• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

11. Creatio znaczy tworzę! Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Autor: Joanna Gajdzińska

Dodano: 17 maja 2022

Cel główny: określanie własnej hierarchii wartości i potrzeb.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wskazuje na wartości życiowe i zawodowe,
  • wymienia czynności zawodowe,
  • uzasadnia wybory,
  • łączy wartości zawodowe z czynnościami i zadaniami zawodowymi.

Metody pracy:

  • wizualizacja,
  • praca indywidualna,
  • autoprezentacja.

Środki dydaktyczne:

  • projektor, tablica,
  • Myślenie obrazami (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
  • Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2 – do wyświetlenia na tablicy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
  • kartka A5 i długopis.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa własną hierarchię wartości i potrzeb, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

1. Nauczyciel wita uczniów, przedstawia główny cel lekcji oraz wyjaśnia sposób jej realizacji. Zadaniem uczniów będzie wskazanie wartości zawodowych i czynności zawodowych, które chcieliby wykonywać w przyszłości. Mają ich do tego zainspirować fotografie wyświetlone na tablicy – Myślenie obrazami (załącznik nr 1).

2. Obrazy mają charakter przenośni/symbolu, który może luźno łączyć się ze wskazanym zawodem.

3. Zawód wskazany przez ucznia może być rzeczywisty lub uwaga – wymyślony. Ważne, aby uczeń dokonał uzasadnienia według wyświetlonego wzoru – Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2).

Uczniowie proszeni są o wybór czterech spośród ośmiu. Do każdej z wybranej fotografii:

a) wymyślają lub zapisują znany im zawód,

b) wskazują na wartości, jakimi powinna kierować się osoba wykonująca ten zawód,

c) uzasadniają możliwość wykonywania tego zawodu, wskazując na swoje predyspozycje osobowościowe związane z czynnościami zawodowymi. Swoje pomysły zapisują na kartce.

4. Po przekazaniu polecenia nauczyciel prezentuje przykład związany z fotografią dwóch róż.

5. Uczniowie po opracowaniu czterech przykładów (fotografii) prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy.

6. Nauczyciel podsumowując lekcję, może zadać pytania:

  • Który z etapów wykonywanego zadania był dla was najtrudniejszy?
  • Czy wiecie, z czego mogą wynikać wasze trudności?

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Słowa kluczowe:
klasy VII-VIII

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2022 - Nr 34
DQ