizę SWOT
Cel główny: wykorzystanie analizy SWOT w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna analizę SWOT,
- dokonuje autodiagnozy w zakresie posiadanych predyspozycji,
- rozwija umiejętność współpracy w grupie.
Środki dydaktyczne:
- arkusze flipchart – dla każdej grupy,
- Kompas szkolnictwa branżowego, Instytut Badań Edukacyjnych,
- kartka a4 – jedna sztuka dla ucznia,
- pisaki,
- komputer/ smartfon – dostęp dla każdego ucznia.
Metody pracy:
- burza mózgów,
- dyskusja,
- mapy myśli,
- praca indywidualna,
- praca w grupach,
- plakat.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Proponowane sytuacje dydaktyczne:
1. Na początku zajęć doradca łączy uczniów w pięcioosobowe zespoły i prosi, aby zastanowili się na czym polega analiza SWOT. Nauczyciel zachęca, aby wykorzystać różne metody i techniki takie jak burza mózgów, dyskusja grupowa czy tworzenie map myśli. Wszystko po to, aby uczniowie zrozumieli, jakie korzyści może im przynieść analiza SWOT w kontekście planowania kariery zawodowej. Każdy zespół ma przygotować plakat z wypisanymi zaletami metody SWOT. Jedna osoba z grupy przedstawia na forum wyniki prac.
2. Następnie prowadzący przydziela każdemu zespołowi jeden zawód szkolnictwa branżowego do analizy (z listy poniżej):
- mechanik,
- technik informatyk,
- fryzjer,
- fotograf,
- elektryk.
Nauczyciel wręcza uczniom z każdego zespołu arkusz flipchart i mazaki. Każda grupa ma za zadanie określić w formie plakatu mocne i słabe strony pracy oraz szanse i wyzwania na rynku pracy dla danego. Plakat należy opracować według poniższego schematu.
Powyższy schemat nauczyciel przerysowuje na tablicy. Uczniowie mogą korzystać z narzędzia Kompas szkolnictwa branżowego, aby zdobyć niezbędne informacje na temat danego zawodu.
3. Prezentacja wyników. Po dokonaniu analizy każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy. Doradca zachęca pozostałych uczniów o uzupełnianie informacji, których ich zdaniem brakuje na plakacie.
4. Uczniowie wywieszają prace w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
5. Następnie, każdy uczeń indywidualnie, na kartce A4 ponownie przerysowuje schemat z tablicy. Wybiera jeden zawód spośród wcześniej omawianych. Tym razem uczeń dokonuje własnej analizy SWOT w kontekście konkretnego zawodu.
Dla prowadzącego: nauczyciel może naprowadzić uczniów w jaki sposób mają wykonać to zadanie. Może zadać pytania pomocnicze:
Dla obszaru mocne strony:
- Czy uczeń posiada mocne strony, które mogą mu ułatwić pracę w danym zawodzie?
- Czy posiada odpowiednie predyspozycje psychiczne/fizyczne?
Dla obszaru słabe strony:
- Czy uczeń ma przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania danego zawodu?
- Czy zawód zgodny jest z zainteresowaniami ucznia?
Dla obszaru szanse:
- Czy uczeń może podjąć działania przybliżające go do wykonywania danego zawodu?
Dla obszaru zagrożenia:
- Jakie istnieją trudności/wyzwania, aby wybrać dany zawód?
6. Po wykonaniu samodzielnie zadania chętni uczniowie dzielą się swoimi odpowiedziami.
7. Jako podsumowanie prowadzący zadaje pytania:
- Czy analiza SWOT może być pomocna przy dokonywaniu wyboru zawodu? Dlaczego?
- Czy, waszym zdaniem, jest to trudna metoda? Dlaczego?
- Czy kiedykolwiek wykorzystywaliście analizę SWOT? Jeśli tak, jakie to były działania?
Analiza SWOT umożliwia uczniom poznanie siebie w kontekście konkretnego zawodu. Uczy także zwracania uwagi na możliwości i szanse, które stoją przed młodym człowiekiem. Pozwala również na dostrzeganie trudności i wyzwań związanych z podejmowaniem decyzji co do dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Zachęcam także do wykorzystania scenariusza zajęć Moje puzzle – planowanie na zasobach…, w którym jedną z metod jest właśnie analiza SWOT.