• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Umiejętne zarządzanie czasem – kluczowa kompetencja ucznia i pracownika

    Zarówno młodzież, jak i dorośli zmagają się z coraz większą liczbą obowiązków i bodźców rozpraszających uwagę. Obecnie umiejętność zarządzania sobą w czasie nabiera nowego, wyjątkowego znaczenia. W decydujący sposób determinuje szanse na sukces i dobre samopoczucie, zarówno w edukacji, jak i w karierze zawodowej. Szczególnie uczniom szkół podstawowych i średnich, którzy dopiero kształtują swoje nawyki, nauka planowania i efektywnego wykorzystywania czasu przynosi korzyści. Zapewnia nie tylko lepsze wyniki w edukacji, ale także przygotowuje do stawienia czoła wyzwaniom świata pracy. W czasach, w których technologia oferuje niezliczone możliwości, ale też stwarza wiele pokus, nauka planowania staje się integralną częścią edukacji. To klucz do sukcesu w karierze oraz utrzymania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Opanowanie tej kompetencji pozwala zredukować stres, zwiększyć produktywność i odczuć ogólną poprawę samopoczucia. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego umiejętność zarządzania sobą w czasie jest tak ważna zarówno dla uczniów jak i pracowników? Jak zarządzanie czasem może wpłynąć na sukces edukacyjny i zawodowy? Czym jest prokrastynacja i jakie są jej główne przyczyny? Jakie skutki może mieć nieumiejętne zarządzanie czasem? Jakie techniki mogą pomóc w pokonaniu prokrastynacji? Czym jest wielozadaniowość i jak wpływa na wydajność? Jakie korzyści niesie za sobą świadome zarządzanie czasem? Jakie są najważniejsze kroki w kierunku efektywnego zarządzania czasem? Dlaczego ważne jest, aby już od młodego wieku uczyć się umiejętności zarządzania czasem? Jakie nawyki mogą pomóc w lepszej organizacji dnia zarówno w szkole, jak i w pracy?

Artykuły

  • Zasady, techniki i metody zarządzania czasem

    Istotną zasadą kompetencji zarządzania czasem jest mądra, nie dłuższa niż konieczna praca. Umiejętność planowania i gospodarowania czasem to podstawa efektywnego i produktywnego działania. Naukę technik i metod doskonalących tę kompetencję należy traktować jak inwestycję, pozwalającą na osiągnięcie szeregu korzyści. Można do nich zaliczyć między innymi lepszą koncentrację na zadaniach, łatwiejsze osiąganie założonych celów oraz sprawniejsze łączenie życia osobistego z zawodowym, a także zmniejszenie presji związanej z pracą i nauką [1]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są zasady efektywnego zarządzania czasem? Dlaczego dobrze zorganizowane miejsce pracy ma kluczowe znaczenie dla zarządzania czasem? W jaki sposób jasne określenie celu wpływa na efektywność i produktywność w pracy? Dlaczego skupienie na jednym zadaniu jednocześnie jest ważne dla efektywności? W jaki sposób korzystanie z terminarza i planowanie zadań na kolejny dzień mogą poprawić zarządzanie czasem? Jakie są najczęstsze przeszkody w efektywnym zarządzaniu czasem i jak sobie z nimi radzić? Na czym polega zasada Pareto i jak może ona wpłynąć na priorytety oraz efektywność pracy? Jak prawo Parkinsona wpływa na czas potrzebny do wykonania zadań i jak można to wykorzystać na swoją korzyść? Czym jest metoda Kanban i jak jej wizualne podejście do zarządzania zadaniami może pomóc w zwiększeniu efektywności? Jak kwadrat Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów i radzeniu sobie z niespodziewanymi zadaniami? Jakie są korzyści z tworzenia list zadań do wykonania i jak najlepiej je planować? Co to jest planowanie wsteczne i jak może ono pomóc w realizacji skomplikowanych projektów? Dlaczego warto inwestować czas w naukę i doskonalenie umiejętności zarządzania czasem?
  • 1. Zaplanuj swój czas metodą ALPEN. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: rozwijanie umiejętności planowania i organizacji, zachęcenie do autorefleksji i samooceny. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zidentyfikować i opisać poszczególne etapy działania w zgodzie z metodą ALPEN przy planowaniu swojego dnia, wykazuje umiejętność realistycznego oszacowania czasu potrzebnego na wykonanie różnych zadań, potrafi ustalić priorytety i zaplanować czas buforowy w swoim harmonogramie, potrafi przeprowadzić samoocenę swojego planu i zidentyfikować obszary do poprawy, aktywnie uczestniczy w dyskusji grupowej, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wnioskami z zastosowania metody ALPEN. Metody pracy: pogadanka z dyskusją, miniwykład, praca indywidualna, dyskusja grupowa. Środki dydaktyczne: plansze tematyczne do pobrania ze strony: https://www.katarzynapluska.pl/techniki-zarzadzania-soba-w-czasie, Mój harmonogram dnia wg metody ALPEN (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 60 min.
  • 2. Zaplanuj to, że… nie wszystko można zaplanować. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwój umiejętności zarządzania sobą w czasie oraz adaptacji do nieprzewidzianych zmian i wyzwań poprzez zrozumienie i zastosowanie metody 60/40. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija umiejętności planowania i priorytetyzacji zadań, podnosi świadomość własnych nawyków i postaw wpływających na efektywność działania. Metody pracy: praca w grupie, miniwykład z dyskusją, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: kartki A4 i długopisy, tablica lub flipchart z narzędziem do zapisywania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Multitasking – wady i zalety. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa własną hierarchię wartości i potrzeb; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zauważenie wpływu wykonywania kilku czynności jednocześnie. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie znaczenie samoświadomości i umiejętności prezentowania siebie, potrafi identyfikować swoje zainteresowania i uzdolnienia, potrafi wyrazić swoje zainteresowania w sposób kreatywny i intrygujący dla innych. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca indywidualna, praca w małych grupach. Środki dydaktyczne: Dialog dwóch nastolatków (załącznik nr 1), Eksperyment 1. (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia, Eksperyment 2. (załącznik nr 3) – dla każdego ucznia, arkusze A3 i mazaki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. W menu zarządzania czasem – metoda salami i sera szwajcarskiego. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń dokonuje syntezy informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł, aby skutecznie planować swoją ścieżkę edukacyjno-zawodową, wykorzystując metody zarządzania sobą w czasie. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija umiejętności efektywnego planowania i priorytetyzacji zadań, rozwija zdolności planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca w grupie, praca w parach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: kartki A4 i długopisy, plansze Metoda salami i Metoda sera szwajcarskiego – do pobrania [1], opcjonalnie: kiełbasa i ser żółty z dziurami oraz nóż. Przewidywany czas realizacji: 60 min.
  • 5. Hierarchia ważności zadań do wykonania. Jak ustalić, co muszę zrobić najpierw? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa własną hierarchię wartości i potrzeb; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa własną hierarchię wartości i potrzeb. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie znaczenie hierarchii ważności zadań, poznaje techniki oceny ważności i priorytetyzacji zadań: macierzy Eisenhowera, techniki 2 minut, metody „Zjedz tę żabę”, ćwiczy umiejętność skutecznego planowania działań i potrafi określić swoje priorytety. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, case study, dyskusja, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki papieru, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Co zrobić najpierw? – case study (załącznik nr 1), Macierz Eisenhowera (załącznik nr 2) – jeden dla pary. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. „Czas to pieniądz”. O wartości czasu okiem pracownika. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, uczeń potrafi dostrzec związki, jakie zachodzą pomiędzy pracą zawodową a czasem jej wykonania. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, rozpoznaje zawody wykonywane przez osoby w swoim otoczeniu, określa czas poświęcany na wykonywanie czynności zawodowych przez osoby w swoim bliższym otoczeniu, rozwija umiejętność określania czasu, ma świadomość wagi dobrej organizacji w zarządzaniu sobą w czasie. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Moje codzienne czynności (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Minutnik (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), arkusz A2 lub większy, klej, taśma klejąca lub masa mocująca, marker, mazak. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Na tropie złodzieja. O tym, co kradnie nasz cenny czas. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwój umiejętności planowania i zarządzania czasem. Cele szczegółowe, uczeń: zna definicję słowa „prokrastynacja”, identyfikuje czynniki i zachowania będące źródłem prokrastynacji i nieefektywnego spędzania czasu, rozumie wartość planowania działań i zarządzania czasem, potrafi wyznaczać cele krótko- i długoterminowe. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, praca w grupach, autorefleksja, praca indywidualna – zegar celów. Środki dydaktyczne: arkusz papieru typu brystol, pisaki, karteczki samoprzylepne, kartki A4 – dla każdego ucznia, Mapa celów (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), cyrkiel. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Jak powstaje innowacja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie procesu powstawania innowacji oraz ich wpływu na rynek pracy. Cele szczegółowe, uczeń: dostrzega znaczenie innowacji dla rozwoju gospodarki, społeczeństwa oraz współczesnego rynku pracy, rozwija umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów w oparciu o zrozumienie potrzeb, stosuje metodę myślenia projektowego jako sposób na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, rozwija umiejętności pracy w zespole oraz prezentacji własnych pomysłów. Metody pracy: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, poszukiwanie informacji, budowanie prototypów, prezentowanie rozwiązań, praca w zespołach. Środki dydaktyczne: Persony (załącznik nr 1), kosz/worek/pojemnik z różnorodnymi przedmiotami, np. codziennego użytku, dostęp do Internetu, różnorodne materiały plastyczne: kartki A4, A3 i większe, nożyczki, kleje, flamastry, kredki, kolorowy papier itp., prezentacja multimedialna lub plakat prezentujący etapy pracy metodą projektową. Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 9. Wolontariusz – ten, kto oddaje swój czas. 4 kwietnia Dzień Niewidzialnej Pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki odpowiadające za wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).Cel główny: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje zasady działania w ramach wolontariatu, zdobywa motywację do działań wolontariackich, rozumie rolę wolontariatu w kształtowaniu przyszłości zawodowej, rozumie związek wolontariatu ze swoimi wartościami, potrzebami i pasjami, rozwija umiejętności współpracy z innymi. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, dyskusja, miniwykład, burza mózgów, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Obrazy wolontariatu (załącznik nr 1), film pt. Wolontariusz, kto to taki? Edukujemy o wolontariacie [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Wpisz w odpowiednie miejsca podane w ramce nazwy metod i technik zarządzania czasem. Z liter zapisanych na zielonych polach ułóż hasło i wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Jak zapanować nad czasem? Plakat

    Plakat skierowany do uczniów szkoły podstawowej zawiera porady pomocne przy próbach dobrego zarządzania swoim czasem. Podane nazwy skutecznych zasad, metod i technik planowania czasu mają na celu zainteresowanie ucznia i zachęcenie go do samodzielnego zdobycia informacji.

Aktualnie przeglądasz

Kwiecień 2024 - Nr 56
56