- WSZYSTKIE
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Marka osobista – po co mi ona?
Każdy, świadomie lub nieświadomie, codziennie buduje swoją markę osobistą. Na jej obraz składają się sposób prezentowania się offline i online, wyznawane wartości, podejmowane działania i decyzje oraz sposób postrzegania przez otoczenie. Marka wiąże się z wizerunkiem i reputacją [1]. Kształtuje się oraz ujawnia we wszystkich obszarach życia, zarówno prywatnego, edukacyjnego, jak i zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest marka osobista i jakie ma znaczenie w codziennym życiu? Jakie są kluczowe składowe skutecznie budowanej marki osobistej? Jakie są nieuniknione ryzyka związane z budowaniem marki osobistej i jak można je minimalizować? Jakie uniwersalne zasady pomagają w budowaniu pozytywnych relacji i wzmacnianiu personal brandingu? Jakie korzyści przynosi budowanie silnej marki osobistej już na etapie edukacji szkolnej? Jakie zawody najbardziej korzystają na posiadaniu dobrze zbudowanej marki osobistej? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie budować i utrzymywać swoją markę osobistą? W jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe do budowania i utrzymywania swojej marki osobistej? Jak uczniowie mogą budować swoją markę osobistą na terenie szkoły i jakie korzyści z tego wynikają?
Artykuły
Personal branding. Z jakich narzędzi warto skorzystać, by zbudować markę osobistą?
Czy już na etapie edukacji w szkole podstawowej można mówić o początkach budowania marki osobistej? Tak! Jej tworzenie warto bowiem zacząć od dobrego poznania i zrozumienia siebie. To długotrwały proces, który obejmuje kształtowanie się osobowości, zdobywanie doświadczenia i pozyskiwanie wiedzy m.in. o swoich atutach, zainteresowaniach i potrzebach. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak rozpocząć budowanie swojej marki osobistej na etapie nauki w szkole podstawowej? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie zbudować swoją markę osobistą? Jakie narzędzia pomagają w kreowaniu i promowaniu marki osobistej? Jakie znaczenie mają archetypy w budowaniu marki osobistej i jakie są najpopularniejsze archetypy? Co to jest elevator pitch i jak przygotować skuteczną prezentację swojej osoby lub oferty? Jakie działania należy podejmować, aby nieustannie rozwijać swoją markę osobistą w dynamicznie zmieniającym się środowisku? Dlaczego warto zrozumieć i wykorzystać swoje naturalne talenty w kontekście zawodowym?1. Jestem dobry w… – sztuka mówienia o sobie w superlatywach. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe). Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie znaczenie pojęcia „mocne strony”, buduje pewność siebie i pozytywny obraz własnej osoby, identyfikuje swoje mocne strony i umiejętności, doskonali umiejętność myślenia i mówienia o sobie w superlatywach. Metody pracy: praca zespołowa, praca indywidualna, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki A4, Wyraź siebie w superlatywach (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.2. Pokaż się z dobrej strony. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: nauka autoprezentacji i kreacji własnego wizerunku w mediach. Cele szczegółowe: Uczeń: zna pojęcie „wizerunek” oraz potrafi ocenić, co na niego wpływa, zna sposoby ochrony wizerunku upublicznianego w sieci, potrafi zdefiniować pojęcie „cyberprzemoc” oraz zna sposoby na zapobieganie jej, podaje przykłady właściwego i niewłaściwego wykorzystywania nowych mediów w codziennym życiu, rozwija kompetencje w zakresie tworzenia i prezentowania informacji w sieci. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, prezentacja. Środki dydaktyczne: Kreowanie wizerunku w sieci (załącznik nr 1), film pt. Cyfrowobezpieczni.pl – cyberprzemoc [1], film pt. Cyfrowobezpieczni.pl – kreowanie wizerunku [2], rzutnik lub tablica interaktywna, laptop z dostępem do Internetu, kartka A4 lub A3 – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.3. Moje ślady w sieci. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom konsekwencji publikowania treści w Internecie oraz wpływu tych działań na ich przyszłość, w tym na ścieżkę edukacyjno-zawodową. Cele szczegółowe: rozwój umiejętności krytycznej analizy treści internetowych, budowanie świadomości trwałości informacji zamieszczanych w Internecie i wynikających z tego konsekwencji, rozwój umiejętności ochrony własnej prywatności i danych w sieci, budowanie świadomości odpowiedzialności za publikowane treści. Metody pracy: praca indywidualna na tle grupy, dyskusja, praca w grupach, metoda plakatowa, film. Środki dydaktyczne: Perspektywa osobista i pracodawcy (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, kartka A4 lub A3 oraz mazaki – dla każdej grupy, laptop lub urządzenie do odtwarzania wideo oraz rzutnik, film pt. Uważaj, co udostępniasz. Social media stalker – Z Dobrym Słowem [1] (opcjonalnie). Przewidywany czas realizacji: 45 min.4. Jak chcę być postrzegany? Moje wyobrażenie dobrej marki osobistej
Scenariusz zajęć Klasy VII–VIIICel główny: uświadomienie własnych zasobów i unikalnej wartości, zaznajomienie z autoprezentacją. Cele szczegółowe:Uczeń: rozumie pojęcie marki osobistej, identyfikuje mocne strony, talenty, zasoby, określa własne unikalne, wyróżniające go cechy, zdobywa wartościowe wskazówki dotyczące autoprezentacji. Metody pracy: burza mózgów, praca indywidualna, praca grupowa, prezentacja. Środki dydaktyczne: tablica tradycyjna lub multimedialna, flamastry lub rzutnik i smartfony, Moja marka osobista (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: ok. 90 min.5. Zareklamuj się! Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje oraz prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie samooceny, identyfikacji zainteresowań, uzdolnień oraz kompetencji, a także autoprezentacji. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje swoje zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje, prezentuje swoje zasoby w sposób przyciągający uwagę innych, wzmacnia poczucie własnej wartości i pewności siebie, zdobywa wiedzę dotyczącą autoprezentacji. Metody pracy: burza mózgów, praca w grupach, autoprezentacja, miniwykład, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: 3 arkusze brystolu, np. A1, flamastry, Określam własne zasoby (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Waluta (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.6. Kim będę w przyszłości? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych, próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych z wyborem edukacyjno-zawodowym, dokonuje świadomych wyborów edukacyjno-zawodowych, rozwija szereg kompetencji, takich jak: umiejętność analizy, logiczne myślenie, podejmowanie decyzji, pozyskuje wiedzę o sobie, własnych potrzebach i możliwościach dalszego rozwoju. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Kim będę w przyszłości? (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kartki A4 – dla każdej grupy i dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.7. Czego mogę nauczyć innych? O mocnych stronach i talentach. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozwijania własnych talentów i mocnych stron. Cele szczegółowe: identyfikacja własnych talentów i mocnych stron, rozwijanie umiejętności wyrażania siebie, zrozumienie wartości uczenia się od innych, budowanie świadomości różnorodności talentów, promowanie współpracy i pracy zespołowej, rozwój umiejętności komunikacyjnych (mowy ciała) i prezentacyjnych. Metody pracy: metoda narracyjna, pogadanka, praca indywidualna, praca grupowa, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: opowiadanie pt. Odkrywamy talenty wśród nas (załącznik nr 1), rekwizyty – symbole talentów, np. instrument muzyczny, kredki lub farby, książka, piłka, puzzle lub gra, blaszka do pieczenia ciasta, Moje mocne strony i talenty (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), kartka A4 lub A3 oraz mazaki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.8. Nie widzę? Nie słyszę? Nie chodzę? Pracuję! 5 maja Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnością.Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach oraz planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach, uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija wiedzę w temacie niepełnosprawności, rozwija własną postawę prospołeczną, rozwija własną wrażliwość, empatię i akceptację w stosunku do innych osób w swoim otoczeniu, rozpoznaje potrzeby osób z niepełnosprawnością w sytuacjach zawodowych, omawia znaczenie pracy w życiu każdego człowieka, w tym osoby z niepełnosprawnością. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Ukryte talenty (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, Sławne osoby z niepełnosprawnością [1] – prezentacja, rzutnik lub tablica interaktywna, komputer z dostępem do Internetu. Przewidywany czas realizacji: 45 min.9. Łączy nas książka. 8 maja Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń podaje przykłady i specyfikę zawodów związanych z tworzeniem książki. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie korzyści płynące z czytania, poznaje rolę bibliotekarza i innych zawodów związanych z książką, kształtuje umiejętność współpracy i komunikacji w grupie. Metody pracy: praca indywidualna, praca grupowa. Środki dydaktyczne: kartki A4, kredki i flamastry, flipchart i pisaki, film pt. Akcja „Czytam sobie. Czytanie to świetna zabawa” – spot promocyjny [1], film pt. Czytaj, zobacz więcej! #221, Zestaw cytatów o książce i czytaniu (załącznik nr 1) Łączy nas książka – zawody na obrazach (załącznik nr 2), Quiz o książce i zawodach z nią związanych (załącznik nr 3) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Buduj wysokiej jakości markę osobistą! Plakat
Plakat skierowany do uczniów szkoły podstawowej zawiera cenne podpowiedzi i wskazówki. Podane informacje pomagają młodym ludziom zrozumieć, czym jest marka osobista i jakie działania przyczyniają się do jej budowania.Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!
Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie miejsca. Z liter zapisanychna zielonych polach powstanie hasło. Wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
Aktualnie przeglądasz
Maj 2024 - Nr 57