- WSZYSTKIE
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Nauczanie przyjazne dla mózgu – neurodydaktyka na lekcjach doradztwa zawodowego
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem – te słowa Konfucjusza doskonale oddają ducha neurodydaktyki, interdyscyplinarnej dziedziny łączącej wiedzę z m.in. neurobiologii, psychologii poznawczej, pedagogiki, dydaktyki. Neurodydaktycy, na podstawie badań nad funkcjonowaniem mózgu, starają się zrozumieć, jak uczy się mózg, i wykorzystać tę wiedzę do tworzenia bardziej angażujących i skutecznych metod nauczania [1]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak działa mózg ucznia i dlaczego neuroplastyczność ma kluczowe znaczenie dla uczenia się? Dlaczego emocje odgrywają tak dużą rolę w zapamiętywaniu i motywacji do nauki? Jak w praktyce wykorzystać zasady neurodydaktyki na lekcjach doradztwa zawodowego? W jaki sposób ruch i doświadczenie wspierają proces uczenia się według neuronauki? Jakie metody aktywizujące zgodne z neurodydaktyką można wdrożyć krok po kroku w szkole?
Artykuły
Ciekawe formy burzy mózgów
Burza mózgów to jedno z tych narzędzi, które na stałe wpisało się w praktykę pracy z grupą, zarówno w edukacji, jak i poza nią. Kojarzy się głównie z głośną wymianą pomysłów, ale tak naprawdę może przybierać wiele różnych form – od dynamicznych, ustnych dyskusji, po ciche, uporządkowane metody pisemne. Każda z nich może być skuteczna, jeśli tylko zostanie odpowiednio dopasowana do rodzaju grupy i celu zajęć. Znajomość tych technik może znacząco ułatwić pracę nauczycielom doradcom zawodowym, a jednocześnie uatrakcyjnić zajęcia dla uczniów. Która z tych form sprawdzi się najlepiej na lekcji doradztwa zawodowego? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najciekawsze formy burzy mózgów – ustne i pisemne – do wykorzystania w pracy z uczniami? Które techniki burzy mózgów najlepiej sprawdzają się w doradztwie zawodowym? Czym różni się klasyczna burza mózgów od cichego brainwritingu i metody karuzelowej? Jak dobrać odpowiednią formę burzy mózgów do typu grupy i celu zajęć? Dlaczego warto znać więcej niż jedną metodę burzy mózgów w edukacji?Faktury, przychody, koszty, dochody, bilanse – praca księgowego (Dzień Księgowego 9.06.). Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: przybliżenie uczniom specyfiki pracy księgowego oraz podstawowych pojęć związanych z finansami i obiegiem dokumentów w firmie; ukazanie różnorodnych grup zawodów i możliwych ścieżek dojściado nich. Cele szczegółowe: Uczeń: wyjaśnia, czym zajmuje się księgowy, rozróżnia różne grupy zawodów i podaje przykłady związane z branżą finansową, rozpoznaje dokumenty i narzędzia używane w pracy księgowego, podejmuje refleksję nad tym, jaką wiedzę i umiejętności trzeba posiadać, by pracować w danym zawodzie. Metody pracy: ćwiczenia praktyczne – praca z rekwizytami, dyskusja, praca w grupach, praca w parach, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: rekwizyty, np. kalkulator, segregatory, spinacze, faktura VAT (wydruk), kartka z napisem „ZUS – składka zdrowotna”, zaproszenie urodzinowe, kubek z napisem „Supertata”, paragon (wydruk), kolorowy rysunek zwierzęcia, fragment gazetki promocyjnej, skoroszyt z karteczką „Dokumenty”, kartka z napisem „Podatek” i symbolem %, kartka z przykładowym bilansem (przychody – koszty), notatka z hasłem „Plan lekcji”, wydrukowane banknoty (repliki), kartka A3 oraz mazaki – dla każdej z par, kartka A4 i długopis – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Savoir-vivre podczas rozmowy o pracy (3.06. Światowy Dzień Savoir-Vivre). Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową. Cele szczegółowe:Uczeń: rozumie znaczenie pierwszego wrażenia i kultury osobistej w kontaktach zawodowych, potrafi wymienić zasady savoir-vivre obowiązujące podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zna podstawowe wartości związane z etyką zawodową (szacunek, punktualność, rzetelność), potrafi odegrać scenkę rozmowy kwalifikacyjnej z zachowaniem odpowiednich norm kultury osobistej. Metody pracy: rozmowa kierowana, burza mózgów, praca grupowa, praca w parach. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, arkusze papieru, Rozmowa kwalifikacyjna – karta pracy (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.W jaki sposób najlepiej się uczę? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: odkrywanie własnego stylu uczenia się, uzdolnień i zainteresowań oraz zrozumienie, jak te cechy wpływają na sposób przyswajania wiedzy i rozwijania kompetencji. Cele szczegółowe:Uczeń: określa swoje zainteresowania, uzdolnienia i indywidualne preferencje dotyczące uczenia się, rozpoznaje sposoby pracy, które sprzyjają mu w zapamiętywaniu i rozumieniu nowych informacji, porównuje różne strategie uczenia się i ocenia ich skuteczność na własnym przykładzie, identyfikuje własne mocne strony oraz obszary do dalszego rozwoju, buduje świadomość własnego stylu uczenia się i potrafi go opisać. Metody pracy: praca indywidualna na tle grupy, praca w grupach, praca indywidualna, rozmowa kierowana, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: Hasła do ćwiczenia „Jak uczę się najlepiej?” (załącznik nr 1), Opis stacji (załącznik nr 2), kartki A4 lub A3, kredki, mazaki, blok papierów kolorowych – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Co umiem? Co mnie interesuje? Do czego mi się to przyda? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: identyfikacja własnych zdolności i zainteresowań, ocena ich znaczenia w kontekście różnych zawodów. Cele szczegółowe:Uczeń: nazywa swoje zdolności i zainteresowania, rozpoznaje różnorodność cech przydatnych w różnych zawodach, podejmuje refleksję nad tym, do czego mogą przydać się jego umiejętności, rozwija umiejętność współpracy i autoprezentacji. Metody pracy: ćwiczenia ruchowe i dramowe, praca indywidualna na tle grupy, rozmowa kierowana, wizualizacja, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: Ilustracje osób pracujących w różnych zawodach (załącznik nr 1), opisy 6 stacji, kartki A3, kolorowe kredki, mazaki – dla każdego ucznia, dowolna muzyka relaksująca. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Dzień Dziecka – poznajemy szeroką branżę dziecięcą. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności wyszukiwania, analizy i charakteryzowania zawodów z branży dziecięcej pod kątem niezbędnych kwalifikacji i ścieżek kształcenia. Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi wskazać zawody związane z branżą dziecięcą, analizuje wymagania i kwalifikacje potrzebne w wybranych zawodach, potrafi wskazać możliwe ścieżki edukacyjne prowadzące do zdobycia danego zawodu, rozwija umiejętności pracy w grupie i prezentowania informacji. Metody pracy: burza mózgów, rozmowa kierowana, praca grupowa. Środki dydaktyczne: komputery/tablety z dostępem do internetu, Charakterystyka zawodu z branży dziecięcej (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, Praca z dziećmi i dla dzieci (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Projektujemy przyszłość edukacyjno-zawodową – analizy przypadków. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów. Cele szczegółowe:Uczeń: rozumie, w jaki sposób wybory edukacyjno-zawodowe wpływają na przyszłość, potrafi przeanalizować różne scenariusze kariery i ocenić ich konsekwencje, rozwija umiejętność podejmowania decyzji na podstawie faktów i informacji. Metody pracy: dyskusja, praca grupowa, case study. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki samoprzylepne, Case study nastolatków stojących przed wyborem ścieżki edukacyjno-zawodowej (załącznik nr 1), Arkusz analizy przypadku (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.Analiza zawodu – co wiem, a czego nie na temat mojej wymarzonej pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje specyfikę wybranego zawodu, charakteryzuje zawód, uwzględniając środowisko pracy, wymagania, zadania, predyspozycje i kwalifikacje, poznaje możliwości zdobycia kwalifikacji w danym zawodzie (ścieżka edukacyjna). Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, burza mózgów, prezentacja ustna, miniscenki, analiza źródeł informacji. Środki dydaktyczne: dostęp do internetu lub wcześniej przygotowane materiały o zawodach, kartki A4, mazaki, tablica, Zawodowy detektyw (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!
Rozwiąż wykreślankę. Znajdź wszystkie ukryte w pionie, poziomie i na skos synonimy słowa savoir-vivre. Z nieskreślonych liter, czytanych od lewej do prawej rzędami od góry do dołu, powstanie hasło. Wyślij je na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Savoir-vivre podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Plakat pt „Savoir-vivre podczas rozmowy kwalifikacyjnej” informuje o podstawowych zasadach dobrego zachowania podczas spotkania rekrutacyjnego do pracy. Promuje wśród uczniów dbałość o wysoką kulturę osobistą.
Aktualnie przeglądasz
Czerwiec 2025 - Nr 70
