1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Przekazuje, że głównym celem lekcji będzie rozwijanie umiejętności poszukiwania źródeł wiedzy o zawodach.
- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
4. Zawodowe szarady. Karty pracy dla uczniów klas IV–VI
Cel ogólny: rozwijanie umiejętności docierania do informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy zawodoznawczej,
Cele szczegółowe, uczeń:
- poznaje źródła wiedzy zawodoznawczej,
- wie, w jaki sposób selekcjonować informacje.
Metody pracy:
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- dostęp do komputera, tableta (dla każdego ucznia),
- Szarady – załącznik nr 1 (dla każdego ucznia).
Przewidywany czas: 45 min.
Proponowane sytuacje dydaktyczne:
2. Prowadzący rozdaje załącznik nr 1. Każdy uczeń wypełnia swoją kartę indywidualnie. Podczas pracy własnej nauczyciel upewnia się, że wszystkie zadania są jasne dla uczniów.
3. Po około 25 minutach wspólnie z uczniami podaje rozwiązania.
4. Szczególną uwagę nauczyciel poświęca punktowi czwartemu z karty pracy. Podaje uczniom źródła wiedzy zawodoznawczej jak: Ośrodek Rozwoju Edukacji, w tym portal doradztwo.ore.edu.pl, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych, Mapa Karier.
5. Na zakończenie nauczyciel może zadać takie pytania jak:
- Czy dzisiejsza lekcja była dla was ciekawa?
- Czego ważnego w planowaniu swojej kariery dowiedziałeś się dzisiaj na zajęciach?
Nauczyciel może poprosić uczniów o wykonanie ćwiczenia w domu. Ma ono na celu rozwinięcie umiejętności poszukiwania i selekcjonowania informacji zawodoznawczych.
6. Nauczyciel prosi, aby uczniowie znaleźli przykłady miejsc/zasobów, gdzie mogą znaleźć informacje na temat rynku pracy, zawodów. Prowadzący rysuje na tablicy poniższą tabelkę i prosi uczniów, aby przerysowali ją na kartkę A4 według podanego wzoru:
Miejsca/zasoby |
Konkretne przykłady |
Strony internetowe/portale zajmujące się doradztwem zawodowym i informacją zawodoznawczą (adresy) |
|
Czasopisma (nazwy czasopism) |
|
Instytucje krajowe (na przykład Ośrodek Rozwoju Edukacji) |
|
Instytucje lokalne (na przykład fundacje, urzędy pracy itp.) |
|
Zasoby szkolne (wymienić osoby zajmujące się doradztwem zawodowym) |
|
Programy komputerowe/testy komputerowe (wymienić nazwy) |
|
Raporty dotyczące rynku pracy, zawodów (tytuły raportów) |
|
Zasoby rodzinne (wymienić osoby, które mogą przekazać informację zawodoznawczą) |
Zadaniem uczniów jest wypełnienie tabeli i przyniesienie jej na kolejne zajęcia, aby podzielić się wynikami swoich poszukiwań.