1. Nauczyciel wita uczniów, przedstawia główny cel lekcji. Wyjaśnia temat zajęć. Informuje uczniów, że temat jest nawiązaniem do słów francuskiego pisarza, żyjącego na przełomie XVII i XVIII wieku – Voltaire’a. Zapisuje na tablicy sentencję:
- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
8. Praca – antidotum na życiowe niedole. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy) załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego).
Cel główny: analizowanie znaczenia i możliwości doświadczania pracy.
Cele szczegółowe, uczeń:
- analizuje informacje na dany temat,
- weryfikuje swoją wiedzę,
- prezentuje informacje na forum,
- uświadamia sobie istotę i zalety pracy.
Metody pracy:
- praca w grupie,
- burza mózgów,
- mapa myśli.
Środki dydaktyczne:
- projektor, tablica,
- Typ społeczny zawodów (załącznik nr 1 – do wydrukowania i pocięcia oraz do wyświetlenia na tablicy),
- Typ realistyczno-badawczy zawodów (załącznik nr 2 – do wydrukowania i pocięcia oraz do wyświetlenia na tablicy),
- kartka A5 i długopis.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Proponowane sytuacje dydaktyczne
Praca oddala od nas trzy wielkie niedole: nudę, występek i ubóstwo.
2. Nauczyciel wyjaśnia, że słowo antidotum w temacie lekcji zostało użyte w znaczeniu „środek zaradczy na coś”.
3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odliczyli do ośmiu. Uczniowie grupują się według odliczonej cyfry. Każda z grup losowo otrzymuje kartę z fotografią i poleceniem.
4. Uczniowie wspólnie w grupie wykonują zadanie i zapisują swoje propozycje. Każda grupa ma także zastanowić się, jakiego typu zawodów dotyczy ich polecenie.
5. Uczniowie dzielą się swoimi propozycjami określenia typów zawodów. Uzasadniają swoje zdanie. Nauczyciel wyświetla na tablicy prawidłowy podział grup: typ społecznyi typ realistyczno-badawczy załączniki nr 1 i 2.
6. Wytypowani przez uczniów przedstawiciele odczytują zgromadzone przez siebie informacje według schematu. Najpierw pierwsza grupa:
środowisko pracy, cechy osobowościowe, wartości pracy, propozycje zawodów. Następnie swoje propozycje odczytuje grupa druga.
7. Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi o dokończenie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…
Joanna Gajdzińska