- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego – struktura i organizacja
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) – odpowiedź na potrzebę realnego wsparcia uczniów ze strony szkoły i doradców zawodowych czy jedynie wypełnienie obowiązku, który został nałożony na placówki w obszarze doradztwa zawodowego? Idea uczenia się przez całe życie, rola kompetencji kluczowych oraz świadomość zmian zachodzących w otoczeniu społeczno-gospodarczym powinna tworzyć system, w którym wszystkie podmioty będą działać na rzecz wsparcia ucznia w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. Poznajmy strukturę i organizację WSDZ.
Artykuły
Przykładowa struktura Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla szkoły podstawowej
Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.Przykładowy roczny program doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020 dla klas VII–VIII
Idea uczenia się przez całe życie, rola kompetencji kluczowych oraz świadomość zmian zachodzących w otoczeniu społeczno-gospodarczym powinna tworzyć system, w którym wszystkie podmioty będą działać na rzecz wsparcia ucznia w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. Poznajmy strukturę i organizację WSDZ.Dziennik doradcy zawodowego
Każdy doradca zawodowy w placówce edukacyjnej zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji swoich działań, również w formie dziennika. Taki zeszyt otrzymuje od dyrekcji, jak każdy inny specjalista w szkole. Poniżej najważniejsze wskazówki „w pigułce” dotyczące tego, jak go prowadzić, żeby było zgodnie z przepisami oraz praktyką szkolną.1. Korzystam z nowych technologii, rozwijam swoją karierę
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: Planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej uwzględniającej czas nauki i zapotrzebowanie na rynku pracy na przykładzie wybranego zawodu.2. Wybrany zawód dzisiaj a ryzyko automatyzacji w przyszłości
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej uwzględniającej możliwość automatyzacji pracy w przyszłości. Cele szczegółowe, uczeń: planuje swoją ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej, zapoznaje się z pojęciem automatyzacji pracy, sztucznej inteligencji, zapoznaje się z przykładami zawodów narażonych i nienarażonych na zautomatyzowanie w dającej się przewidzieć przyszłości, poznaje ryzyko automatyzacji danego zawodu obecnie oraz w przyszłości.3. Przepis na sukces zawodowy
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przedstawienie sposobów i dróg dojścia do sukcesu.4. Jestem..., mam..., potrafię...
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do analizowania własnych zasobów.5. Poznaję interesujące zawody
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: wskazywanie i opisywanie czynności wykonywanych w ramach zawodów: kucharz, fryzjer, lekarz, policjant, tancerka.6. Kto tam pracuje, a kto nie?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: rozwijanie umiejętności przyporządkowywania zawodów/stanowisk pracy do miejsc pracy.7. Układanka – żołnierz
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.8. Układanka – kucharz/kucharka
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.9. Moje mocne strony
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: inspirowanie uczniów do poszukiwania swoich mocnych stron w różnych obszarach.10. Kto do tego jest potrzebny?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: przygotowanie uczniów do omawiania zawodów w kontekście ich wytworów.
Aktualnie przeglądasz
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej Wrzesień 2019 - Nr 1/2019