- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Jak diagnozować potrzeby w kontekście doradztwa zawodowego
Doradztwo zawodowe jest elementem szeroko rozumianego procesu wychowawczego i całożyciowej edukacji. Szkoła (dyrektor, nauczyciele, osoby współpracujące) jest bezpośrednim podmiotem, który tworzy ten proces i wpływa na jakość wyborów edukacji zawodowej młodzieży. Warto więc, by działania szkoły były rzetelnie zaplanowane i atrakcyjne dla odbiorców. Jednak, aby tak się stało, niezbędne jest zdiagnozowanie potrzeb i zidentyfikowanie problemów.
Artykuły
Diagnoza zapotrzebowania a jakość pracy szkoły. Wzajemne zależności
Diagnoza nie jest celem samym w sobie. Jest przeprowadzona zwykle w jakimś określonym celu. Aby zobaczyć jak jest? Aby zaplanować zmiany? Aby odpowiedzieć na potrzeby? Aby spełnić oczekiwania? Diagnoza potrzeb w zakresie doradztwa zawodowego ma znaczenie dla jakości pracy szkoły. Stanowi punkt wyjścia do opracowania WSDZ czy rocznego programu doradztwa zawodowego.Rodzaje diagnoz w kontekście szkoły i pracy z uczniem
Mało kto lubi poruszać się w zupełnych ciemnościach lub w gęstej mgle. Czy łatwo jest zaspokoić czyjeś potrzeby, jeśli nie wiemy, czego ta osoba potrzebuje? Co by było, gdyby lekarz rozpoczął wizytę od wypisania recepty? W przypadku lekarza rzetelna diagnoza jest dla nas oczywista. Dokładnie tak samo powinno być w doradztwie zawodowym, bo czy bez dokładnej diagnozy jesteśmy w stanie określić, jakiego rodzaju wsparcia potrzebują nasi uczniowie, ich rodzice i nauczyciele? Z czym się zmagają, z czym sobie dobrze radzą, czego od nas oczekują?Metody, techniki i narzędzia wspierające diagnozę potrzeb w doradztwie zawodowym
Znajomość instrumentów i adekwatne ich użycie w procesie diagnozowania stanu doradztwa w placówce niewątpliwie przyczyni się do podniesienia jakości usług doradczych. Przedstawiam krótki przegląd metod, technik i narzędzi wspomagających diagnozę potrzeb w zakresie doradztwa zawodowego.Techniki wspomagające diagnozę potrzeb
Poznaj najważniejsze techniki wspomagające diagnozę potrzeb oraz skorzystaj z narzędzi wspomagających diagnozowanie.Jak szukać informacji o stanie doradztwa w szkole
Jak jest teraz? Przykład pytania, które można postawić w kontekście doradztwa zawodowego. Aby zacząć działać lub wprowadzać zmiany, warto pomyśleć o tym: jak jest, co się do tej chwili wydarzyło, z czym mamy do czynienia, jakie są dotychczasowe doświadczenia? Chcąc wyprowadzić wnioski do dalszej pracy w obszarze doradztwa zawodowego w szkole, warto najpierw zebrać informacje o stanie doradztwa.Program doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020 (przykładowe działania). Orientacja zawodowa klasy IV–VI
Pobierz przykładowy program doradztwa zawodowego na rok dla uczniów klas IV-VI 2019/2020 i sprawdź, które z zaproponowanych działań możesz zastosować w swojej szkole.1. Poznaję siebie, diagnozuję swoje umiejętności i kompetencje – kompetencjometr
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: diagnozowanie predyspozycji zawodowych. Cele szczegółowe: zapoznanie uczniów z typami osobowości wg J.L. Holland – realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, przedsiębiorczy, konwencjonalny, zapoznanie uczniów z zawodami odpowiadającymi ich typom osobowości, zapoznanie uczniów z kierunkami studiów, na których mogą otrzymać odpowiednie wykształcenie umożliwiające pracę w zawodach odpowiadających typowi osobowości, zapoznanie uczniów z możliwościami wyboru szkoły ponadpodstawowej i zaplanowania ścieżki kariery edukacyjnej.2. Co jest dla mnie ważne?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: określenie swojego systemu wartości (w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową) oraz uwzględnienie go w planowaniu rozwoju zawodowego. Cele szczegółowe: uczeń tworzy własną hierarchię wartości, uczeń określa swój system wartości zawodowych, uczeń konfrontuje cenione przez siebie wartości zawodowe z planami dotyczącymi rozwoju zawodowego.3. Wiem, czego nie chcę, nie wiem, czego chcę – definiuję cele i uczę się samodyscypliny
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: diagnozowanie swoich celów. Cele szczegółowe: określenie własnych celów i możliwych sposobów ich realizacji w ujęciu krótko- i długoterminowym, tworzenie mapy marzeń.4. Poznaję definicję „grupy zawodowej”
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-II. Cel: zapoznanie uczniów z definicją „grupy zawodowej.5. Zawody w moim otoczeniu
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach.6. Układanka: mechanik samochodowy
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w zawodzie mechanika samochodowego.7. Zawodowe BINGO. Gdzie? Do kogo? Po co?
Gra edukacyjna przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: wymienianie różnych zawodów, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w tych zawodach, podawanie przykładów miejsc pracy.8. Zawodowe światła: zielone, żółte, czerwone?
Gra edukacyjna przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji, wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia.9. Diagnoza potrzeb kluczowym elementem WSDZ w szkole podstawowej
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: przygotowanie dyrektora i nauczycieli do diagnozowania potrzeb z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Cele szczegółowe: poszerzenie wiedzy z zakresu analizy potrzeb w zakresie doradztwa, wykształcanie umiejętności identyfikowania różnorodnych czynników mających wpływ na podejmowanie wyborów zawodowych, doskonalenie umiejętności korzystania z pomocy zewnętrznych instytucji w zakresie rozwijania doradztwa w szkole podstawowej, poznanie metod i technik badania potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Aktualnie przeglądasz
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej Październik 2019 - Nr 2/2019