• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Zadania doradcy zawodowego w statucie szkoły

    Pytanie: W szkole podstawowej zatrudniono doradcę zawodowego do realizacji jedynie 10 godzin doradztwa w klasach VII i VIII. Zgodnie z treścią arkuszy kontroli z zakresu doradztwa, które ruszyły w roku szkolnym 2024/2025, w statucie powinny być zawarte zadania doradcy zawodowego. Czy jeżeli doradca jest zatrudniony tylko do pracy w klasach VII i VIII, to nie należy w statucieumieszczać zadań doradcy?

Artykuły

  • Doradztwo zawodowe podczas zajęć rewalidacyjnych

    Pytanie: Czy treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego muszą być realizowane także w trakcie zajęć rewalidacji z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w klasach I–VIII? Czy plany pracy nauczycieli muszą być podpisane własnoręcznie, czy wystarczy wydruk bez podpisu, również elektronicznego (np. program nauczania uwzględniający treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego)?
  • Dziennik doradcy zawodowego w szkole

    Pytanie: Jaki dziennik powinien prowadzić doradca zawodowy w szkole? Czy jest to dziennik innych zajęć, dziennik zajęć specjalistycznych czy jakiś inny? Według „starych” przepisów był to dziennik zajęć innych.
  • Wyjścia do zakładów pracy i CKZ w ramach zajęć doradztwa zawodowego

    Pytanie: Uczniowie klas VII i VIII w ramach doradztwa zawodowego mają organizowane wyjścia do zakładów pracy i CKZ. Czy do limitu 10 godzin doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII można wliczyć godziny takich wyjść (np. 8 godzin zajęć w szkole + 2 godziny wyjścia; 6 godzin zajęć w szkole + 4 godziny wyjścia)?
  • Zajęcia z doradztwa zawodowego w IPET

    Pytanie: Co należy wpisać w IPET w punkcie VII – zajęcia z doradztwa zawodowego (w przypadku ucznia klas VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia)? Czy dla ucznia klasy IV należy wpisać informację, że zajęcia będą realizowane w VII i VIII klasie w wymiarze po 10 godzin? Czy, jeżeli tworzymy IPET dla ucznia z klasy IV, to wpisać „nie dotyczy”, a gdy będzie on w klasie VII, wprowadzić modyfikację?
  • Służby mundurowe – charakterystyka pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń poznaje podstawowe informacje o służbach mundurowych oraz rozumie, jakie zadania realizują osoby w nich zatrudnione. Cele szczegółowe, uczeń: kształtuje swój szacunek dla pracy osób pełniących służbę na rzecz społeczeństwa, potrafi wskazać możliwe ścieżki edukacyjne prowadzące do wyboru zawodu w odpowiedniej służbie mundurowej, rozwija umiejętności pracy w grupie i prezentowania informacji. Metody pracy: burza mózgów, rozmowa kierowana, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu, flipchart i pisaki, arkusze papieru, film pt. Żołnierz || Film edukacyjny o wojsku | Zawód żołnierz [1], Służby mundurowe (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Każdy uczy się inaczej – o różnych sposobach uczenia się. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń wskazuje treści, których lubi się uczyć, oraz wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wymienia różne źródła wiedzy i sposoby uczenia się oraz podejmuje próby korzystania z nich. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje, czego lubi się uczyć i co sprawia mu przyjemność w zdobywaniu wiedzy, potrafi wskazać jeden lub kilka sposobów przyswajania informacji, który jest dla niego łatwy i skuteczny (np. przez ruch, słuchanie, oglądanie, działanie), porównuje swoje preferencje z preferencjami kolegów i koleżanek z klasy, dostrzega, że różnorodność stylów uczenia się jest naturalna i wartościowa, rozwija samoświadomość i buduje pozytywny obraz siebie jako ucznia, podejmuje próbę świadomego korzystania z wybranych źródeł wiedzy (książki, rozmowy, ruch, doświadczenia), aktywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża swoje zdanie, argumentuje swoje wybory. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, mazaki, opowiadanie, Plecak odkrywcy (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Sztuka podejmowania możliwie najlepszych decyzji – drzewko decyzyjne. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji oraz poznanie metody drzewka decyzyjnego jako narzędzia porządkującego myślenie. Cele szczegółowe , uczeń: rozumie, na czym polega proces podejmowania decyzji i z czego wynika jego trudność, potrafi przeanalizować możliwe rozwiązania, skutki oraz osobiste cele i wartości, poznaje metodę drzewka decyzyjnego i potrafi zastosować ją do realnych sytuacji, rozwija autorefleksję i świadomość własnych potrzeb przy podejmowaniu decyzji. Metody pracy: rozmowa kierowana, miniwykład z prezentacją slajdów, praca w parach na tle grupy, analiza sytuacji, praca indywidualna, prezentacja wyników. Środki dydaktyczne: tablica do zapisywania, prezentacja slajdów Drzewko decyzyjne. Jak podejmować dobre decyzje? [1], laptop, projektor, kartka A3 i długopis – dla każdej pary i dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Urlop wypoczynkowy i macierzyński, bezpieczeństwo pracy, wynagrodzenie… O wybranych prawach pracownika. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie uczniów z podstawowymi prawami pracownika oraz rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji, w których prawa te są przestrzegane lub łamane. Cele szczegółowe, uczeń: wie, czym jest stosunek pracy i jakie prawa przysługują pracownikowi, zna pojęcia: wynagrodzenie, urlop wypoczynkowy, urlop macierzyński, czas pracy, bhp, potrafi wskazać przykłady sytuacji łamania praw pracowniczych, rozpoznaje zachowania pracodawców zgodne i niezgodne z przepisami, rozwija świadomość swoich praw w miejscu pracy. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, praca w grupach, analiza sytuacji. Środki dydaktyczne: Fakty o prawach pracownika (załącznik nr 1) – dla każdej pary, Sytuacje do analizy (załącznik nr 2), kartka lub zeszyt ucznia oraz długopis. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Afirmuj swój sukces! Siła pozytywnego myślenia. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: wzmacnianie u uczniów poczucia sprawczości, pozytywnego nastawienia oraz umiejętności doceniania własnych sukcesów i postępów. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje i nazywa swoje sukcesy oraz mocne strony, rozumie, czym są afirmacje i jak działają, zna wpływ pozytywnego myślenia na emocje i działanie, potrafi stworzyć własną afirmację wspierającą w nauce lub działaniu, rozwija poczucie własnej wartości oraz wewnętrzne poczucie sprawczości, rozpoznaje i nazywa własne sukcesy, nawet drobne. Metody pracy: rozmowa kierowana, ćwiczenia indywidualne, praca w parach, praca w grupach. Środki dydaktyczne: kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia, Myślenie: plus czy minus? (załącznik nr 1) – dla każdej pary, brystol A2 i kolorowe mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Pasje i zainteresowania a praca zawodowa. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia oraz wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa własne zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje oraz wskazuje możliwości ich wykorzystania w pracy zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje swoje pasje i uzdolnienia, potrafi wymienić zawody, które pasują do jego zainteresowań, wzmacnia samoświadomość i pozytywny obraz siebie, doskonali umiejętność współpracy, wypowiadania się, uważności i słuchania. Metody pracy: burza mózgów, miniwykład, praca indywidualna, praca w parach. Środki dydaktyczne: kolorowe karteczki, tablica tradycyjna, multimedialna lub flipchart, Sylwetka superbohatera (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Plakat: Pierwsza praca – gdzie jej szukać?

    Plakat pt. „Pierwsza praca – gdzie jej szukać?” ma na celu zainteresowanie uczniów tematem i możliwościami podjęcia pierwszych czynności zarobkowych. Zawiera propozycje pracy dostępne dla młodego człowieka.
  • Wakacyjny konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie miejsca. Z liter zapisanych na zielonych polach powstanie hasło. Wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.

Aktualnie przeglądasz

Lipiec 2025 - Nr 71
71