- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Uczniowie, nauczyciele i rodzice jako odbiorcy działań z obszaru doradztwa zawodowego. Wprowadzenie
Szkoła to trzy podmioty: uczniowie, nauczyciele i rodzice. Wszystkie trzy wchodzą w codzienne relacje. Ktoś może powiedzieć, że zdecydowanie dwa: uczniowie i nauczyciele. Może i tak, ale bez rodziców może być trudniej realizować zadania z doradztwa zawodowego.
Artykuły
Wsparcie nauczycieli w realizowaniu zadań wynikających z WSDZ
Doradca zawodowy a grono pedagogiczne. Jakie zobowiązania wynikają z tej relacji? Jak zbudować klimat współpracy pomiędzy doradcą a nauczycielami przyczyniający się do wzrostu jakości oferowanych usług doradczych? W jakich obszarach doradca może służyć pomocą?Uczniowie odbiorcami usług doradczych
Uczniowie każdej szkoły, także podstawowej są podmiotem, do którego kierowane są różne działania szkoły – dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, ale także doradztwo zawodowe. Głównym odbiorcą usług doradczych w szkole jest uczeń.Rola rodziców w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej
Rodzic może być doradcą dla swojego dziecka w różnych sprawach dnia codziennego. Może być także doradcą, kiedy dziecko wybiera szkołę ponadpodstawową, profil czy zawód. Jaka jest jego rola w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej?Instytucje wspomagające doradztwo zawodowe w szkołach
Adresatami działań z zakresu doradztwa zawodowego w szkole są uczniowie, nauczyciele i rodzice. To dla tych podmiotów są przygotowywane różne oferty. Bywa, że są one przygotowywane przez szkoły we współpracy z instytucjami wspierającymi doradztwo zawodowe. Kto, w jakim zakresie może wspomóc szkołę podstawową w działaniach doradczych?Adresaci doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Działania z zakresu doradztwa zawodowego w szkole adresowane są do uczniów, rodziców i nauczycieli. Każdy z tych adresatów ma inne pytania, inne cele, potrzebuje i oczekuje innych działań. Prezentujemy tabelę, która stanowi zestawienie pytań, z którymi może borykać się każdy z adresatów, i działania z zakresu doradztwa zawodowego, które mogą być źródłem odpowiedzi na stawiane pytania.Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli jednym z zadań doradcy zawodowego
Wypalenie zawodowe może dotknąć każdego z pracujących. Praca przestaje cieszyć, a człowiek czuje się zmęczony i zniechęcony. Szczególnie narażeni są przedstawiciele zawodów społecznych, czyli takich, w których dominuje kontakt z ludźmi.1. Tajemnicza walizka
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: Zapoznanie uczniów z zawodem nauczyciela.2. Jak wybrać satysfakcjonujący zawód?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na wybory zawodowe. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia czynniki wyboru zawodu i pracy, podaje przykłady, czym ludzie się kierują w tych wyborach, wskazuje korzyści z własnej wizji wyboru satysfakcjonującej pracy.3. Bilans zasobów – o co chodzi?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do dokonania syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji wynikających z autoanalizy. Cele szczegółowe, uczeń: analizuje informacje o sobie, potrafi dokonać syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji, określa znaczenie informacji wynikających z autoanalizy w procesie dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych.4. Co dalej po szkole podstawowej?
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: Poznanie struktury systemu edukacji w Polsce i ścieżek kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej.5. Podejmowanie decyzji jest…?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: Przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji w kontekście planowania ścieżki eduakcyjno-zawodowej.6. Wirtualne zasoby, realne sytuacje
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: świadome podejmowanie decyzji. Cele szczegółowe: określenie własnych predyspozycji, dopasowanie zawodów do predyspozycji, wybór ścieżki edukacyjnej przy uwzględnieniu predyspozycji oraz dopasowania zawodów do predyspozycji. Uczeń: bierze udział w grupowym rozwiązaniu gry multimedialnej „Klocki wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych”, samodzielnie gra w grę multimedialną „Klocki wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych”.7. Co dalej po…?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wyboru ścieżki kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej. Cele szczegółowe: uczeń analizuje informacje o typach szkół ponadpodstawowych, uczeń potrafi wskazać źródła informacji o szkołach ponadpodstawowych.8. Jak przygotować lekcję na temat wyboru pracy i zawodu?
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: zapoznanie nauczycieli z zasadami prowadzenia lekcji na temat znaczenia pracy w życiu człowieka. Cele szczegółowe, nauczyciel: analizuje definicję pracy i funkcje pracy w życiu człowieka, analizuje korzyści wynikające z podejmowania pracy, opisuje przykładową lekcję dla swojej klasy.9. Orientacja zawodowa w szkole – po co i dlaczego razem?
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cele: uświadomienie rodzicom ich roli i znaczenia orientacji zawodowej na I etapie edukacyjnym, wskazywanie korzyści dla dzieci płynących z włączenia się rodziców w realizację programu orientacji zawodowej w szkole.Program realizacji doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020 (przykładowe działania). Orientacja zawodowa klasy I–III
Zapoznaj się z przykładowym programem realizacji doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020 dla uczniów klas I-III.
Aktualnie przeglądasz
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej Listopad 2019 - Nr 0003