- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego – struktura i organizacja
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) to obowiązkowy element organizacji pracy szkoły. Choć jego opracowanie jest wymagane ustawowo, to brak szczegółowych wytycznych dotyczących jego treści powoduje, że wiele szkół ma trudność z jego opracowaniem. Jak zbudować dokument, który będzie zgodny z prawem, spójny wewnętrznie i rzeczywiście wspierający ucznia w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej? W niniejszym artykule omawiamy cele, strukturę, etapy organizacji WSDZ oraz przykładowe rozwiązania do zastosowania w praktyce szkolnej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak opracować wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zgodny z przepisami prawa oświatowego? Kto odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i ewaluację działań doradczych w szkole? Jakie elementy powinien zawierać roczny program realizacji doradztwa zawodowego? W jaki sposób angażować nauczycieli, rodziców i instytucje zewnętrzne w działania WSDZ? Jak planować działania doradcze dostosowane do etapu edukacyjnego uczniów?
Artykuły
Przykładowa struktura Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla szkoły podstawowej
Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.Przykładowy roczny program doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020 dla klas VII–VIII
Idea uczenia się przez całe życie, rola kompetencji kluczowych oraz świadomość zmian zachodzących w otoczeniu społeczno-gospodarczym powinna tworzyć system, w którym wszystkie podmioty będą działać na rzecz wsparcia ucznia w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. Poznajmy strukturę i organizację WSDZ.Dziennik doradcy zawodowego
Każdy doradca zawodowy w placówce edukacyjnej zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji swoich działań, również w formie dziennika. Taki zeszyt otrzymuje od dyrekcji, jak każdy inny specjalista w szkole. Poniżej najważniejsze wskazówki „w pigułce” dotyczące tego, jak go prowadzić, żeby było zgodnie z przepisami oraz praktyką szkolną.1. Korzystam z nowych technologii, rozwijam swoją karierę
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: Planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej uwzględniającej czas nauki i zapotrzebowanie na rynku pracy na przykładzie wybranego zawodu.2. Wybrany zawód dzisiaj a ryzyko automatyzacji w przyszłości
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej uwzględniającej możliwość automatyzacji pracy w przyszłości. Cele szczegółowe, uczeń: planuje swoją ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej, zapoznaje się z pojęciem automatyzacji pracy, sztucznej inteligencji, zapoznaje się z przykładami zawodów narażonych i nienarażonych na zautomatyzowanie w dającej się przewidzieć przyszłości, poznaje ryzyko automatyzacji danego zawodu obecnie oraz w przyszłości.3. Przepis na sukces zawodowy
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przedstawienie sposobów i dróg dojścia do sukcesu.4. Jestem..., mam..., potrafię...
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do analizowania własnych zasobów.5. Poznaję interesujące zawody
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: wskazywanie i opisywanie czynności wykonywanych w ramach zawodów: kucharz, fryzjer, lekarz, policjant, tancerka.6. Kto tam pracuje, a kto nie?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: rozwijanie umiejętności przyporządkowywania zawodów/stanowisk pracy do miejsc pracy.7. Układanka – żołnierz
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.8. Układanka – kucharz/kucharka
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.9. Moje mocne strony
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: inspirowanie uczniów do poszukiwania swoich mocnych stron w różnych obszarach.10. Kto do tego jest potrzebny?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: przygotowanie uczniów do omawiania zawodów w kontekście ich wytworów.
Aktualnie przeglądasz
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej Wrzesień 2019 - Nr 1/2019
