• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Doradztwo zawodowe dla uczniów przybywających z zagranicy. Cudzoziemcy w polskim systemie oświaty

    Praca z uczniami przybywaj ą cymi z zagranicy cz ę sto jest wyzwaniem dla doradc ó w zawodowych. Do tego grona zaliczaj ą si ę uchod ź cy, imigranci oraz Polacy, kt ó rzy pobierali nauk ę w szko ł ach funkcjonuj ą cych w systemach o ś wiaty innych pa ń stw. Jak wa ż ny jest to temat dla doradcy zawodowego, pokaza ł y do ś wiadczenia z ostatnich miesi ę cy. Celem tego artyku ł u jest przedstawienie g łó wnych za ł o ż e ń doradztwa zawodowego dla uczni ó w przybywaj ą cych z zagranicy. Czytelnik dowie si ę , co wp ł ywa na sytuacj ę ucznia i jakie s ą jego potrzeby. Pozna tak ż e mo ż liwe formy wsparcia. W artykule znalaz ł y si ę r ó wnie ż praktyczne wskaz ó wki do pracy doradczej.

Artykuły

  • Podejście doceniające jako model doradztwa zawodowego

    Metoda podejścia doceniającego została opracowana przez Davida Cooperridera i Suresha Srivastavę w 1987 roku. Głównym tej metody założeniem jest koncentrowanie się na wartościowych aspektach działań i na możliwościach, a nie na trudnościach czy ograniczeniach. Koncepcja zakłada motywowanie ludzi do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami w danym obszarze. Ważne jest niepoświęcanie czasu ani energii na kwestie mniej komfortowe lub takie, które powodują trudności. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest podejście doceniające? Jakie korzyści przynosi skupienie się na pozytywnej energii skierowanej na działanie? Kto jest twórcą metody podejścia doceniającego i jakie są jej główne założenia? Jakie są główne etapy Modelu 4D i w jakich sytuacjach warto go wykorzystać? Jakie korzyści przynosi stosowanie metody doceniającej dociekliwości w pracy z uczniami?
  • Egzamin zawodowy. Co powinien wiedzieć uczeń szkoły podstawowej?

    Ucze ń szko ł y podstawowej wybieraj ą c szko łę ponadpodstawow ą kszta ł c ą c ą w zawodzie, decyduje si ę na ś cie ż k ę zdobywania zawodu i okre ś lonych kwalifikacji. Szko ł ami kszta ł c ą cymi w zawodzie s ą bran ż owa szko ł a I stopnia, technikum. Decyduj ą c si ę na kontynuacj ę nauki w kt ó rej ś z nich, ucze ń b ę dzie realizowa ć przedmioty zawodowe, aby nast ę pnie przyst ą pi ć do egzaminu zawodowego. Dowiedz si ę , jakie informacje dotycz ą ce tego egzaminu warto zdoby ć jeszcze przed wyborem szko ł y ponadpodstawowej. 
  • 1. Zawodowe domino. Karta pracy dla uczniów klas III

    Cel główny: opisywanie roli zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu.Cele szczegółowe:Uczeń: prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób, rozwija umiejętności autoprezentacji, poszukuje związku między zainteresowaniami a zawodem. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, rozmowa kierowana, gra, miniwykład. Środki dydaktyczne: markery, kartki A4 (1 sztuka dla każdego ucznia), nożyczki, Zainteresowania i pasje (załącznik nr 1 – 1 sztuka dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Do czego to…? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Cel główny: przygotowanie uczniów do posługiwania się przyborami i urządzeniami w sposób twórczy i niekonwencjonalny.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia przykładowe przybory i narzędzia potrzebne do wykonania określonych zadań, potrafi podać pomysły na niekonwencjonalne i twórcze wykorzystanie wskazanych przedmiotów. Metody pracy: praca w grupach, bank pomysłów, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru flipchart – 5 arkuszy, Zadania do wykonania (załącznik nr 1 – dla prowadzącego do pocięcia), koperty z kompletami pociętych pasków papieru (jedna dla każdej grupy), przedmioty: doniczka, klamerka, pudełko po zapałkach, chochla, kartka A4 – do wykorzystania w ćwiczeniu nr 2, karteczki samoprzylepne – 5 dla każdego ucznia, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 4. Grosz do grosza. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Cel główny: przygotowanie uczniów do wyjaśniania roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą.Cele szczegółowe:Uczeń: wyjaśnia rolę pieniędzy w dzisiejszym świecie, omawia związek pieniędzy z pracą. Metody pracy: praca w parach, bank pomysłów, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kartki A4 – jedna dla każdego ucznia, sznurek6, klamerki – jedna dla każdego ucznia, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 5. O zawodach. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Cel główny: przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia przykładowe zawody ze wskazanych grup, przypisuje zagadnienia definiujące pojęcie zawodu. Metody pracy: praca w grupach, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Bajka o zawodzie (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), Zawodowe kartoniki (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz do pocięcia dla uczniów), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 6. Ikona prawdę Ci powie… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: rozpoznawanie swoich możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnianie ich w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.Cele szczegółowe:Uczeń: analizuje informacje, prezentuje temat na forum, poszerza świadomość swoich predyspozycji zawodowych. Metody: praca w grupie, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: projektor, tablica, Grupy zawodów – ikony (załącznik nr 1 – do pocięcia), Grupy zawodów (załącznik nr 2 – do wyświetlenia na tablicy), Grupa zawodowa – cechy (załącznik nr 3 – do wyświetlenia na tablicy), plastikowe pojemniczki po „jajkach niespodziankach” (32 sztuki) lub opakowanie po kalendarzu adwentowym, czekoladkach lub kosmetykach (1 sztuka), kartka A5 i długopis. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 7. Kilka słów o rolnictwie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów związanych z rolnictwem.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje zawody związane z rolnictwem, wymienia kwalifikacje, możliwości ich uzyskiwania oraz ścieżki kształcenia w tych zawodach, wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, puzzle, dyskusja. Środki dydaktyczne: Poznajemy zawody związane z rolnictwem (załącznik nr 1 – pocięte zestawy 1 i 2 i umieszczone w oddzielnych kopertach – po jednym zestawie dla kilkuosobowej grupy), nożyczki, Kilka słów o rolnictwie (załącznik nr 2– kilka sztuk), przybory do pisania, dostęp do Internetu i komputera/smartfona. Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 8. Praca – antidotum na życiowe niedole. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy) załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel główny: analizowanie znaczenia i możliwości doświadczania pracy. Cele szczegółowe, uczeń: analizuje informacje na dany temat, weryfikuje swoją wiedzę, prezentuje informacje na forum, uświadamia sobie istotę i zalety pracy. Metody pracy: praca w grupie, burza mózgów, mapa myśli. Środki dydaktyczne: projektor, tablica, Typ społeczny zawodów (załącznik nr 1 – do wydrukowania i pocięcia oraz do wyświetlenia na tablicy), Typ realistyczno-badawczy zawodów (załącznik nr 2 – do wydrukowania i pocięcia oraz do wyświetlenia na tablicy), kartka A5 i długopis. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Tak na przyszłość. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: określenie umiejętności, które mogą być przydatne w przyszłości.Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi wymienić swoje preferencje dotyczące zawodów, potrafi analizować proponowane „zawody przyszłości” pod kątem umiejętności, które warto nabyć. Metody pracy: praca indywidualna, analiza materiału wideo, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia, projektor i komputer z dostępem do Internetu, tablica lub flipchart, link do materiału wideo Dzień w przyszłości 2 – https://youtu.be/Mmh6pfrau30 , link do chmury wyrazowej – https://wordart.com, https://www.abcya.com/games/word_clouds Jakie zawody, jakie umiejętności? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 10. Ceramika i szkło. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem z branży ceramiczno-szklarskiej.Cele szczegółowe:Uczeń: poznaje zawód zdobnika ceramiki, wymienia czynności zawodowe związane z omawianym zawodem, opisuje możliwości pracy w zawodzie zdobnika ceramiki. Metody pracy: miniwykład, rozmowa kierowana, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Dzbanek pomysłów (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 11. Creatio znaczy tworzę! Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: określanie własnej hierarchii wartości i potrzeb.Cele szczegółowe:Uczeń: wskazuje na wartości życiowe i zawodowe, wymienia czynności zawodowe, uzasadnia wybory, łączy wartości zawodowe z czynnościami i zadaniami zawodowymi. Metody pracy: wizualizacja, praca indywidualna, autoprezentacja. Środki dydaktyczne: projektor, tablica, Myślenie obrazami (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2 – do wyświetlenia na tablicy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), kartka A5 i długopis. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa własną hierarchię wartości i potrzeb, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Z artykułu dowiesz się m.in.: Proponowane sytuacje dydaktyczne: 1. Nauczyciel wita uczniów, przedstawia główny cel lekcji oraz wyjaśnia sposób jej realizacji. Zadaniem uczniów będzie wskazanie wartości zawodowych i czynności zawodowych, które chcieliby wykonywać w przyszłości. Mają ich do tego zainspirować fotografie wyświetlone na tablicy – Myślenie obrazami (załącznik nr 1). 2. Obrazy mają charakter przenośni/symbolu, który może luźno łączyć się ze wskazanym zawodem. 3. Zawód wskazany przez ucznia może być rzeczywisty lub uwaga – wymyślony. Ważne, aby uczeń dokonał uzasadnienia według wyświetlonego wzoru – Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2). Uczniowie proszeni są o wybór czterech spośród ośmiu. Do każdej z wybranej fotografii: a) wymyślają lub zapisują znany im zawód, b) wskazują na wartości, jakimi powinna kierować się osoba wykonująca ten zawód, c) uzasadniają możliwość wykonywania tego zawodu, wskazując na swoje predyspozycje osobowościowe związane z czynnościami zawodowymi. Swoje pomysły zapisują na kartce. 4. Po przekazaniu polecenia nauczyciel prezentuje przykład związany z fotografią dwóch róż. 5. Uczniowie po opracowaniu czterech przykładów (fotografii) prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy. 6. Nauczyciel podsumowując lekcję, może zadać pytania: Który z etapów wykonywanego zadania był dla was najtrudniejszy? Czy wiecie, z czego mogą wynikać wasze trudności?
  • 12. Chcemy się spotkać z… Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów klas VIII

    Cel główny: zachęcenie rodziców do udziału w spotkaniach z przedstawicielami szkoły ponadpodstawowej(podczas drzwi otwartych, targów edukacyjnych).Cele szczegółowe:Rodzic: wskazuje na korzyści z udziału w spotkaniu z przedstawicielami szkoły ponadpodstawowej, przygotowuje pytania, które może skierować do przedstawicieli wybranej szkoły ponadpodstawowej. Metody pracy: zdanie niedokończone, bank pomysłów, praca w grupie, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, Przykładowe korzyści (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), Moje pytania (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego rodzica), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 13. Przygotujmy ich! Scenariusz rady pedagogicznej

    Scenariusz rady pedagogicznejCel główny: przygotowanie nauczycieli do rozmów z uczniami klas VIII o korzyściach wynikających z udziałuw drzwiach otwartych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe.Cele szczegółowe:Uczestnik: potrafi przygotować uczniów klas VIII do udziału w drzwiach otwartych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe, potrafi rozmawiać z uczniami o korzyściach wynikających dla nich z udziału w drzwiach otwartych. Metody pracy: praca w grupach, plakat, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, Przygotowuję się (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy – opcjonalnie), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: W zależności od organizacji szkoły podstawowej scenariusz może być wykorzystany na przykład na spotkaniu wychowawców klas VIII. Jeśli w spotkaniu uczestniczy tylko kilku nauczycieli, to wszyscy pracują razem nad pomysłem karty dla uczniów. Opcjonalnie: uczestnicy otrzymują przygotowaną wcześniej propozycję karty pracy dla uczniów (załącznik nr 1). Następnie ją analizują i omawiają w grupach. Mogą wprowadzić zmiany, uzupełnić lub zweryfikować kartę.

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2022 - Nr 34
DQ