• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

4. Zawodowe szarady. Karty pracy dla uczniów klas IV–VI

Marta Koch-Kozioł

Autor: Marta Koch-Kozioł

Dodano: 21 sierpnia 2022
KRZYŻÓWKA_page-0001

Cel ogólny: rozwijanie umiejętności docierania do informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy zawodoznawczej,

Cele szczegółowe, uczeń:

  • poznaje źródła wiedzy zawodoznawczej,
  • wie, w jaki sposób selekcjonować informacje.

Metody pracy:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • dostęp do komputera, tableta (dla każdego ucznia),
  • Szarady – załącznik nr 1 (dla każdego ucznia).

Przewidywany czas: 45 min.

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Przekazuje, że głównym celem lekcji będzie rozwijanie umiejętności poszukiwania źródeł wiedzy o zawodach.

2. Prowadzący rozdaje załącznik nr 1. Każdy uczeń wypełnia swoją kartę indywidualnie. Podczas pracy własnej nauczyciel upewnia się, że wszystkie zadania są jasne dla uczniów.

3. Po około 25 minutach wspólnie z uczniami podaje rozwiązania.

4. Szczególną uwagę nauczyciel poświęca punktowi czwartemu z karty pracy. Podaje uczniom źródła wiedzy zawodoznawczej jak: Ośrodek Rozwoju Edukacji, w tym portal doradztwo.ore.edu.pl, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych, Mapa Karier.

5. Na zakończenie nauczyciel może zadać takie pytania jak:

  • Czy dzisiejsza lekcja była dla was ciekawa?
  • Czego ważnego w planowaniu swojej kariery dowiedziałeś się dzisiaj na zajęciach?

Nauczyciel może poprosić uczniów o wykonanie ćwiczenia w domu. Ma ono na celu rozwinięcie umiejętności poszukiwania i selekcjonowania informacji zawodoznawczych.

6. Nauczyciel prosi, aby uczniowie znaleźli przykłady miejsc/zasobów, gdzie mogą znaleźć informacje na temat rynku pracy, zawodów. Prowadzący rysuje na tablicy poniższą tabelkę i prosi uczniów, aby przerysowali ją na kartkę A4 według podanego wzoru:

Miejsca/zasoby

Konkretne przykłady

Strony internetowe/portale zajmujące się doradztwem zawodowym i informacją zawodoznawczą (adresy)

 

Czasopisma (nazwy czasopism)

 

Instytucje krajowe (na przykład Ośrodek Rozwoju Edukacji)

 

Instytucje lokalne (na przykład fundacje, urzędy pracy itp.)

 

Zasoby szkolne (wymienić osoby zajmujące się doradztwem zawodowym)

 

Programy komputerowe/testy komputerowe (wymienić nazwy)

 

Raporty dotyczące rynku pracy, zawodów (tytuły raportów)

 

Zasoby rodzinne (wymienić osoby, które mogą przekazać informację zawodoznawczą)

 

Zadaniem uczniów jest wypełnienie tabeli i przyniesienie jej na kolejne zajęcia, aby podzielić się wynikami swoich poszukiwań.

Autor: Marta Koch-Kozioł

Aktualnie przeglądasz

wrzesień 2022 - Nr 37
dq37